Längs bort från pannan sticker det ut två rörstumpar i mitt garage, där sitter inget element i skrivande stund men jag fick ett bättre begagnat och började med de fundera på vilka kopplingar jag behöver. Då slår det mig att dessa två stumpar är byglade med ett enkelt prisolrör och så ska det väl inte vara? Vatten tar som bekant den enklaste vägen så blir då inte effekten att vattnet, om än med viss strypning då röret bara är 10 mm, åker runt istället för att tryckas ut i övriga element? Borde det vara bättre att plugga stumparna och isolera så de inte kan frysa?
Bonusfråga: Jag misstänker att sladden som är klamrat runt röret är för att slippa statisk elektricitet och anledningen att det använts högtalarkabel är för att man helt enkelt tar vad man har. Någon som har en bättre gissning eller rent av ett vettigt svar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bonusfråga: Jag misstänker att sladden som är klamrat runt röret är för att slippa statisk elektricitet och anledningen att det använts högtalarkabel är för att man helt enkelt tar vad man har. Någon som har en bättre gissning eller rent av ett vettigt svar?
Det beror på. Har du ett enrörssystem så sitter radiatorerna seriekopplade och då skall man bygla om man tar bort ett element. När vi renoverade badrummet i vårt enrörssystemshus så pluggade rörisen elementrören och det blev inte bra!ppoonnttuuss skrev:
Längs bort från pannan sticker det ut två rörstumpar i mitt garage, där sitter inget element i skrivande stund men jag fick ett bättre begagnat och började med de fundera på vilka kopplingar jag behöver. Då slår det mig att dessa två stumpar är byglade med ett enkelt prisolrör och så ska det väl inte vara? Vatten tar som bekant den enklaste vägen så blir då inte effekten att vattnet, om än med viss strypning då röret bara är 10 mm, åker runt istället för att tryckas ut i övriga element? Borde det vara bättre att plugga stumparna och isolera så de inte kan frysa?
[bild]
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Om slingan påverkar övriga element känns väl på funktionen på dem? Om du inte upplever nå speciella problem i övrigt så spelar ju slingan ingen roll. det ser ju ut att handla om normala rördimensioner så rent cirkulationsmässigt så tror jag inte systemet prioriterar cirkulation just där.
Det är ett tvårörssystem. Lite svag cirkulation har jag haft problem med, inte så hela huset blir kallt men lite ljummet längst bort. Kan också hänga samman med nya element ihop med nya fönster i en välisolerad övervåning och ganska glest med gamla element i en oisolerad källare som teoretiskt borde få termostaterna att öppna mer.
Sladden försvinner in i väggen en meter bort så jag har ingen aning vart den tar vägen.
Är det ett 2-rörs system så finns ingen anledning att har någon "bygling".ppoonnttuuss skrev:
Å andra sidan om det nu är en "bygling" så är det ju alldeles utmärk att sätta en radiator där, då får du bort ev "kortslutning" och bättre kontroll på cirkulationen i systemet.
Vad sladden fyller för funktion har jag ingen aning om. Vad är den ansluten till i andra ändan?
Antenn till radio???
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Tack för ert engagemang. Där kommer ju monteras ett element så snart utetempen är hög nog att stänga av värmen för säsongen. Är ju alltid lite tryggare om man slipper frysa på natten när de skiter sig. Undrade mest om det kunde ha haft en historiskt dålig effekt på systemet, jag är lite för nyfiken helt enkelt. Nåväl, jag får väl komma med en statusuppdatering nästa vinter när värmen är på igen.
Bjuder på en bild till av den mystiska tråden. Men det kan mycket väl vara så att den klippts av i andra änden långt innan vi flyttade hit och vi aldrig får nåt svar. Det verkar inte va nån standardlösning att jorda elementrören har jag förstått.
Bjuder på en bild till av den mystiska tråden. Men det kan mycket väl vara så att den klippts av i andra änden långt innan vi flyttade hit och vi aldrig får nåt svar. Det verkar inte va nån standardlösning att jorda elementrören har jag förstått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad kan detta vara klibbiga fläckar i taket
Hemma hos -
Är det dumt att köpa det här huset.
Grund & Markarbeten -
Kortslutning, strömbrytare trasig?
El -
Någon som vet vad det här är för FTX aggregat?
Byggmaterial & Byggteknik -
Matos i lägenheter! Kan det bero på kortslutning i venthuvarna på taket?
Ventilation