134 585 läst ·
2 131 svar
135k läst
2,1k svar
Är det värt pengarna att vara med i facket?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Facket är ju helt onödigtG gbgustaf skrev:Jag är inte med i fack eller a-kassa, men generellt är det inget bra råd. Om man är säker på att man snabbt kan hitta ett nytt jobb om det skulle behövas, då kan man skippa a-kassa. Och även om man känner att man skulle klara sig ett år utan inkomst. De pengar man sparar bör man då månatligen placera i fonder för att ha om det krisar.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
AndersMalmgren skrev:
Igen, det här beror väldigt mycket på personliga förutsättningar och bransch. Du är extremt kategorisk här och verkar ha svårt att sätta dig utanför din egen situation.AndersMalmgren skrev:
Du skiter alltså helt i solidaritet.
Nej, det är i det generella fallet tyvärr inte sant.AndersMalmgren skrev:
Det generella rådet vid en anställning i Sverige är att gå med i facket och a-kassan.
I en del fall, undantag, löser det sig ändå, eller bättre, att förhandla själv, i din bransch och i ditt fall tex.
Du måste förstå att dina förhållanden är ett undantag, ska man tolka dina inlägg och skildringar här gissar jag att ca 1-2% av svenskar i arbetsför ålder har dina förhållanden.
Tänk på det.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Kvalificerat arbete så kan du alltid förhandla bättre lön själv. Kan du det inte betyder det du visar framfötterna för dåligttommib skrev:
Det är tyvärr inte heller sant.AndersMalmgren skrev:
Det beror helt och hållet på vilken bransch man är verksam i.
Du visar en väldigt stor brist på förmåga till insikt och förståelse för olika människors olika förutsättningar, och en tämligen stor arrogans.
Är du verkligen sådan, eller är detta ett skyltfönster du visar upp här?
Som sagt, du pratar om din situation i din bransch. Det ser annorlunda ut i andra branscher.
Detta är också en total sidodiskussion då den inte hjälper TS alls. Varken du eller jag är i den situationen som TS är.
Jag försöker att inte betrakta dig som korkad för det tror jag inte att du är men här framstår du verkligen som helt orimligt dryg och kanske också dum.
Detta är också en total sidodiskussion då den inte hjälper TS alls. Varken du eller jag är i den situationen som TS är.
Jag försöker att inte betrakta dig som korkad för det tror jag inte att du är men här framstår du verkligen som helt orimligt dryg och kanske också dum.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Att fåraktigt köpa att a-kassan och facket är bra är ju definition av idiotitommib skrev:
Som sagt, du pratar om din situation i din bransch. Det ser annorlunda ut i andra branscher.
A-kassan är bra. Men facket är mindre bra, de är ganska otrevliga när man ringde för att hoppa av.AndersMalmgren skrev:
Så är det när man är i industri och hantverksjobb, helst sjukvården med. I din bransch är det ju skitsamma.