Sitter med i styrelsen i en villasamfällighet. En lyktstolpe hade slocknat (och nej man kan inte ringa kommunen då det är på samfällighetens mark) och jag öppnade luckan för att kontrollera säkring mm. Det visade sig vara själva glödlampan som var paj, är nu bytt och det lyser. 
Men nu till frågan. Jag noterar att inkommande kabel bara verkar ha 2 delar, en "tjock" fas (2,5 mm2?) och nån typ av jordmantel, isolerad med tejp. Fasen - inga konstigheter, går via säkring och sedan upp till armaturen. Men den andra delen av kabeln kopplas till plint som sedan fördelas till både jord av stolpe och nolla+jord till armaturen. Är detta verkligen ok? Jag trodde inkommande skulle ha separat nolla och jord. Området är sedan tidigt 70-tal.
Vidare kan man också konstatera att denna stolpe verkar vara sist i slingan, går inte vidare nåt härifrån.
Men nu till frågan. Jag noterar att inkommande kabel bara verkar ha 2 delar, en "tjock" fas (2,5 mm2?) och nån typ av jordmantel, isolerad med tejp. Fasen - inga konstigheter, går via säkring och sedan upp till armaturen. Men den andra delen av kabeln kopplas till plint som sedan fördelas till både jord av stolpe och nolla+jord till armaturen. Är detta verkligen ok? Jag trodde inkommande skulle ha separat nolla och jord. Området är sedan tidigt 70-tal.
Vidare kan man också konstatera att denna stolpe verkar vara sist i slingan, går inte vidare nåt härifrån.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Ja det är ok, en vanlig lösning i lyktstolpar.
Det är per definition en liten elcentral i varje stolpe. Det gör att den kan matas med TN-C, dvs en gemensam N och PE-ledare. Det räcker då med en tvåledarkabel. Då det är långa ledningar till lyktstolpar så vill man få ned kostnaden.
Den "tjocka" fasledaren ser ut att ha en isolerslang över sig som får den att se tjock ut. Den ska ha samma area som PEN-ledaren. Och PEN-ledaren är den koncentriska ledaren, eller skärmen runt kabeln. Det är så EKKJ ser ut, i ditt fall troligen 1x2.5/2.5 mm².
Det finns givetvis risker med detta. Lyktstolpen är en väldigt åtkomlig utsatt del. Avbrott på PEN-ledaren gör den strömförande. Det är därför viktigt att stolpen i sig är jordad, både mot PEN och moder jord och därmed fungerar som ett jordtag.
Det är per definition en liten elcentral i varje stolpe. Det gör att den kan matas med TN-C, dvs en gemensam N och PE-ledare. Det räcker då med en tvåledarkabel. Då det är långa ledningar till lyktstolpar så vill man få ned kostnaden.
Den "tjocka" fasledaren ser ut att ha en isolerslang över sig som får den att se tjock ut. Den ska ha samma area som PEN-ledaren. Och PEN-ledaren är den koncentriska ledaren, eller skärmen runt kabeln. Det är så EKKJ ser ut, i ditt fall troligen 1x2.5/2.5 mm².
Det finns givetvis risker med detta. Lyktstolpen är en väldigt åtkomlig utsatt del. Avbrott på PEN-ledaren gör den strömförande. Det är därför viktigt att stolpen i sig är jordad, både mot PEN och moder jord och därmed fungerar som ett jordtag.
Tack för bra info , rätt smart ändå att beteckna stolpen som en egen central, sparar ju onekligen en del koppar i kabeldragningen...
Helt klart riskfyllt om PEN-ledaren bryts av någon anledning, hoppas det räcker att stolpen är nedgrävd i myllan. Tror knappast det är monterat nåt separat jordankare, i alla fall inte ovan jord.
Helt klart riskfyllt om PEN-ledaren bryts av någon anledning, hoppas det räcker att stolpen är nedgrävd i myllan. Tror knappast det är monterat nåt separat jordankare, i alla fall inte ovan jord.
Precis som bo skrev mycket vanligt i belysningsanläggningar. Och mycket viktigt att pen är riktigt ansluten.
Att räkna med att stoplen i sig är jordad är inte någon bra idé... betongfundamentet isolerar ofta stoplen ganska bra...detta eftersom själva metallstoplen i ett standard fundament endast har kontaktat med fundamentets nedersta cm. Detta då hålet i fundamentet är koniskt och i ovankant sitter en kilformad plastring med en plastmanchett.
Äldre fundament kan ha metallringar men då är stoplarna och ringar ofta oxiderade eller rostiga. Och rost oxid isolerar....
Att ha en 10A diazed säkring i stoplen är onödigt. 6A eller lägre att föredra speciellt om det är långa avstånd i belysningsnätet. Mycket vanligt att äldre belysningsanläggningar inte klarar frånkopplingstider... normalt 5sek på matande huvudledning... 0,4sek efter säkringen i stolpen.
Men belysningsanläggningar har ett undantag ang. frånkopplingstider om riskanalys görs.... i områden där många människor eller hundar vistas ska man alltid sträva efter korta tider... så där är det svårt att motivera och nyttja undantaget...
Att räkna med att stoplen i sig är jordad är inte någon bra idé... betongfundamentet isolerar ofta stoplen ganska bra...detta eftersom själva metallstoplen i ett standard fundament endast har kontaktat med fundamentets nedersta cm. Detta då hålet i fundamentet är koniskt och i ovankant sitter en kilformad plastring med en plastmanchett.
Äldre fundament kan ha metallringar men då är stoplarna och ringar ofta oxiderade eller rostiga. Och rost oxid isolerar....
Att ha en 10A diazed säkring i stoplen är onödigt. 6A eller lägre att föredra speciellt om det är långa avstånd i belysningsnätet. Mycket vanligt att äldre belysningsanläggningar inte klarar frånkopplingstider... normalt 5sek på matande huvudledning... 0,4sek efter säkringen i stolpen.
Men belysningsanläggningar har ett undantag ang. frånkopplingstider om riskanalys görs.... i områden där många människor eller hundar vistas ska man alltid sträva efter korta tider... så där är det svårt att motivera och nyttja undantaget...
Redigerat:
Hmm, du har förstås helt rätt i att det är risk att betongfundamentet isolerar stålet från jord. Men tror inte jag drar den pucken vidare, inte så mkt liv och rörelse kring stolparna. Däremot har en del boende låtit sina buskar och träd växa upp och mer eller mindre täcka en del gatlyktor, vilket har påtalats. Jag är mest rädd att rötterna skadar matningen och då blir det dyrt för en redan ansträngd samfällighetsekonomi...
Håller med om att det känns ganska onödigt med 10A till en lampa som är max 50W. Skulle det vara värt att byta till 6A på alla stolpar? (tot max 10 st) Då behöver man ju inte byta bottenplattan även om det förstås vore snyggast.
Håller med om att det känns ganska onödigt med 10A till en lampa som är max 50W. Skulle det vara värt att byta till 6A på alla stolpar? (tot max 10 st) Då behöver man ju inte byta bottenplattan även om det förstås vore snyggast.
Ska ni byta så byt till 2 eller4 A blir det fel i en armatur så blir risken för att flera armaturer ska slockna mycket liten. Ska ni byta säkringar så byt även bottenplattorna dom kostar bara några kronor, och framtida säkringsbytare behöver inte stå och klis sig i skallen samt undra varför man inte satt i 10A då det är en 10A bottenkontakt.
Klicka här för att svara


