Har bytt expansionskärl på kollektor- sidan i ett VP- system.
När huset köptes följde det med en dunk med E-THERM KBS BIO.
Men blir osäker - känner min okunskap.
Kan denna vätska fyllas direkt in i systemet, eller ska den blandas ut med kranvatten?
(Vilket förhållande?)
3/10 sprit och resten vatten eller är det 1/2 (hälften vatten) eller, som sagt redan utblandad?
När huset köptes följde det med en dunk med E-THERM KBS BIO.
Men blir osäker - känner min okunskap.
Kan denna vätska fyllas direkt in i systemet, eller ska den blandas ut med kranvatten?
(Vilket förhållande?)
3/10 sprit och resten vatten eller är det 1/2 (hälften vatten) eller, som sagt redan utblandad?
Med tanke på att den är märkt rensprit, så får man väl antagligen att den är outspädd.
Runt 30% etanol har onödigt låg fryspunkt egentligen, borde vara runt -15. Är du osäker kan du ju blanda 30% och se om den fryser om du kastar den i frysen?
Jag bara antar att du har bergvärme eller markvärme, och att du sällan får in kallare än -2 på kb?
Runt 30% etanol har onödigt låg fryspunkt egentligen, borde vara runt -15. Är du osäker kan du ju blanda 30% och se om den fryser om du kastar den i frysen?
Jag bara antar att du har bergvärme eller markvärme, och att du sällan får in kallare än -2 på kb?
Rätt - Det är ett jordvärmesystem. 
Har ingen aning om koncentrationen i befintligt system.
Är det möjligt att se fryspunkten med en refraktometer?
Vet inte om det går att jämföra med någon glykol? (skalan på refraktometern är nog inte för etylen)
Osäker - Men kanske delar av slingan kan bli kallare än några minusgrader?
Högre vattenhalt transporterar nog värme/energi bättre.
(men vill inte att kollektor slangen börjar frysa...)
Jo - det står "Ren sprit" - Men har ingen aning om det är "Ren Sprit" eftersom dunken är öppnad.
(den kanske redan blivit blandat i dunken till ?% ?)
Eller så innehåller dunken redan färdigblandad från butik?
Att blanda ytterligare 30% - blir inte bra - tror jag
Eller fylla med koncentrat blir nog också knepigt
Har ingen aning om koncentrationen i befintligt system.
Är det möjligt att se fryspunkten med en refraktometer?
Vet inte om det går att jämföra med någon glykol? (skalan på refraktometern är nog inte för etylen)
Osäker - Men kanske delar av slingan kan bli kallare än några minusgrader?
Högre vattenhalt transporterar nog värme/energi bättre.
(men vill inte att kollektor slangen börjar frysa...)
Jo - det står "Ren sprit" - Men har ingen aning om det är "Ren Sprit" eftersom dunken är öppnad.
(den kanske redan blivit blandat i dunken till ?% ?)
Eller så innehåller dunken redan färdigblandad från butik?
Att blanda ytterligare 30% - blir inte bra - tror jag
Eller fylla med koncentrat blir nog också knepigt
Det är nog inte många liter som ska fyllas på. Jordvärme brukar vara uppmot 400 meter slang. Så att fylla med ren sprit - blandad sprit - vanligt vatten , ger varken till eller ifrån på fryspunkten. Kanske någon 1/10 dels grad. Så fyll bara, inget händer.
