Hej!
Jag har haft besök av rörmokare (stor firma) som har kopplat på blandare och avlopp i kök och tvättstuga. Efter att de hjälpte mig i min förra lägenhet så la jag upp en tråd här om att jag tyckte att arbetet tog överdrivet lång tid. Då uppmärksammade en av er att rören till blandaren bara var klamrade på ett ställe, och att det enligt säkert vatten (branschregler, s.23) ska vara klamrat både över och under kopplingen när det gäller kopparrör.
Eftersom jag bor i en liten stad där det är extremt svårt att få tag i hantverkare blev jag ändå tillslut tvungen att vända mig till denna firma igen. Enligt mig verkar det som att de gjort fel igen, det finns inte en enda klammer. De var svårt att få till bra bilder men jag bifogar dessa och hoppas att någon kan hjälpa mig. Kan inte mycket om rörmokeri så det kan lika gärna vara jag som är ute och cyklar.

2013-03-02 08.34.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-03-02 08.35.09.jpg
Skapa konto

Ser ut som lite klåparvarning. Avloppet på övre bilden är inte ens anslutet. Avloppslangen som ansluter till det snedmonterade vattenlåset på undre bilden ska fästas upp. Klammer på rör saknas och det ser allmänt för jävligt ut.

Vart går den vita slangen från t-töret på den övre bilden?

Skulle kanske förtydliga att jag tog bort en del av avloppet på översta bilden för att få till ett bättre kort. På nedersta bilden är det mitt fel att inte diskmaskinsavloppet är fäst i bänkskivan, vi tog på oss att göra det eftersom killen som var här var både långsam och kändes smått klantig. Diskmaskinen har precis kommit dit och vi har inte velat sätta fast slangen innan vi vet om de behöver komma hit och klamra.

Vajern till bottenventilen är inte ansluten på nedre bilden ser det ut som

lordi skrev:
Vajern till bottenventilen är inte ansluten på nedre bilden ser det ut som
Nej, den ville vi inte ha monterad eftersom vrid-grejen (eller vad det heter...) var så stor att ha på diskhon. Lämnade kvar vajern ifall att vi skulle ändra oss.

lordi skrev:
Vart går den vita slangen från t-töret på den övre bilden?
Det är i tvättstugan och röret går till tvättmaskinen

Krilleman
Klåparvarningen är bekräftad, ser inge vidare ut. Beträffande klammerna ska det sitta på blandarrören och under kopplingen till dessa. Säker vatten säger det klart och tydligt!

Men jag undrar varför inte blandare med avstägning till disk/tvätt maskin inte inhandlats? För båda ska ha lättåtkomlig avstängning!

Tex en sån här:
sv-48968.png
Skapa konto

• Gilla
EmHö2
  • Laddar…
Jag var helt enkelt lite snål och använde samma blandare som innan. Tvättar väldigt sällan, ca en gång i veckan, så jag kan lika gärna använda mig av ballofixerna känns det som. Skulle vi skaffa barn och då börja tvätta mer kan blandaren bytas då.

Ja, det verkar ha varit lite av en klåpare som var här. 3,5 timmar har han fakturerat och då har ändå både jag och min sambo fått hjälpa honom med saker för att det skulle gå snabbare. Som såga rör åt honom och liknande.
Han var borta en timme för att äta frukost och hämta avlopp (trodde i min enfald att det var något som de skulle ha med sig eftersom jobbet gällde att koppla in avlopp), och då är det ca 3 min körväg till firman som även är vvs affär, så avloppet borde funnits där.
En sak som jag också reagerat på är att jag blivit debiterad för en ballofix, men jag undrar var han satt den för de installerade ju ballofixer när de var här några veckor innan så jag skulle kunna riva kök och tvättstuga.

Krilleman
Ja, men tvättmaskinen har ju ingen egen ballofix. Du stänger ju av kallvattnet samtidigt.

Många har som du, vilket innebär att latheten vinner och man stänger aldrig av vattnet till maskinerna. Ej att rekommendera!

krilleman_215 skrev:
Ja, men tvättmaskinen har ju ingen egen ballofix. Du stänger ju av kallvattnet samtidigt.

Många har som du, vilket innebär att latheten vinner och man stänger aldrig av vattnet till maskinerna. Ej att rekommendera!
Jag hade faktiskt en blandare över från köket med avstängning och lät rörmokaren avgöra vilken som skulle användas, han sa att det inte spelade så stor roll eftersom att det finns golvbrunn i tvättstugan.
Jag har inte på den månad tvättstugan varit klart använt vattnet en enda gång, så jag har inte heller upplevt det som ett problem.

Vilka regler finns det angående detta i tvättstuga? Till kök finns det ju mycket tydliga regler kring detta, men där finns å andra sidan ingen golvbrunn.

Ett tips till konsumenten är att fråga vvs montören om säker vatten behörighet, skall kunna visa giltigt bevis på plats till kund.

Har man 3 min till grossist är det himmelriket då borde installationen bli prickfri.

Dm och Tm skall ha lätt åtkomliga avst. ventiler ovanför diskbänk.

mvh

Redigerat:
P
Tycker det ser helt ok ut skulle väl kunna dragit ett patentband runt prisoln. Sen så skulle de klart varit en avstängning ovan diskbänk finns lösa snygga att köpa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.