Vi köpte för två år sedan en avstyckad tomt i en närförort till Stockholm, där vi byggde vårt hus.
Ganska snart efter att vi hade påbörjat husbygget gick det upp för oss att en av våra grannar, var väldigt fientliga till både oss, vår tomt och vårt hus. Vid första kontakten klargjordes att det minsann inte skulle ge några som helst medgivanden från deras sida, på byggnationer närmare än 4,5 meter från tomtgräns. Det hade vi inga som helst problem med eftersom vi inte hade några planer på att söka medgivande till något bygge på den delen av tomten.

Dock hade vi för plan att bygga ett trädeck på marken, där en del av trädecket skulle hamna ca 2 meter från tomtgränsen. Pga ovan nämnda granne så ville jag såklart först kolla upp att detta var tillåtet. Jag kollade runt på forum, lagtexter och på kommunens hemsida och kom fram till att det normalt sett var tillåtet att bygga trädeck upp till 0,5 meter i höjd ända fram till tomtgränsen. På kommunens hemsida fanns ingen specifik info om trädeck men dock fanns info om att markuppfyllnad fick göras upp till 0,5 meter i höjd och fram till 2 meter från tomtgräns. Därav kände jag mig säker på att bygget var ok, så länge som jag höll mig 2 meter från tomtgränsen. Bygget började. Telefonsamtalet kom. Grannen hade såklart varit mätt avståndet och kommit fram till att det var närmare än 4,5 meter från gränsen och hade anmält oss till kommunen. Så det vara bara till att riva, påstod grannen... Då ringde jag upp kommunen och fick beskedet att det mycket riktigt var som jag hade antagit, 2 meter som gällde. Men de tyckte att pga vår granne så var det lika bra att vi skickade in en måttsatt ritning på trädecket så att de kunde titta på det och vi kunde få skriftligt på att det var ok. Det gjorde jag och fter ett tag hörde kommunen av sig igen och sa att det där behöver man absolut inget bygglov på, be grannen ringa oss om denne har funderingar. Jag meddelade grannen vad kommunen hade sagt och vi färdigställde trädecket.

Självklart hade jag kunnat ändra mina planer om vår granne snällt hade berättat på vilket sätt det störde. Men vi har liksom ingen dialog, det är en sur monolog från deras sida och man får inte en syl i vädret. Och saken är den att det är en hög, tjock granhäck mellan vårt trädeck och grannen, så de ser inte ens trädecket! Så vi kunde inte på något sett förstå på vilket sätt det störde.

Bygget blev kanon och månaderna gick. Man hörde ingenting från grannen och trodde att det hela var överspelat. Tills en dag då jag var ute i trädgården och påtade.... Då kommer grannen fram och snäser: Jag kommer att överklaga ert trädeck. Men det blir inte till kommunen den här gången utan det blir till mark och miljödomstolen. (den nya som dragit igång nu i dagarna). Åter blev man rätt matt ...

Som tur är så är övriga grannar i kvarteret helt fantastiska. Annars hade jag flyttat tillbaka till stan. För är det så här det ska vara, att folk av princip ska överklaga allt som grannarna vill göra så får det vara.

Så, nu när jag har fått skriva av mig lite. Vad tycker ni om det här betéendet? Och kan grannen ha en chans att få igenom en överklagan??

Jag bifogar en bild på terassen (och den tjocka granhäcken mellan vår tomt och grannen).

• bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Det finns idioter överallt.
2. Snygg altan!

Är inte granhäcken lite över på er sida??

Viktigt är att komma ihåg är att idioter finns alltid. Man måste försöka ignorera dom. Och, dom finns nog i stan också...

The Tor skrev:
2. Snygg altan!
3. Ignorera, ignorera, ignorera. (om du nu kan det, jag är själv tyvärr inte lagd åt det hållet)

Så länge det inte kostar mer än ett brevporto att överklaga, så kommer det att finnas folk som överklagar precis allting de stör sig på. Men det är nog ingen risk att domstolen ger grannen rätt i ert fall, ni har ju följt kommunens bygglovsregler.

Det finns inget att överklaga!

Enklast är att ignorera han. Börjar han prata vid tomtgräns, så bara gå därifrån utan att säga ett ord.

The Tor skrev:
2. Snygg altan!
Kan bara instämma! d^_^b

Med nya PBL som trädde i kraft den 2 maj kan man inte överklaga när något är byggt så länge det följer detaljplanen. Det borde gälla ert trädäck också.

Man kan bara överklaga ett beslut. Det finns inget beslut om altanen eftersom den inte är bygglovspliktig, alltså finns det inget att överklaga.

Tack till er som tycker altanen är snygg. :)

Ignorera är vad vi har gjort hittils, så det är väl bara att fortsätta. Jag är också inne på att det inte finns något att överklaga, och tror verkligen inte att grannen har ett case. Men man vet ju aldrig...
Intressant det en del av er säger, att man inte ens kan överklaga. Låter ju bra.

Granhäckens grenar sträcker sig en bra bit in på vår tomt, och jag är medveten om att man får såga av grenarna. Men det vill jag verkligen inte. För då kommer man kanske se igenom häcken, och av förklarlig anlendning slipper jag gärna det... ;)

injonil skrev:
Man kan bara överklaga ett beslut. Det finns inget beslut om altanen eftersom den inte är bygglovspliktig, alltså finns det inget att överklaga.
Fast när grannen fått det klart för sig så kan han troligen anmäla "bygget" till kommunen och tvinga fram et beslut om att kommunen inte kräver någon åtgärd. Det beslutet kan han troligen överklaga. Visserligen utan framgång.

Hehe, kanske. Och man kan ju alltid stämma någon civilrättsligt för mer eller mindre vad man vill...

Det är lite som att säga att man ska överklaga att grannen planterar tulpaner i sin rabatt.

Ignorera och invänta möjlighet att ge igen... ; )

Farligt att bete sig på det sättet mot grannar utifall han själv skulle vilja dra igång något byggprojekt i framtiden.

Min erfarenhet är att det enda som har någon som helst effekt på sådana människor är att sätta hårt mot hårt. Tyvärr. Dom lever på att förpesta för andra, och blir bara mer energiska desto mer dom ser att man tar illa vid sig. Ett bestämt bemötande där på lämpligt sätt klargör att gör du vad du vill men mig sitter du inte på. Det finns många sätt att få fram detta på ett civiliserat och sansat sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.