Jag äger ett hus från 1949. Huset renoverades och dränerades 2009. Samtidigt la man även in klinkersgolv i källaren. Källaren är därmed relativt "inredd".

I samband med julledigheten har jag haft möjlighet att kasta överflödigt skit som vi har haft i källaren. Nu när det är rensat märker jag av vissa missfärgningar som skulle kunna vara fuk från husgrunden. Jag är inte så insatt i det nyggtekniska och bifogar därmed några bilder.

1. Vad tror ni att missfärgningarna består av (tydligast i bild 1). Här kan man på höger sida av bilden även se att väggen har börjat flagna.
2. På bild 3 kan man se svart grejs under elkontakten. Är det mögel? Även här förekommer missfärgning.
3. Även på bild 5 kan man se svart grejs mellan fönsterna. Är det också mögel? ELler det kanske bara är smuts

4. Behöver jag vara orolig och behöver jag vidta några åtgärder?
5. Om jag behöver vidta åtgärder, vad kan jag göra?

• Missfärgade väggar och klinkergolv i ett källarhörn, flagande färg syns till höger, möjliga tecken på fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Missfärgningar och flagnande färg syns på väggen nära ett element med klinkersgolv, potentiella tecken på fukt i källaren.
    Skapa konto
  • Missfärgad vägg i källare med klinkersgolv och ett eluttag, tecken på fukt och eventuell mögelbildning vid golvsockeln.
    Skapa konto
  • Källarvägg med missfärgningar och sprickor samt flagnande färg. Klinkergolv och vit plaströrsdetalj syns i nederkant. En metalldosa på väggen.
    Skapa konto
  • Missfärgningar och potentiellt mögel syns runt två små källarfönster med tätningshantag, mot en vit vägg.
    Skapa konto
Dina väggar suger fukt ur marken....
Missfärgningarna kommer av fukt i nederkant av väggen från bottenplattan, man bör se till att väggen är målad med en färg som släpper igenom och tål fukt. Dränering hjälper inte så mycket mot en platta som står i lera/sand/jord.
Det svarta är med all säkerhet mögel som kommer av att det varit dålig luftrörelse/ventilation.
Tvätta bort och ställ inget mot väggarna, se till att dörr står öppet, öka ventilationen.

Möglet mellan fönsterna kommer från kalldrag från otäta fönster och kall yttervägg så det blir fuktigt där och gör att det gärna blir lite svart.

Det är så hus från 1949 funkar, inga problem egentligen.
Har hus från -48 som har samma utmaningar.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.