4 077 läst ·
55 svar
4k läst
55 svar
Är det jätteskillnad på mellan fabrikat på motoroljor gräsklippare?
Har en Jonsered trädgårdstraktor som jag kört Biltemas 10w30 olja I.
Läst att Motorn som är en Kohler rekommenderar just den viskositeten.
Har bytt oljan varje år men den har aldrig varit riktigt svart när jag tappat ur den. Frågan är om den renar ordentligt? För en olja ska ju bli svart efter ett tag.
Eller om jag ska testa ett annat fabrikat och se om den blir nån skillnad.
Är eran olja svart när ni byter?
Har bytt oljan varje år men den har aldrig varit riktigt svart när jag tappat ur den. Frågan är om den renar ordentligt? För en olja ska ju bli svart efter ett tag.
Nuvarande gräsklippare år ca 7år aldrig bytt olja bara tankar och kör😉E Emil1979 skrev:Har en Jonsered trädgårdstraktor som jag kört Biltemas 10w30 olja I.
Kompisen har en klippo som är över 15år gammal aldrig bytt olja, går lika bra för det!
Lpter som att motorn är i bra skick eller går otroligt lite, en olja blir svart pga sot och andra föroreningar som binds i oljan. Dessa föroreningar kommer i majoritet från förbränningsutrymmet äendel kan säkerligen komma via vevhusventilationen.
Är oljan däremot ljusbrun , tänk dig kaffe med mjölk så är det ett dåligt tecken.
Biltema gör ingen egen olja utan köper in från olika leverantörer, så inget fel på deras olja. Uppfyller den klassningen så uppfyller den kraven.
Är oljan däremot ljusbrun , tänk dig kaffe med mjölk så är det ett dåligt tecken.
Biltema gör ingen egen olja utan köper in från olika leverantörer, så inget fel på deras olja. Uppfyller den klassningen så uppfyller den kraven.
tills den värme-nyper/skär.Rejäl skrev:
Klippon har väl bara skvättsmörjning och inget oljefilter så den/de deciliter som behövs är väl värt att byta i vart fall vartannat år.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Kolla vilken viskositet och API-klassning oljan skall ha och köp något. Så kallad gräsklipparolna är ofta lurendrejeri, köp Biltema eller Lidl i stället.
Min Klippo med B&S var 5 år begagnad när jag köpte den 1996 och puttrar på fortfarande, men jag bytte faktiskt olja förra året ( den började låta illa, knittrande från kolvringar och värmenöp till slut).Rejäl skrev:
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Småmotorer utan oljefilter behöver tätare byten, just för att du saknar filter!
Oljan hinner därför inte bli speciellt skitig som den tex blir i bilmotorer efter tusen mil.
Oljan hinner därför inte bli speciellt skitig som den tex blir i bilmotorer efter tusen mil.