Hej,
Vi bygger hus med en stor hustillverkare och totalentreprenad. Vi är nybörjare och undrar om det är okej med dessa sprickor och hål i fasaden.
Vi bygger hus med en stor hustillverkare och totalentreprenad. Vi är nybörjare och undrar om det är okej med dessa sprickor och hål i fasaden.
Såna där sprickor blir det när man använder virke som är hyvlat och finsågat på sådant vis att kärnsidan måste vändas inåt. Det kommer att spricka betydligt mer framöver. Oroa er inte.
Det är käpprätt åt helvete men enligt den nya branschstandarden som de stora träförädlarna har fått igenom så är det här rekommenderat utförande.
Hålen däremot är vanliga kådlåpor och kvisthål som alltid finns i trävirke. Sådant får man acceptera för det ligger i materialets natur.
Det är käpprätt åt helvete men enligt den nya branschstandarden som de stora träförädlarna har fått igenom så är det här rekommenderat utförande.
Hålen däremot är vanliga kådlåpor och kvisthål som alltid finns i trävirke. Sådant får man acceptera för det ligger i materialets natur.
Redigerat:
Tack för svar! Vilken tröst att det kommer spricka mer framåt 😅H heimlaga skrev:Såna där sprickor blir det när man använder virke som är huvlat och finsågat på sådant vis att kärnsidan måste vändas inåt. Det kommer att spricka betydligt mer framöver. Oroa er inte.
Det är väl inte färdigmålat, ser bara grundat ut. Så med två lager färg blir det bra.
Sedan tycker jag att man spikat lockläkten onödigt nära ände, jag hade satt spiken längre från änden.
Sedan tycker jag att man spikat lockläkten onödigt nära ände, jag hade satt spiken längre från änden.
Redigerat:
Ja, precis, det är bara grundmålat ännu. Skönt att höra att det kommer bli bra och tack för input om spiken i lockläkten.A AndersS skrev:
In en skarv mellan panelen uppifrån och ner, ska det vara ett plåtbleck som går in under den övre delen innaför hela panelen, med ca 10 cm och ligga över den undre delen med ca 10 cm. Kan vara som ett fönsterbleck med lite mindre bock uppåt. Då kommer slagvatten att rinna på den den övre panelen och rinna på plåten ut över den nedre panlen. Att sätta en bräda/panel rakt på fungerar inte. Det blir glipor, som vattnet kommer att rinna in bakom den nedre delen. Finns ingen genväg för montaget. Bara göra rätt från början. Att tro att ovan ett fönster bara sätta en omfattning/inramning på utsidan av panelen är förkastligt, det ska vara bleck även ovanför ett fönster.Sandra84 skrev:
Klicka här för att svara