Du får skaffa en hydrometer för 'moonshine' som https://www.ebay.com/itm/204310414598?gQT=1
typ 200:- och några dagars väntan så kanske den är din ;-)
De flesta hydrometrar är annars för öl och vinbryggeri och skalorna anpassade att det fins socker samtidigt som alkohol i olika kvoter beroende på jäsningsgrad och kommer att visa fel om det är ren vatten/spritblandning och förmodligen heller inte kan visa tillräckligt högt i %
Annars om jag minns rätt från 'grabbarnas kokbok' som man läste strax innan tonår (vi snackar om slutet av 70-tal och önskade att jag hade den kvar... men var en billig pocketbok tillägnad helt åt vin och hemmbränneriets ädla konst, vilket jag inte förstod när jag köpte den och trodde att det var något helt annat, och förmodligen blev helt sönderläst och försvann i någon flytt - och nej ingen träff på google på den versionen jag avser) så angavs att runt 50% och högre spritblandning kunna tändas på och brinna i en liten metallkopp/tesked och är det ingen vatten kvar när det brunnit färdigt så är det stor sannolikhet att det är rätt högt koncentrerat.
Men som sagt eldningsprovet görs på egen risk och absolut inte i rummet där dunken står eller där brineledningar finns.
typ 200:- och några dagars väntan så kanske den är din ;-)
De flesta hydrometrar är annars för öl och vinbryggeri och skalorna anpassade att det fins socker samtidigt som alkohol i olika kvoter beroende på jäsningsgrad och kommer att visa fel om det är ren vatten/spritblandning och förmodligen heller inte kan visa tillräckligt högt i %
Annars om jag minns rätt från 'grabbarnas kokbok' som man läste strax innan tonår (vi snackar om slutet av 70-tal och önskade att jag hade den kvar... men var en billig pocketbok tillägnad helt åt vin och hemmbränneriets ädla konst, vilket jag inte förstod när jag köpte den och trodde att det var något helt annat, och förmodligen blev helt sönderläst och försvann i någon flytt - och nej ingen träff på google på den versionen jag avser) så angavs att runt 50% och högre spritblandning kunna tändas på och brinna i en liten metallkopp/tesked och är det ingen vatten kvar när det brunnit färdigt så är det stor sannolikhet att det är rätt högt koncentrerat.
Men som sagt eldningsprovet görs på egen risk och absolut inte i rummet där dunken står eller där brineledningar finns.
Redigerat:
Tack för era idéer och förslag.
Funderade ett tag... tog min refraktometer för glykolblandningar (typ denna modell)
Först kalibrerades den mot rent vatten.
Sedan mätte jag på befintlig vätska och fick ett värde (med en fryspunkt på några grader)
Efter det mättes "koncentratet" och visade att den vätskan skulle klara ännu fler minusgrader.
Uti från dessa mätvärden antar jag att vätskan i dunken verkligen är ett koncentrat.
Ringde en som nyligen grävt ned en kollektorslang. Han hade fått rådet 1 del sprit och 3 delar vatten. (dvs. 1 på 4 och inte 1 på 3 som @BOCD (ovan) nämner.
Funderade och beslutade - Det spelar ingen roll i detta fall.
Då var det bara att få in vätskan i systemet... Mitt mål är att komma upp till minst 1 bar, gärna 1,3bar.
Började med en lite bättre borrmaskinspump (från Jula med rörgängsanslutning)
Hade dock bara en bormaskin som roterade runt 2000rpm - vilket gav ett tryck (med vatten) på ca 0,6bar.
Sedan testade jag en dränkpump från Kärcher (också rörgäng).
Den gav lite högre tryck - 0,7 - möjligen 0,8bar. (men kommer inte att räcka...)
Efter det började jag fundera att använda ett expansionskärl - fylla det med sprit och sedan trycka ut med tryckluft... (men kändes lite komplicerat med kulventiler och backventiler mm.)
Tänkte att det går nog snabbare med en liten handpump (liknande denna tryckpump)
Efter ca 300 pumpningar ökade trycket ca 0,1 bar
Hade dock inte räknat med att oringarna skulle hinna mjukna så mycket....
Trodde först att det var något "fel" och bytte o-ringar, Men nu efter 4st o-ringar och ca. 20liter utblandad sprit - "gav jag upp".
Söker nu en bättre pump, eller bättre o-ringar (kolvdiameter 20mm - tjocklek o-ring 2,5-3mm)
Ingen aning vilket material de o-ringar jag använt har (men ser ut som gummiringar)
Behöver nog trycka in - 20-25 liter till. Efter det kommer det nog bli några efterfyllningar, när systemet har luftats...
