Hej,

Vi är nyinflyttade i en lägenhet som har renoverats helt.
Det är behandlat furugolv man lagt, när jag synar plankorna lite mer noggrant så ser jag att det är sprickor på plankorna. Se bifogade bilder.

Golvets plankor rör sig även ifrån varandra så det blir lite större glipor på vissa ställen men det antar jag är normalt beroende på årstid eller?

• Behandlade furugolvplankor med synliga sprickor och glipor mellan plankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Behandlade furugolvplankor med synliga sprickor och glipor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipor är normalt för olika årstider men sprickor är inte så snyggt om det är nylagt, fast det ser ut som gammalt golv eller?

Glipor blir det med naturliga variationer i fukten i luften...

Sprickor är ovanligare, skulle kunna tänka mig att det blir spänningar i brädan om den lagts med "hög fuktighet" och spikats/skruvats fast och man dår får en spricka i mitten.

Sedan kan det ju varit sprickor i brädorna från början och de syns först när de torkar isär.

/ATW

Redigerat av moderator:
Okej jag förstår. Det är egentligen i alla rum och olika plankor som det spricker. Men det får man leva med då antar jag. Inte så mycket att göra åt. Golvet skall vara nytt enligt säljaren och lägenheten är renoverad.

Men kan sprickor i plankorna signalera att något inte står rätt till i lägenheten, alltså större fel?

Jag tror sprickorna fann när golvet lades in, hantverkarna har slarvat och valt att inte sortera bort dessa med dålig kvalitet.

Jag är faktiskt inte helt säker på det för jag upplever att det blir fler och fler sprickor hela tiden.

Det borde väl gå att "fylla" sprickorna efterhand med något tunt spackel/lim/lack?
Så det inte ser ut som dessa svarta streck.
Golvet/brädorna är ju riktigt snygga att se på ändå!

Ja man får göra det antar jag.tänker mest bara på att det fortsätter spricka så man kanske får vänta ett tag och ta alla sprickor samtidigt.

Svårt att avgöra från bilderna om det är golvplank eller vanliga spontade brädor. Om golvet är spåfräst på baksidan är de golvbrädor. Kanske syns vid någon skarv mellan rum?

Hur gammalt är huset? Ganska ovanligt val i hus från 60-talet och nyare.

Huset är från 1992. Dock nyrenoverat av säljare. Vi flyttade in för några veckor sedan.

Hej
Det ser ut som man lagt in ett icke torrt golv av dålig kvalite.
Normalt är att man placerar golvbrädorna i rummet det skall ligga och monterar det i april, så har jag lagt flera golv på totalt 150kvm utan problem.

• Haha
J Vos
  • Laddar…
Okej jag förstår. Vad innebär det mer utvecklat? Kommer hela golvet spricka eller blir det bättre när det torkar?
Är helt novis på detta därav alla frågor.

lärjungen
Precis som workingclasshero här ovan nämnde så verkar det som att man inte låtit golvet acklimatiseras till den lokal de monterats i. Kanske hämtat direkt från nåt kallt och fuktigt lager och monterats samma dag eller dagen efter. Då finns det stor risk för sprickor. När man skruvar fast golvet skapar man spänningar i det, och har det inte fått anpassa sig under minst 48 timmar (enligt vissa tillverkare) till en varm inomhusmiljö kan det uppstå liknande sprickor av spänningarna.

Här en länk med info om norrlandsfuru:
https://norrlandstra.com/montering/montera-massivt-furugolv/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.