Har ett element som är kallt. Det är luftat och jag har motionerat reglerventilen. Misstänker att returventilen är för strypt, men när jag lättar på 'locket' så flödar det vatten, inte bara några droppar... Lockets gäng är tätat med lin...

Är det en returventil eller bara en T-koppling undrar jag nu. Tyvärr är det målat så det är svårt att tyda en ev märkning.

Vad säger ni? Är det en ventil och är det då normalt att det rinner vatten redan innan man gängat av locket.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en returventil och det är normalt att det kan rinna lite ur dem. Ska ligga en fiberpackning i locket som tätar men är den borta får du täta i gängan.

Krilleman
Men ibland kan faktiskt käglan fastna i locket om dom har haft kontakt mot varandra under en längre tid!

Har du möjlighet så stäng av pumpen och gör systemet trycklöst innan du lossar på locket helt.

Tack, bra tips!
Ja, troligen har ingen rört denna sedan installationen på 60-talet... Så käglan kanske har fastnat... Det märker jag när jag provar att demontera igen...

Borde jag ha ngn reservdel hemma för säkerhets skull? Lin och gängtejp finns, men nått annat?

Krilleman
Ny returventil eller en ny packning i "lagom" storlek till locket.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.