Några förslag på pump? (eller hur spriten ska tryckas in i systemet)
Kollektorslangen ligger nog minst 5m ovanför pumpen.
Funderade ett tag... tog min refraktometer för glykolblandningar (typ denna modell)
Först kalibrerades den mot rent vatten.
Sedan mätte jag på befintlig vätska och fick ett värde (med en fryspunkt på några grader)
Efter det mättes "koncentratet" och visade att den vätskan skulle klara ännu fler minusgrader.
Uti från dessa mätvärden antar jag att vätskan i dunken verkligen är ett koncentrat.
Ringde en som nyligen grävt ned en kollektorslang. Han hade fått rådet 1 del sprit och 3 delar vatten. (dvs. 1 på 4 och inte 1 på 3 som @BOCD (ovan) nämner.
Funderade och beslutade - Det spelar ingen roll i detta fall.
Då var det bara att få in vätskan i systemet... Mitt mål är att komma upp till minst 1 bar, gärna 1,3bar.
Började med en lite bättre borrmaskinspump (från Jula med rörgängsanslutning)
Hade dock bara en bormaskin som roterade runt 2000rpm - vilket gav ett tryck (med vatten) på ca 0,6bar.
Sedan testade jag en dränkpump från Kärcher (också rörgäng).
Den gav lite högre tryck - 0,7 - möjligen 0,8bar. (men kommer inte att räcka...)
Efter det började jag fundera att använda ett expansionskärl - fylla det med sprit och sedan trycka ut med tryckluft... (men kändes lite komplicerat med kulventiler och backventiler mm.)
Tänkte att det går nog snabbare med en liten handpump (liknande denna tryckpump)
Efter ca 300 pumpningar ökade trycket ca 0,1 bar
Hade dock inte räknat med att oringarna skulle hinna mjukna så mycket....
Trodde först att det var något "fel" och bytte o-ringar, Men nu efter 4st o-ringar och ca. 20liter utblandad sprit - "gav jag upp".
Söker nu en bättre pump, eller bättre o-ringar (kolvdiameter 20mm - tjocklek o-ring 2,5-3mm)
Ingen aning vilket material de o-ringar jag använt har (men ser ut som gummiringar)
Behöver nog trycka in - 20-25 liter till. Efter det kommer det nog bli några efterfyllningar, när systemet har luftats...
Några förslag på pump? (eller hur spriten ska tryckas in i systemet)
Kollektorslangen ligger nog minst 5m ovanför pumpen.
Det är en deplacementpump så den borde gå högre, såvida det inte är gummiimpeller som viker sig i den när trycket blir högre...A Albireo skrev:Tack för era idéer och förslag.
Funderade ett tag... tog min refraktometer för glykolblandningar (typ denna modell)
Först kalibrerades den mot rent vatten.
Sedan mätte jag på befintlig vätska och fick ett värde (med en fryspunkt på några grader)
Efter det mättes "koncentratet" och visade att den vätskan skulle klara ännu fler minusgrader.
Uti från dessa mätvärden antar jag att vätskan i dunken verkligen är ett koncentrat.
Ringde en som nyligen grävt ned en kollektorslang. Han hade fått rådet 1 del sprit och 3 delar vatten. (dvs. 1 på 4 och inte 1 på 3 som @BOCD (ovan) nämner.
Funderade och beslutade - Det spelar ingen roll i detta fall.
Då var det bara att få in vätskan i systemet... Mitt mål är att komma upp till minst 1 bar, gärna 1,3bar.
Började med en lite bättre borrmaskinspump (från Jula med rörgängsanslutning)
Hade dock bara en bormaskin som roterade runt 2000rpm - vilket gav ett tryck (med vatten) på ca 0,6bar.
https://www.hornbach.se/p/pump-for-borrmaskin-wolfcraft-3000-l-h-metall/978256/
verkar klara tryckhöjd 30 meter (3 bar) - förmodligen också en plast/gummiimpeller i denna men kanske av styvare gummi.
