Hej!
Har en borrad brunn i en grävd brunn där det läckte in vatten i foderöret då den grävda brunnen fylldes med vatten.

(Skrev om det här: https://www.byggahus.se/forum/threa...a-kan-det-vara-laeckage-i-foderroeret.452381/)

Nu har brunnsfolk varit här och satt på en borrhålstätning samt gjort om svarvningen mellan elkablarna.

Undrar bara om det är OK att alltihopa står under vatten permanent? Behöver det inte komma in någon luft i foderröret?

Jag haft två borrade brunnar (på olika hus) med liknande problem med inläckande ytvatten. Den grävda brunnen i mina fall var egentligen "service hus" för att kunna komma åt foderrör etc. och hadde tät botten dessutom. Vattnet som kom in var altså bara ytligt vatten via skarvar i betongringarna. Slutade med att jag grävde på utsidan knackade hål på betongringen och körde in ett 110 rör som bräddning. Jag hadde diken i närheten som låg lägre. Det fixade problemet enkelt ich billigt. Lösningen som er gjort hos dig kan säkert fungera också. Viktigt att det är riktigt tätt i locket så ytvatten inte kommer in. Angående behov av luft är jag osäker på. Det kan inte vara en nackdel med luft, men om nödvändigt är nog olika på olka brunnar kanske med tanke på vattenkvalitet? Bra omsättning är nog ända kanske det viktigaste. Fick du bra vatten efter åtgärderna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.