Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag bor i ett lägenhetshus i Stockholm. I dag uppstod ett plötsligt behov av att stänga av all vattentillförsel i huset. De som ska kunna detta hade dock väldigt svårt att få till det. De var nere och skruvade och hade sig på olika ställen, men det tog typ en timme innan det var stopp på sprutande vatten. Allt gick bra och så till slut, men jag vill gärna för det fall att olyckan är framme igen och vattnet sprutar, veta hur man enklast och snabbast får stopp på allt vatten. Jag var nere och kikade i källaren alldeles nyss och tog bifogade bilder.
Den svarta slangen verkar gå in i väggen, och väggen vetter mot gatan. Jag tänker att det är här stadens vatten kommer in i huset. Eller? Om man vrider på dessa två reglage, borde inte sprutande vatten upphöra direkt?
Tack!
Hoppas jag får ställa några uppföljningsfrågor.
Vrider man båda vreden för att stänga av?
Går det snabbt från att man stängt av här tills det slutar spruta vatten? Eller måste allt vatten mellan avstängningen och lägenheten spruta klart?
Finns det en ingång för vatten i ett vanligt lägenhetshus i stan, eller kan det finnas flera, tex en ingång för varmt och en ingång för kallt?
Tack för din tid och hjälp!
Hoppas jag får ställa några uppföljningsfrågor.
Vrider man båda vreden för att stänga av?
Går det snabbt från att man stängt av här tills det slutar spruta vatten? Eller måste allt vatten mellan avstängningen och lägenheten spruta klart?
Finns det en ingång för vatten i ett vanligt lägenhetshus i stan, eller kan det finnas flera, tex en ingång för varmt och en ingång för kallt?
Tack för din tid och hjälp!
Nej det räcker med en. Då trycket försvinner så blir det bara en liten rännil kvar med det vattnet som står kvar i röret.
Det är oftast bara en ingång och det är kallvatten. Varmvattnet tillverkar man själv i fastigheten och det använder trycket från kallvatten så stänger man av den så stängs även varmvattnet av.
Det är oftast bara en ingång och det är kallvatten. Varmvattnet tillverkar man själv i fastigheten och det använder trycket från kallvatten så stänger man av den så stängs även varmvattnet av.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
att det är två kranar beror bara på att man ska kunna byta mätaren utan allt för mycket spill. Då stänger man båda och mätaren blir "isolerad" innanför och kan lätt demonteras utan trehundra liter vatten som kommer uppifrån huset.
Tack huggan och Stefan, så himla schysst! Vill som sagt ha koll på hur jag snabbast stänger av vattnet om något händer, då de ingen annan i huset verkar ha koll, eftersom det tog så jäkla lång tid att få stopp på vattnet.
Uppenbarligen skruvade de någon annanstans där de tillslut fick stopp på vattnet. Har ni någon gissning om var? Det behöver verkligen inte finnas något särskilt skäl till att de skruvade just där, beror sannolikt på okunskap. Men finns det någon risk med att jag stänger av huvudledningen, där mätaren sitter, jämfört med att stänga av på andra platser i huset? Är huvudavstängningen känsligare? Eller finns det risk för att den platsen där man gör varmvatten pajar om man stänger av allt vatten in till huset? Eller nåt annat?
Tack för att ni hjälper en okunnig i detta, jättesnällt.
Uppenbarligen skruvade de någon annanstans där de tillslut fick stopp på vattnet. Har ni någon gissning om var? Det behöver verkligen inte finnas något särskilt skäl till att de skruvade just där, beror sannolikt på okunskap. Men finns det någon risk med att jag stänger av huvudledningen, där mätaren sitter, jämfört med att stänga av på andra platser i huset? Är huvudavstängningen känsligare? Eller finns det risk för att den platsen där man gör varmvatten pajar om man stänger av allt vatten in till huset? Eller nåt annat?
Tack för att ni hjälper en okunnig i detta, jättesnällt.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Det rekommenderas att städa området kring kranarna, måla dom röda och instruera hyresgästerna.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Iofs. så är det ju bättre om man kan stänga av så lokalt som möjligt, både för att minska störningen för övriga, men också för att minska volymen vatten som kan rinna ut från ledningen efter avstängning.
Om du har en stor läcka ex. på andra våningen i ett 5 våningshus, då kommer allt vatten som finns i rören på våningarna ovanför att rinna ut, även efter att huvudkraven är stängd. Om det då dessutom finns ex. 5 parallella matarledningar upp till olika trappuppgångar, så kommer även vatten från de övriga rören att trycka upp vatten tills vatten nivån i alla matarledningarna är i nivå med läckan.
Så kan man då stänga av rätt matarledning minskar man vattenmängden som kan läcka ut.
Men vid en akut läcka så är ju första åtgärden att få stopp på vattnet i stort, sedan kan man börja leta efter rätt lokalavstängning.
Om du har en stor läcka ex. på andra våningen i ett 5 våningshus, då kommer allt vatten som finns i rören på våningarna ovanför att rinna ut, även efter att huvudkraven är stängd. Om det då dessutom finns ex. 5 parallella matarledningar upp till olika trappuppgångar, så kommer även vatten från de övriga rören att trycka upp vatten tills vatten nivån i alla matarledningarna är i nivå med läckan.
Så kan man då stänga av rätt matarledning minskar man vattenmängden som kan läcka ut.
Men vid en akut läcka så är ju första åtgärden att få stopp på vattnet i stort, sedan kan man börja leta efter rätt lokalavstängning.
Jättetacksam för alla bra svar! Då vet jag vart jag först och främst ska springa om olyckan är framme och stänga till. Väldigt värdefullt att känna till. Därefter söka lokalt.
Hempularen, får jag bara kontrollera att jag förstår det du skriver rätt. Om det händer något inne i lägenheten på plan två i ett femvåningshus, tex blandaren i köket exploderar och börjar spruta vatten, och jag stänger av allt vatten in till fastigheten då kommer det fortsätta spruta på samma sätt till dess att allt vatten på våningarna ovanför mig har runnit ut genom min exploderade köksblandare?
Hempularen, får jag bara kontrollera att jag förstår det du skriver rätt. Om det händer något inne i lägenheten på plan två i ett femvåningshus, tex blandaren i köket exploderar och börjar spruta vatten, och jag stänger av allt vatten in till fastigheten då kommer det fortsätta spruta på samma sätt till dess att allt vatten på våningarna ovanför mig har runnit ut genom min exploderade köksblandare?
Klicka här för att svara