Är detta avstängningsventiler och att det är täcklock som sitter där och att man kan komma åt att öppna/stänga under täcklocket? Eller är det bara en koppling?
Jag har dåligt flås i just denna radiator och en tanke jag hade var att dessa ventiler (som jag inte visste att det var ventiler innan
) kanske inte var helt öppna. Jämförde med en annan radiator på dess avstängningsventiler nu och det ser likadant ut. Antar att man borde se ganska tydligt om det skiljer sig betydande. Sen är det ju bra att veta att det borde gå att isolera bort denna radiator om jag behöver byta radiatorventil. Så slipper man stänga av resten av huset. Extra bra vintertid tänker jag. Sen om de fungerar som tänkt vet man väl aldrig.
Har knackat och motionerat ”piggen” utan förbättring. Jag har justerbara termostat/radiatorventiler så jag utgår från att det är där man eventuellt har gjort någon justering. Har provat att skruva lite där också utan att det blir någon skillnad. En tanke är att kanske prova att öppna avstängningsventilerna ett varv eller så. Skulle dock tro att det inte skulle ge så mycket om ens något.
Det mest sannolika är väl att termostatventilen har fastnat i nästan stängt läge och att den måste bytas.
Har knackat och motionerat ”piggen” utan förbättring. Jag har justerbara termostat/radiatorventiler så jag utgår från att det är där man eventuellt har gjort någon justering. Har provat att skruva lite där också utan att det blir någon skillnad. En tanke är att kanske prova att öppna avstängningsventilerna ett varv eller så. Skulle dock tro att det inte skulle ge så mycket om ens något.
Det mest sannolika är väl att termostatventilen har fastnat i nästan stängt läge och att den måste bytas.
Har provat att knacka från lite olika håll. Vågar inte knacka så hårt bara!
Piggen åker ut igen och går att trycka in lätt. Lägger jag örat mot så hör jag hur den stänger flödet helt när jag trycker in den. När jag släpper så åker den ut lika mycket som de andra men gissar att ventilkäglan inte följer med helt tillbaks utan blir delvis kvar.
På bild nedan ser man justeringen. Har provat att med en polygrip rotera den lite. Märker ingen skillnad. Vet inte om jag gör rätt dock. Lite oklart när den är öppen som mest? Jag har gissat att det är när 6an står mot urfasningen. Ser ingen stigning när jag skruvar så förstår inte exakt hur det är tänkte att den ska reglera.
Piggen åker ut igen och går att trycka in lätt. Lägger jag örat mot så hör jag hur den stänger flödet helt när jag trycker in den. När jag släpper så åker den ut lika mycket som de andra men gissar att ventilkäglan inte följer med helt tillbaks utan blir delvis kvar.
På bild nedan ser man justeringen. Har provat att med en polygrip rotera den lite. Märker ingen skillnad. Vet inte om jag gör rätt dock. Lite oklart när den är öppen som mest? Jag har gissat att det är när 6an står mot urfasningen. Ser ingen stigning när jag skruvar så förstår inte exakt hur det är tänkte att den ska reglera.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Det är ventilkäglan som trycker ut stiftet.Phhasek skrev:
Skruvar man bort packboxen (med stiftet) och trycker in stiftet så stannar stiftet i intryckt läge.
Här finns bild på hur termostatventil är uppbyggd,
https://www.byggahus.se/forum/threads/kallt-element.504589/post-5491644
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är det som orsakar detta ljud på min nyinköpta bandsåg?
Verktyg & Maskiner -
Dränering - är detta rätt?
Grund & Markarbeten -
Vad är detta som växer i mitt uthus
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Är detta parkslide? Köpte huset i vintras.
Häckar, Buskar & Träd -
Vad är detta för rund tunna sak?
Fritidshus