1 381 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Är detta en bra plan för PEM 32 från egen grävd brunn till kopparrör?
Hallå!
Håller på att dra vatten från grävd brunn in till torpet. Tänkte först och främst höra höra vad ni tror om min plan för kallvattnet som ni ser på bilden nedan. Vattnet kommer in i badrummet med PEM 32-slang och går sedan över till kopparrör.
Sen har jag ytterligare en fråga. Skulle vilja ha en kulventil så att jag kan stänga av allt inkommande vatten. Har en kulventil 15 mm med klämringar liggande, men börjar fundera på om det finns någon nackdel med att ha kulventilen där rördimensionen smalnat av? Kanske borde jag ha den närmre PEM-slangen och istället ha en kulventil på t.ex 1" (R25) direkt efter PEM-slangen?
Håller på att dra vatten från grävd brunn in till torpet. Tänkte först och främst höra höra vad ni tror om min plan för kallvattnet som ni ser på bilden nedan. Vattnet kommer in i badrummet med PEM 32-slang och går sedan över till kopparrör.
Sen har jag ytterligare en fråga. Skulle vilja ha en kulventil så att jag kan stänga av allt inkommande vatten. Har en kulventil 15 mm med klämringar liggande, men börjar fundera på om det finns någon nackdel med att ha kulventilen där rördimensionen smalnat av? Kanske borde jag ha den närmre PEM-slangen och istället ha en kulventil på t.ex 1" (R25) direkt efter PEM-slangen?
Ventil brukar man ju sätta direkt, så så få komponter som möjligt kan läcka före ventilen.
Det kan vara bra att kunna sektionera lite. Om det läcker nånstans, eller något ska byta, så kan man i alla fall hämta vatten till kaffebryggaren någonstans.
Men har man egen brunn kan man ju stänga av pumpen i det läget. Så det beror lite på.
Är man lite mer modern så kör man ju med rör I rör, istället för kopparrör.
Det kan vara bra att kunna sektionera lite. Om det läcker nånstans, eller något ska byta, så kan man i alla fall hämta vatten till kaffebryggaren någonstans.
Men har man egen brunn kan man ju stänga av pumpen i det läget. Så det beror lite på.
Är man lite mer modern så kör man ju med rör I rör, istället för kopparrör.
Personen menade väl om det var frostfritt på platsen det sitter, dvs uppvärmt året om, då ditt svar är som det är så är ju svaret nej.hermond__ skrev:
Kopparrör eller plaströr har väl absolut noll inverkan på om det är frostfritt eller ej?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta ett plank??
Bygglov -
Vad är era åsikter om detta planerade bygge av pumphus?
Vatten & Avlopp -
Finns det tänkbara bärande väggar i detta enplanhus?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur är ert omdöme/recension på Bjelin härdade trägolv? Vi funderar på att lägga in detta golv i kök och allrum/vardagsrum (i en öppen planlösning).
Golv -
Hjälp! Hur får man detta plankgolv mer likt i färg?
Byggnadsvård