Vi har precis haft plåtfirma som lagt ett falsat svart plåttak på en del av vårt hus. Men när jag undersökte jobbet efter det var klara så ser man att det är ca 1 cm stora hål i skarvarna (se bild). Det finns flera stora hål, det här är bara ett av dem.
Är detta hantverkarmässigt gjort?
Det blåa är pappen/mattan och precis under bilden ligger stupröret.
Är detta hantverkarmässigt gjort?
Det blåa är pappen/mattan och precis under bilden ligger stupröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att få en överblick utifrån din bild, dessutom kan jag ingenting om plåtarbeten men rent spontant tycker jag att det ser konstigt ut. Meningen med plåten är ju att den skall fungera som ett tätt skikt. Jag tror inte att konstruktören räknat med att det skall vara hål i den. Med bakgrund av det kan man väl säga att den inte fyller den funktion som man kan förvänta sig rent tekniskt - den är ju inte tät eftersom det är hål i den.
Jag hade nog reklamerat arbetet.
Jag hade nog reklamerat arbetet.
Av vad jag kan se så har plåten spruckit iväg lite när han gjort knytningen. Ser alla avslut mot rännan ut på dethär viset?
Det är inte fel att göra såhär då fotplåten går upp minst 300 mm under banden, och papp ovanpå det, men snyggt är det inte. Det är heller ingen större risk för att det ska börja läcka.
Som i de allra flesta fall så kan du få 100 lösningar på samma problem av 100 olika plåtslagare, personligen gör jag detta momentet i 45* och lite svängt för att just slippa det lilla hålet i framkant.
Det är inte fel att göra såhär då fotplåten går upp minst 300 mm under banden, och papp ovanpå det, men snyggt är det inte. Det är heller ingen större risk för att det ska börja läcka.
Som i de allra flesta fall så kan du få 100 lösningar på samma problem av 100 olika plåtslagare, personligen gör jag detta momentet i 45* och lite svängt för att just slippa det lilla hålet i framkant.
Redigerat:
Men kommer det inte komma in fukt som lägger sig innanför plåten och skapar en rostskada på insidan på sikt?
Är inte plåten extra känslig för rost på den icke färgade sidan?
Är inte plåten extra känslig för rost på den icke färgade sidan?
En sak med plåt som folk generellt inte tänker på är att det bildas kondens på undersidan. Så för den sakens skull behöver du inte vara orolig, plåten är byggd för att klara fukt från bägge håll. Dock hade jag nog ringt plåtslagaren och bett han komma och nypa ihop falserna vid avslutet och bättringsmåla så det inte "lyser" så som det nu gör på bilden ovan.
Har du fler Bilder på taket så detta inte handlar om rent slarv?
Har du fler Bilder på taket så detta inte handlar om rent slarv?
Nej det är inte ok. På plåtfirman jag jobbade förut kallade vi det "industristandard". Dvs att det duger på en industri där det förmodligen kommer att rivas innan underliggande konstruktion har hunnit ta skada.
Dock skulle det inte accepteras på ett egnahem eller annat ställe där det skulle förmodas att ligga kvar under tiotals år.
Risken finns att det läcker in vatten och att frostsprängning sedan sker.
Dock skulle det inte accepteras på ett egnahem eller annat ställe där det skulle förmodas att ligga kvar under tiotals år.
Så du tror att det räcker? Arbetet behöver inte göras om?
ps. Tack för dina svar.
ps. Tack för dina svar.
Om man ser det ur ett längre perspektiv så blir det ju skitigt i de där hålen också. Om några år har det ansamlats pollen och annat och till slut bildas det jord därunder. Vete tusan om det är riktigt bra.
vojma skrev:Nej det är inte ok. På plåtfirman jag jobbade förut kallade vi det "industristandard". Dvs att det duger på en industri där det förmodligen kommer att rivas innan underliggande konstruktion har hunnit ta skada.
Att vattnet skulle rinna uppåt i en fals stanna kvar och bilda en ispropp som spränger plåten tycker jag är lite väl att överdriva. Dock som du säger så tycker inte jag heller denna typ av avslut hör hemma på ett bostadshus, inte på industri heller för den delen.
Sen dessutom kommer falsolja dra sig nedåt och täppa till lite utav hålet.
@vojma: Tror du att det räcker med att knipa ihop falsarna på änden som Goteborg föreslog eller bör jag reklamera hela arbetet?
