Hej!
Tog bort en två-knapps-brytare i hallen. Där den ena går till ytterbelysningen och den andra tror jag går till taket i hallen (aldrig använd).
Köpte en ny kronbrytare i tron om att det måste ju vara en till varje så att säga.
Men nu när jag tittar närmare går det 5 sladdar in i den gamla.
Två bruna, en svart, en grön och en grå.
Är det en dubbeltrapp då?
Se bilder.
(Har försökt söka på forumet men inte hittat exakt en sån.)
Tack på förhand
Tog bort en två-knapps-brytare i hallen. Där den ena går till ytterbelysningen och den andra tror jag går till taket i hallen (aldrig använd).
Köpte en ny kronbrytare i tron om att det måste ju vara en till varje så att säga.
Men nu när jag tittar närmare går det 5 sladdar in i den gamla.
Två bruna, en svart, en grön och en grå.
Är det en dubbeltrapp då?
Se bilder.
(Har försökt söka på forumet men inte hittat exakt en sån.)
Tack på förhand
En dubbeltrapp har sex anslutningar. Men det kan vara enkel+trapp. I dag är det i så fall dubbeltrapp som gäller.
Okej!
Så oavsett har jag köpt fel med andra ord.
Så hur kopplar jag enkel+trapp på en nyare dubbeltrapp?
Skickar med en bild till på den gamla.
Så oavsett har jag köpt fel med andra ord.
Så hur kopplar jag enkel+trapp på en nyare dubbeltrapp?
Skickar med en bild till på den gamla.
Du får mäta upp funktionen på den hamla för att kunna göra motsvarande koppling med en ny.
Det är en dubbeltrapp.
Kalla det kvalificerad gissning, så du behöver verifiera den, men relaterat till senaste bilden så bör polen märkt P nere till vänster vara den gemensamma (ofta märkt pil in på nya brytare) och de två polerna uppe till vänster de som man växlar mellan (ofta märkt pil ut). Polerna på höger sida funkar motsvarande men med den gemensamma uppe till höger.
I den äldre typen av brytare ser man ofta hur brytaren fungerar då den inte är kapslad på samma sätt som nya, så det kan vara ett snabbt sätt att kolla så min ansats stämmer.
Kalla det kvalificerad gissning, så du behöver verifiera den, men relaterat till senaste bilden så bör polen märkt P nere till vänster vara den gemensamma (ofta märkt pil in på nya brytare) och de två polerna uppe till vänster de som man växlar mellan (ofta märkt pil ut). Polerna på höger sida funkar motsvarande men med den gemensamma uppe till höger.
I den äldre typen av brytare ser man ofta hur brytaren fungerar då den inte är kapslad på samma sätt som nya, så det kan vara ett snabbt sätt att kolla så min ansats stämmer.
Ja, titta där fanns ju den sista polen.
Då är det en dubbeltrapp.
Då är det en dubbeltrapp.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vanlig kronbrytare, eller vad är det här?
Belysning -
Ok att byta ut kronbrytare till enpolig brytare på det här viset? Bilder finns
El -
Hur är det kopplat i min lgh? Kronbrytare, rör i tak, indikerad spänning trots brytare frånslagen..
El -
Finns det 2-pol kronbrytare med korskoppling?
El -
Kronbrytare med dimmer - finns det?
El