Bästa svaret
Inte tillåtna... men när det kommer till auktioner och affärer emellan privatpersoner är det svårt att göra något åt... grejer kan ingå i inventarier och konkursförvaltare är inga el-proffs, och det finns gott om privata dropshippers som säljer ej CE märkta mobilladdare och reseadaptrar.
Det är värre än saluförbud, det överlåtelseförbud på dem, av goda skäl därför att de har genererat dödsolyckor.
Jag har själv skickat information med en respektfulla varningar till en som försökt sälja dessa på nätet, säljaren var omedveten om problemet och drog tillbaka annonsen efter blivit informerad, de bör åka direkt till destruktion.
De är såvitt jag bara tillåtet att använda dem i existerande installationer av privatpersoner, de får ej användas i kommersiell verksamhet.
De är inte att jämställa med prylar utan CE märkning.
Jag har själv skickat information med en respektfulla varningar till en som försökt sälja dessa på nätet, säljaren var omedveten om problemet och drog tillbaka annonsen efter blivit informerad, de bör åka direkt till destruktion.
De är såvitt jag bara tillåtet att använda dem i existerande installationer av privatpersoner, de får ej användas i kommersiell verksamhet.
Detta var mycket intressant, jag har länge stört mig på att bland annat privata aktörer säljer förbjudet material. Men jag har varit under intryck att det inte går att göra något eftersom det då blir en affär emellan två privatpersoner.D dan_norstedt skrev:Det är värre än saluförbud, det överlåtelseförbud på dem, av goda skäl därför att de har genererat dödsolyckor.
Har du möjlighet att hänvisa till vart jag kan hitta detta hade det varit mycket uppskattat.
@KenNo, nu var inte frågan ställd till mig, men så här skriver elsäkerhetsverket om överlåtelser av SEMKO17-don: https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/semko-17-don-pa-loppmarknad/
Någon mer officiell text än så har jag aldrig hittat angående försäljning av dessa kontakter.
Någon mer officiell text än så har jag aldrig hittat angående försäljning av dessa kontakter.
Klicka här för att svara