Produkter som diskuteras: "pump borrmaskin"
Vattenpump för borrmaskin 1300 l/h Wolfcraft
Sug upp regnvatten med borrmaskinen
228 kr inkl moms
Läs mer
Såg ut att vara en "trevlig" pump, men har sökt - Vad krävs för att få det tryck som utlovas? (men har misslyckats)X xxargs skrev:
Har köpt en 230V BOSCH borrmaskin med ca 3400rpm. Det kommer att ge min Jula pump, bättre effekt. Får se hur mycket detta kommer att tillföra.
Kommer även att söka o-ringar av mer passande material.- får se om jag lyckas
Det gick inte att "reda ut" vilken koncentration som fanns i dunken innan test.
Som frys användes Dometic kompressorkyl (ca +20 till -22grader)
Fick väldigt märkliga resultat. Vissa blandningar var frusna vid -5grader, men kunde vara flytande ingen vid -10grader... osv. Ibland började 1:4 bli sörja medan 1:2 var flytande....
Fattade inget...
Var det placeringen i frysen som var avgörande?
Var det volymen / formen på skålarna som påverkade? (1:4 innehöll mycket mer vätska än 100%)
Började om
- Skaffade tre lika plastglas,
- Fyllde dessa med 1dl.
- Placerade sedan dessa så långt från kompressorn som möjligt
- Använde en extern termostat i glaset med 100% sprit.
- 5 grader - inget problem
- 7 grader börjar vissa visa tecken på kristallisering.
Det innebär att jag måste fylla systemet med sprit direkt från dunken. (och medför att jag inte har så väldigt många liter - som jag trodde...)
Då kommer nästa fråga att uppstå
- Vilken vätska kan jag komplettera med? ( hittar ingen som säljer just denna produkt )
Denna blandning består av Etanol 90%, Isopropanol 8% och n-Butanol 2%.
- Började med några test skålar.
- 100% (1dl direkt från dunken)
- 1:1 (1dl från dunken och 1dl vatten)
- 1:2 (1dl från dunken och 2dl vatten)
- 1:3 (1dl från dunken och 3dl vatten)
- 1:4 (1dl från dunken och 4dl vatten)
Som frys användes Dometic kompressorkyl (ca +20 till -22grader)
Fick väldigt märkliga resultat. Vissa blandningar var frusna vid -5grader, men kunde vara flytande ingen vid -10grader... osv. Ibland började 1:4 bli sörja medan 1:2 var flytande....
Fattade inget...
Var det placeringen i frysen som var avgörande?
Var det volymen / formen på skålarna som påverkade? (1:4 innehöll mycket mer vätska än 100%)
Började om
- Skaffade tre lika plastglas,
- Fyllde dessa med 1dl.
- Placerade sedan dessa så långt från kompressorn som möjligt
- Använde en extern termostat i glaset med 100% sprit.
- 5 grader - inget problem
- 7 grader börjar vissa visa tecken på kristallisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det innebär att jag måste fylla systemet med sprit direkt från dunken. (och medför att jag inte har så väldigt många liter - som jag trodde...)
Då kommer nästa fråga att uppstå
- Vilken vätska kan jag komplettera med? ( hittar ingen som säljer just denna produkt )
Denna blandning består av Etanol 90%, Isopropanol 8% och n-Butanol 2%.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vattenfall höjer elnätsavgiften saftigt från 1 Januari 2026
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Varför brummar vår Daikin värmepump som en Finlandsbåt?
Värme allmänt -
Felsökning av pelletspanna! Blir inte ordentligt varm mm.
Ved, Pellets, Flis -
KBS-3A Analog - Önskar manual
Solceller, Solfångare, Solenergi -
MKBs målningsbara strukturtapet, hjälp!
Färg, Måla & Tapetsera

