Gård med tillhörande stall och loge byggd i slutet av 1800-talet / början av 1900-talet. Jag har fått berättat för mig att det gjordes en större renovering av bostadshuset på 50-60-talet samt en utbyggnad av stallet. Någon form av betong har använts. Kan det vara blåbetong?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är möjligt att det där är lättbetong, ja. Blå? Ingen aning. Jag antar att du är ute efter om den avger radon eller inte. Det kan man mäta. På första bilden ser man mest massa puts, samma på andra bilden. Tredje bilden visar dock var som absolut kan vara lättbetongblock.
Ta in ett företag eller hyr en gammamätare, mätsäsongen för spårfilmsdosor är över för denna gång. Eller så ser du bara till att det är ordentlig luftväxling.
Ta in ett företag eller hyr en gammamätare, mätsäsongen för spårfilmsdosor är över för denna gång. Eller så ser du bara till att det är ordentlig luftväxling.
Ja, sista bilden tror jag också helt klart är blåbetong. Betongen täckt med puts är rätt slät och där är jag mer osäker. Huset är helt obeboeligt med stort ”naturligt” luftdrag minst sagt, så spårdosor skulle sannolikt ge ett missvisande värde även under säsong. Gammamätning kommer att göras men längre fram i renoveringen. Just nu försöker jag skapa mig en uppfattning utifrån utseendet och jag kommer att byta ut alla väggar där jag misstänker blåbetong.
Du har förstås rätt att all lättbetong inte är blåbetong. Såg också det att du hade skrivit att du trodde det var lättbetong (inte blåbetong) utifrån sista bilden - slarvigt läst av mig. Det är radonet jag är mest bekymrad över. Kanske drar jag förhastade slutsatser men utseendet på bild 3 förknippar jag med blåbetong.
Ser mer utvann vanliga murblock.
Men du kollar enklast Innset är lättbetong genom att försöka trycka in en skruvmejsel eller slå i en spik rakt i betongblocket. Det går alldeles ypperligt i lättbetong.
Och det var väl framförallt lättbetongen från Yxhult som var gjord av alunskiffer som avger radon. Så som tidigare skrivits, ett kolla om det över huvud taget är lättbetong, två fixa en gammamätning
Men du kollar enklast Innset är lättbetong genom att försöka trycka in en skruvmejsel eller slå i en spik rakt i betongblocket. Det går alldeles ypperligt i lättbetong.
Och det var väl framförallt lättbetongen från Yxhult som var gjord av alunskiffer som avger radon. Så som tidigare skrivits, ett kolla om det över huvud taget är lättbetong, två fixa en gammamätning
Tack, får ta och köra spiktestet. Jag var i kontakt med ett mätföretag men när de väl kommer ut gör de en komplett mätning överallt - vilket just nu är lite bortkastat då massa markarbeten och renoveringar måste göras.. De behöver även tillgång till ström. Hade varit bra om man bara kunde skicka in en betongklump för analys men funkar ju inte så.
Som tidigare skrivit så avger inte all blåbetong radon och dessutom olika mycket. Spik testet avslöjar inte mängden radon...
För att kolla detta kan en hyfsad firma komma med en handhållen mätare och testa dina väggar ganska så kvickt, till detta behövs inte ström. Hos mej fixade Hemkomfort detta innan ventilationsystem installerades.
För att kolla detta kan en hyfsad firma komma med en handhållen mätare och testa dina väggar ganska så kvickt, till detta behövs inte ström. Hos mej fixade Hemkomfort detta innan ventilationsystem installerades.
Jag förstår att spiktestet inte visar mängden radon utan det ger en indikation på om det är lättbetong eller ej. Hade varit bra om ett företag bara kunde mäta nivån i väggarna. Ska kolla med några fler. Tack för tips.
blir lite av en gissning baserad på bilderna men jag kan tycka att bild ett möjligen visar "blåbetong" då jag tycker man kan ana en lilaaktig färg på det som är bakom putsen. (och den "blåbetong" jag sett tidigare är inte blå utan snarare just lila!) Jag har också bott i en lägenhet där man använt sig av samma sorts material men i modernare tappning utan skifferavfallet. De väggarna hade samma, porösa och inte särskillt hållbara, yta men var vita.
I båda fallen är väl den korrekta benämningen "lättbetong" eller "gasbetong" eftersom man blåst in luftbubblor iden. Den sk blåbetongen är ju tillverkad på samma sätt men innehöll avfall från skiffer, vilket innehöll viss radioaktivitet. Den tredje bilden ser för mig ut mera som nån sorts "betonghålsten" eller liknade, som är gjord av hårdare betong. Men det bör ju gå att kolla, som nån påpekade, med nåt vasst föremål. Såna block är ju av hård betong
I båda fallen är väl den korrekta benämningen "lättbetong" eller "gasbetong" eftersom man blåst in luftbubblor iden. Den sk blåbetongen är ju tillverkad på samma sätt men innehöll avfall från skiffer, vilket innehöll viss radioaktivitet. Den tredje bilden ser för mig ut mera som nån sorts "betonghålsten" eller liknade, som är gjord av hårdare betong. Men det bör ju gå att kolla, som nån påpekade, med nåt vasst föremål. Såna block är ju av hård betong
Tack för svar. Ja jag håller med, blir lite av en gissning och bilderna är inte superbra. Ett företag kan komma och sätta mätare mot väggarna för 5000 kronor. Då mäter de inte radon i och med att det är fel säsong plus att huset har kraftigt naturligt korsdrag pga dess skick. Jag tar och börjar med att kolla porositeten med spik eller skruvmejsel så får jag i alla fall svar på om det är lättbetong eller hårdare variant. Tack.
Klicka här för att svara