Efter ett strömavrott startar inte vattenpumpen längre. Gissar att det är motoskyddet som gått sönder. Eller kan det vara tryckströmbrytaren?

Trycker man och håller inne (1) så går pumpen. Men inget händer om jag trycker på (2), vilket är knappen som trycks in av den "riktiga" On-knappen.
Ser även att det finns en reset- och en test-knapp, men inget händer om jag trycker på dom.

Går det att fixa detta på något sätt, eller är det bara att byta ut allt?

Motorskydd1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser bränt ut på plint 1 och 3 (L1 och L2) ?
 
ON-knappen ska sluta en strömkrets som drar kontaktorn. Det som troligen gått sönder är spolen i kontaktorn, men kan också vara någon annan kontakt i kedjan. Nedan finns ett typiskt kretsschema som du kan följa där S2 är din startknapp. Det kanske kan vara en fas som är borta också, och att motorn faktiskt går på två faser.

7mMlS.jpg

Ett nytt motorskydd är troligen billigare än att försöka byta komponenter i det du har.
 
Redigerat:
I
finns det ingen säkring till manöverspänningen? (mellan C09 och 10 finns något som liknar ett lock för en glassäkring).
jag tycker också det är lite väl svart vid L1 L2 är skruvarna ordentligt dragna?
 
Redigerat av moderator:
Ja, det ser lite bränt ut. Tyvärr verkar det inte finnas någon säkring mellan C09 och 10.
Kan man bekräfta genom mätning att den är trasig?
Jag har spänning på L1, L2 och L3. 380V mellan dessa. Det är även spänning mellan L2, L3 och No, men inget mellan L1 och No (om nu det betyder något annat än att No och L1 matas med samma fas?).

Någon som vet vara man kan köpa en sån här?
 
magnusj skrev:
Ja, det ser lite bränt ut. Tyvärr verkar det inte finnas någon säkring mellan C09 och 10.
Kan man bekräfta genom mätning att den är trasig?
Jag har spänning på L1, L2 och L3. 380V mellan dessa. Det är även spänning mellan L2, L3 och No, men inget mellan L1 och No (om nu det betyder något annat än att No och L1 matas med samma fas?).

Någon som vet vara man kan köpa en sån här?
Kontaktblocket är bara typ en knapp säkert eller ett vred. Det kan du antingen mäta med testpenna mot jord (nolla om du har JFB). Då skall du ha 230VAC på ena sidan (3) hela tiden, och på (4) när du trycker in den gröna knappen. Detta kan vara "felkopplat" så 3/4 är skiftade. Har du 230VAC på både sidor när du trycker på den gröna så är den högst troligt OK.

Kontaktorn är 400 VAC högst troligt i manövern. Mät över A1/A2 (eller vad man kallar spolen) och se om du har 400VAC. Har du det så är kontaktorns spole högst troligt felaktig.

Lär inte vara motorskyddet, då det fungerar när du "trycker" in kontaktorn så att säga. Men kan ju vara fel på NO/NC kontakten.

Men börja där....

Att det inte är något mellan L1 och NO betyder högst troligt som du antar bara att det är samma manöverspänning. Mät NO mot nolla (eller jord OK om du inte har JFB). Eller NO mot L2 exempelvis, så bör du kanske få 400VAC.

Kontaktor kan du köpa lite varstans. Var noga med att köpa en där motorskyddet "passar". Då du har en "färdig". Inte alltid det är samma hålbild mellan stiften, och inte alltid de kommer in som de skall om det är "annat märke". Då blir det elfarligt, med stift halvt utanför.

Var även noga med märkströmmen på kontakterna. Hur många KW den gamla kontaktorn är märkt. Exempelvis 7.5 kw under 400V. Du kan gå "upp", men inte ner. Kolla så den platsar i kapslingen (storleksmässigt). Och kolla manöverspänningen.
 
Redigerat:
Tack, ska testa genast!
Kan du bara precisera vad du menar med (3), (4), A1 och A2?
 
3 o 4 är punkterna på kontaktblocket.
NO block.

A1 och A2 är spolen. Högst troligt är det de två punkterna "på ovansidan" av kontaktorn. Ungefär där det står 400. Ovanför L1, L2,L3 på kontaktorn.
 
  • Gilla
Bobo40
  • Laddar…
Kontaktblocket NO kan du strunta i din manöver ligger över tryckströmbrytaren och bimetallmotorskyddets kontakt. Spolen är helt klart 400 VAC och manöver ser ut att vara uttagen via L1-L2. Och motorskyddet kan vara sönder den typen bryter inte kraften bara manövermässigt. Mät mellan L2 på ovansidan och den röda nere vid motorskyddet, sen blå ut mot tryckbrytaren, vidare den svarta som kommer tillbaks från tryckbrytaren. Så bör du snart se var det saknas spänning.
 
davidhell skrev:
Kontaktorn är 400 VAC högst troligt i manövern. Mät över A1/A2 (eller vad man kallar spolen) och se om du har 400VAC. Har du det så är kontaktorns spole högst troligt felaktig.
Ja, jag hade 400V mellan A1 och A2. Alltså byte av kontaktor (eller alltihop).
Inget som kan ta skada om jag fortsätter att köra manuellt tills jag fått en ny?
 
I en sån enkel konstruktion så gör det inte så mycket om du manuellt kringgår kontaktorn ett tag, genom en lämplig bygel från L1 > T1. (rätt dimension). Motorskyddet kommer fortfarande bryta i händelse om fel. Dock kommer ev. nödstoppar / yttre knappar ej fungera, vilket du nog också är medveten om.

En tillfällig lösning som inte får bli permanent.
 
Då är det avbrott i spolen, säkert lika bra att du byter allt istället för att försöka få tag på rätt kontaktor.
 
davidhell skrev:
I en sån enkel konstruktion så gör det inte så mycket om du manuellt kringgår kontaktorn ett tag, genom en lämplig bygel från L1 > T1. (rätt dimension). Motorskyddet kommer fortfarande bryta i händelse om fel. Dock kommer ev. nödstoppar / yttre knappar ej fungera, vilket du nog också är medveten om.

En tillfällig lösning som inte får bli permanent.
Tänk på att den typen motorskydd inte bryter annat än manövern.
 
davidhell skrev:
I en sån enkel konstruktion så gör det inte så mycket om du manuellt kringgår kontaktorn ett tag, genom en lämplig bygel från L1 > T1. (rätt dimension). Motorskyddet kommer fortfarande bryta i händelse om fel. Dock kommer ev. nödstoppar / yttre knappar ej fungera, vilket du nog också är medveten om.

En tillfällig lösning som inte får bli permanent.
Om man kopplar förbi kontaktorn, då fösvinner även motorskyddets funktion eftersom motoskyddet bara mäter strömmen i fasledarna. All brytning sker i manöverkretsen vilket gör att kontaktorn är en del av motorskyddsfunktionen.
 
Kommer tryckströmbrytaren att fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.