Hej,
Kan någon guida mig? Nyligen köpt hus.
Värmepump med golvvärme och displayer i varje rum där jag bestämmer vilken grad jag vill ha.
När jag köpte huset slog pannan ut 3 gånger inom några veckor. Så jag hade ingen värme alls. Säljaren kom och åtgärdade utan resultat.
Tog in en expert från IVT som kopplade bort delar av värmen för att det skulle fungera. Det innebär att jag bara kan justera på pannan vilken värme jag vill ha som gäller i hela huset och inte enskilt i varje rum.
IVT experten sa att displayerna inte är till någon nytta och att pannan inte förstår om jag vill ha olika värme i olika rum och det är då den slår ut.
Är detta ok? Korrekt?
I frågelistan fanns inga anmärkningar och inte heller när jag frågade säljaren.
Stort tack på förhand.
Mvh
Lotta

IVT experten har rätt.
Värmepumpen styrs inte av rummen utan förmodligen av utomhustemperaturen.
Grejen med värmepump är att den ska inte göra mer värme än som behövs.
Termostaterna i rummen kan du ha fullt öppna och sedan justerar du värmepumpen så ni får behagligt inomhus.
Vill du ha svalare i något sovrum kan du ställa in den termostaten.

R Runnis skrev:
IVT experten har rätt.
Värmepumpen styrs inte av rummen utan förmodligen av utomhustemperaturen.
Grejen med värmepump är att den ska inte göra mer värme än som behövs.
Termostaterna i rummen kan du ha fullt öppna och sedan justerar du värmepumpen så ni får behagligt inomhus.
Vill du ha svalare i något sovrum kan du ställa in den termostaten.
Tack för svar!
Det går tyvärr inte att ställa in på termostaterna, det är då pannan slår ut och slutar fungera. De ska alltid vara på max. Enligt IVT experten ”förstår” inte pannan att det ex ska vara 18 i sovrum och 23 i badrum. Då hettas den över och slår ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.