Isoleringen runt rören är väl asbest.
Det är väl garanterat det i rörböjarna?

• Isolerade rör i tak med misstänkt asbest i böjarna, omgivna av andra rör och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör med misstänkt asbestisolering i rörböj på en dammig yta.
    Skapa konto
  • Närbild av rörisolering som misstänks innehålla asbest, med tydliga tecken på slitage och nedbrytning.
    Skapa konto
  • Isolerade rör med böjar i källarutrymme, eventuell asbestisolering synlig.
    Skapa konto
Nej, inte garanterat. Men risken finns ju att böjarna innehåller asbest. Det är inte själva isoleringen (ullen) utan en pulvrig massa som ligger innanför lindningen.

Magnus E K
Mycket troligt i böjar och avstick, ja. Finns i det hårda som ser ut påminner om gips. Den blottade isoleringen på raksträckan på bild 1 ser däremot ut som vanligt stenull. (Eventuellt kan det finnas små mängder i den vita färgen som rören är målade med också.)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Mycket troligt i böjar och avstick, ja. Finns i det hårda som ser ut påminner om gips. Den blottade isoleringen på raksträckan på bild 1 ser däremot ut som vanligt stenull. (Eventuellt kan det finnas små mängder i den vita färgen som rören är målade med också.)
Tack för svar

BiFuel BiFuel skrev:
Nej, inte garanterat. Men risken finns ju att böjarna innehåller asbest. Det är inte själva isoleringen (ullen) utan en pulvrig massa som ligger innanför lindningen.
Blir till att skicka på analys om jag vill vara säker . Tack för svar

Jag hade exakt likadant i min källare. Hanterade det som om det vore asbest.

Det hårda skalet i böjar och skarvat är högst troligt asbest, ja. Har du en vit filtmatta lindad runt röret under isoleringen är detta också asbest.

Det som syns på bilderna ser ut som stenull och gips. Om du ska ta bort rören så kapa dom en bit från böjarna och kör dom på deponi.

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.