Att det skulle bildas ett växthus under plåten är ju bara en riktigt vrickad teori.Locke skrev:
Sammanfattar bilden från första inlägget såhär.
Fackmannamässigt utfört, ja. Men inte med yrkesstolthet. Snyggt var det då inte.
@Göteborg: Kapilärkrafterna ska inte underskattas. Givetvis beroende på takets lutning så kommer kanske inte vattnet att "rinna upp till nock" men vattnet kan mycket möjligt rinna till höger och vänster längst droppnäsan och med tiden spränga upp denna. Falsoljan hjälper till att täppa till småhål men att den skulle täppa till ett hål som är en cm stort har jag svårt att tro, åtminstone i det långa loppet.
Ang. industristandard: På den firma jag jobbade var vi på tunga industrier och det var sällan ett tak låg på i mer än fem år innan det av en eller annan anledning skulle rivas. Därför godtog beställaren att mindre hål liknande det på bilden fanns. Dessutom var stommen ofta (>75%) tillverkad av rostfritt stål.
@FredrikMedHus: Jag är tveksam till att det skulle räcka med att knipa ihop falsarna. Skadan är redan skedd. Det finns för lite material att jobba med. Precis som Göteborg skriver så ska hörnen vikas i 45 gr och lite material bör sparas för att vika in i falsen.
(Ska väl tillägga att jag själv inte har någon utbildning för falsade tak utan bara det jag har lärt mig av min arbetskompisar och vid läggning av några ciserntak.)
Ang. industristandard: På den firma jag jobbade var vi på tunga industrier och det var sällan ett tak låg på i mer än fem år innan det av en eller annan anledning skulle rivas. Därför godtog beställaren att mindre hål liknande det på bilden fanns. Dessutom var stommen ofta (>75%) tillverkad av rostfritt stål.
@FredrikMedHus: Jag är tveksam till att det skulle räcka med att knipa ihop falsarna. Skadan är redan skedd. Det finns för lite material att jobba med. Precis som Göteborg skriver så ska hörnen vikas i 45 gr och lite material bör sparas för att vika in i falsen.
(Ska väl tillägga att jag själv inte har någon utbildning för falsade tak utan bara det jag har lärt mig av min arbetskompisar och vid läggning av några ciserntak.)
Redigerat:
Tack vojma, Goteborg och Locke.
Jag ska prata med firman imorgon och kommer reklamera arbetet för att vi hade gammal plåt som var vikt på det sätt ni beskriver med lite material över som behövs för att få till det.
Jag trodde jag valde en seriös firma med 16 milj i omsättning 2011, men det finns ju inga garantier.
Jag återkommer med mer information när jag pratat med dem.
Jag ska prata med firman imorgon och kommer reklamera arbetet för att vi hade gammal plåt som var vikt på det sätt ni beskriver med lite material över som behövs för att få till det.
Jag trodde jag valde en seriös firma med 16 milj i omsättning 2011, men det finns ju inga garantier.
Jag återkommer med mer information när jag pratat med dem.
Firman var precis här och sa att den knytningen görs inte längre för att AMA vidhåller att det ansamlas vatten och fukt i knytningen som sedan bidrar till frostskador med tiden. Han höll med om att avsluten inte var så snygga och han skulle skicka hit dom för att nypa till avsluten och samtidigt sätta blyavstånd mellan järnräcket och plåten som omgärdar balkongen som taket täcker.
Tydligen är plåten på bilden från Göteborg en typ av zinklegering som man arbetar på ett annat sätt än vanlig svart falsad plåt (?). Han rekommenderade dock ändå inte att knyta avsluten.
Jag fick ett seröst intryck och han hade med sig AMA boken och visade vissa föreskrifter.
Summasumarum, arbetet var inte snyggt gjort men dom kommer fixa till det imorgon, samt att det var fackamännamässigt gjort förrutom blyavstånden som saknades.
Tack alla för er input, ovärderligt, tack!
Tydligen är plåten på bilden från Göteborg en typ av zinklegering som man arbetar på ett annat sätt än vanlig svart falsad plåt (?). Han rekommenderade dock ändå inte att knyta avsluten.
Jag fick ett seröst intryck och han hade med sig AMA boken och visade vissa föreskrifter.
Summasumarum, arbetet var inte snyggt gjort men dom kommer fixa till det imorgon, samt att det var fackamännamässigt gjort förrutom blyavstånden som saknades.
Tack alla för er input, ovärderligt, tack!