Har köpt ett hus med en ny tillbyggnad. Tillbyggnaden har en egen elcentral med 4säkringar inkopplade.
Jag rev en vägg som delade av ett rum i tillbyggnaden och från golvet så matades ett element.

Jag skruvade ut alla säkringar för att sedan skruva i en och en för att se vilken grupp som elementet låg på. Men det märkliga var att det det krävdes två stycken säkringar för att driva elementet.
Säkring 1 och 3. först tänkte jag att det var tvåfas, alltså 400v då elemtet kan drivas på 240v och 400v. Men framdraget till elementet är tre trådar: blå, svart och gulgrön. Stängde huvudbrytaren och skruvade av centralens kåpa och ser detta.

Blå tråd på första säkringen, brun på andra och svart på tredje. Mellan ett och tre så har vi alltså 230v??
Sen så är det en blå tråd till jordplinten?

Vad jag vet så ska man inte avsäkra nollan. Kan vara så att man har nyttjat den blåa ledaren för en fas. men även det känns konstigt för en installation dom ska vara utförd 1997.

Min fråga är om detta kan vara riktigt gjort enligt föreskrifter? Eller är det jag som missar något.

Och är detta i då fall ett dolt fel? Kan man få något från försäkringsbolaget att gå detta tillrättat av en elektriker?

Elcentral med blå, brun och svart tråd inkopplade i säkringar, felaktig trådfärgning och potentiell säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentral med uppkopplade säkringar och ledningar i blått, brunt och svart mot bakgrund av blå tapet.
Skapa konto

Elcentral med säkringar och kablar i otydlig ordning, inklusive blå, brun och svart ledare kopplade till olika säkringar.
Skapa konto

• Öppen elcentral med säkringar och ovanligt kopplade färgkodade trådar mot en blå vägg.
    Skapa konto
  • Elcentral med öppen kåpa som visar kablar och säkringar, med felaktig trolig avsäkring av nullan.
    Skapa konto
H Hborg skrev:
Mellan ett och tre så har vi alltså 230v??
Har du mätt detta eller är det vad du tror? En blå ledare i en kabel får användas som fasledare om kabeln saknar neutralledare. Elementet verkar då uppenbarligen vara anslutet till 400 V.
H Hborg skrev:
Sen så är det en blå tråd till jordplinten?
Är det PE-plinten eller N-plinten du menar? Det skymtar en plint under som är PE-plinten.
Det finns en bygel mellan dessa plintar till höger som är sluten, om inte plintarna är matade med separata N och PE-ledare från centralen till vänster. Det ser ut att gå en blå ledare till PE-plinten, troligen från centralen till vänster. Den har i så fall fel färg. Man ser annars inte mycket på dina bilder. Försök ta bättre bilder som visar hur det är kopplat.

Hur som helst, denna ledare tillhör sannolikt en annan grupp. Det går inte att se på din bild.
Men återigen så kan vi inte dra några slutsatser utifrån ledarfärgen - du behöver titta på vad ledaren används till.
H Hborg skrev:
Och är detta i då fall ett dolt fel?
Den frågan får vi nog avvakta med till vi vet ifall det finns några fel här, men troligen kan du glömma dolt fel. Det är snabbare, enklare och billigare att koppla om det som eventuellt är fel.

Varför skulle det vara 230V mellan säkringarna? Har du mätt spänningen? Låter som en normal trefasgrupp, med två av faserna till detta element.

Tack för er feedback får kontrollmätaimorgon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.