Hej
Har köpt denna fläkt:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ion/badrumsflaktar/badrumsflakt-414103/#tab04

Den har som en litet plastfönster och jag antog att det är någon liten lampa som ska lysa men den lyser aldrig.
Så jag kollade med Jula och de säger att det inte är någon diod utan en rörelsedetektor.
Jag må vara blind men i de bifogade infobladen eller på nätet står inget om någon rörelsesensor vad jag kan se.

Vad tror ni, kan det vara en rörelsesensor?
Är det någon här som har erfarenhet av denna fläkt?

Mvh
Fredrik

• Vit badrumsfläkt monterad på vägg med plastfönster som kan vara en rörelsedetektor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en badrumsfläkt med öppet plastlock som visar elektriska komponenter och ledningar.
    Skapa konto
Svårt att se på din bild. Men det ser ut som en glimlampa. Rörelsesensor är det inte.

F fredand44 skrev:
Hej
Har köpt denna fläkt:
[länk]

Den har som en litet plastfönster och jag antog att det är någon liten lampa som ska lysa men den lyser aldrig.
Så jag kollade med Jula och de säger att det inte är någon diod utan en rörelsedetektor.
Jag må vara blind men i de bifogade infobladen eller på nätet står inget om någon rörelsesensor vad jag kan se.

Vad tror ni, kan det vara en rörelsesensor?
Är det någon här som har erfarenhet av denna fläkt?

Mvh
Fredrik
Är det inte en ljussensor?

P Patrik Friberg skrev:
Är det inte en ljussensor?
Ganska vanligt med ljussensor. Men i manualen på jula under länken du lade upp står det om rörelsesensor. Verkar som den reagerar på rörelse och kör fläkten en stund efter sista rörelsen.

Ofta är såna fläktar ganska enkla. De går på fukt eller på ljus/rörelse och ser till att hålla undan fuktig luft och/eller de lämningar toalettbesökare ofta sprider i luften efter avslutad gärning.

Hej,
Enormt tack för hjälpen jag måste kolla igen, förstår inte hur jag missat information om rörelsesensor.
Mvh Fredrik

Ser inte ut som en rörelsesensor, är snarare en ljussensor, så kollar man om ljuset tänds eller släcks för att avgöra om någon är i rummet.

En ljussensor kan det absolut vara. Men som sagt inte en rörelsesensor.

Nus73
Jag har haft en likadan, eller snarlik. På min satt det en glimlampa där.
Edit: bild
En glimlampa med två synliga anslutningstrådar och en resistor monterad på ena tråden.

Ljussensor på en fläkt kan väl inte vara så klokt. Man kan ju vilja använda toa/bad även mitt på dagen och hos dom flesta har mn ljusinsläpp så att man slipper tända belysningen.

Troligtvis för att det är billigare, och skulle tro att de flesta ändå tänder på badrummet när de går in, alternativt att man genom att röra sig i rummet ändrar ljuset som sedan sensor detekterar.

Pax Calima har också ljussensor och inte rörelsedetektor.

Den tänds när fläkten går i gång via strömbrytare.
Svårare än så är det inte.

Vit fläkt med rött indikatorljus på väggen som lyser när fläkten är igång.
Skapa konto

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.