Hej !
Jag och min Sambo köpte en 1 1/2 plans villa från 1975 för några månader sedan.
och vi har börjat gör om där hemma, nu kommer det till att vi vill ta ner en vägg på övervåningen då det finns tillräckligt med rum som det är...
Huset är ett tegelhus ner till och träpanel på övre del (gavlarna)
Det jag undrar är om den markerade väggen på bilden är bärande ?
har haft hemma några vänner som är snickare och dom säger att den med största sannolikhet inte är bärande då det oftast inte är några bärande väggar på övre våningen...
jag har gamla ritningar som jag skall försöka skanna in, så kanske det hjälper...
Tack på förhand!
Mvh Jonas.
Jag och min Sambo köpte en 1 1/2 plans villa från 1975 för några månader sedan.
och vi har börjat gör om där hemma, nu kommer det till att vi vill ta ner en vägg på övervåningen då det finns tillräckligt med rum som det är...
Huset är ett tegelhus ner till och träpanel på övre del (gavlarna)
Det jag undrar är om den markerade väggen på bilden är bärande ?
har haft hemma några vänner som är snickare och dom säger att den med största sannolikhet inte är bärande då det oftast inte är några bärande väggar på övre våningen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har gamla ritningar som jag skall försöka skanna in, så kanske det hjälper...
Tack på förhand!
Mvh Jonas.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
det är väl få kataloghus som byggs med nå bärande väggar på det viset ? Allt för att kunna göra olika rumsindelningar i samma modul så att säga.
Som övriga säger så skulle det förvåna mig om det var bärande konstruktion på övre plan i ett 1½ plans hus.
Ett enkelt sätt att testa (som dock inte är 100% säkert) och det är trästomme är att ta upp ett hål vid en regel och börja såga av regeln (med fogsvans). Om sågen efter lite mer än halva regeln nyper fast rejält ligger det vikt på väggen och den är bärande (av något). Nyper den fast så får du växla av med en regel på sidan och sen försöka bryta loss sågen...
Ett varningens ord bara, finns det någon som helst misstanke om att det kan vara bärande konstruktion måste du ta dit en konstruktör innan du tar ner väggen eller sågar av (eller i) fler reglar!
Ett enkelt sätt att testa (som dock inte är 100% säkert) och det är trästomme är att ta upp ett hål vid en regel och börja såga av regeln (med fogsvans). Om sågen efter lite mer än halva regeln nyper fast rejält ligger det vikt på väggen och den är bärande (av något). Nyper den fast så får du växla av med en regel på sidan och sen försöka bryta loss sågen...
Ett varningens ord bara, finns det någon som helst misstanke om att det kan vara bärande konstruktion måste du ta dit en konstruktör innan du tar ner väggen eller sågar av (eller i) fler reglar!
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
Kan du mäta tjockleken på väggen?
Hej!
ursäkta att det tagit så här lång tid...
Nu har jag fått skannat in ritningar som jag har iaf!
vad jag kan läsa ut så är det svårt att se om dom är bärande eller ej!
Väggen är ca 6-8 cm tjock.
Tack på förhand!
ursäkta att det tagit så här lång tid...
Nu har jag fått skannat in ritningar som jag har iaf!
vad jag kan läsa ut så är det svårt att se om dom är bärande eller ej!
Väggen är ca 6-8 cm tjock.
Tack på förhand!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är denna vägg bärande mellan kök och vardagsrum?
Kök -
Hur fixar jag denna vägg, målad med blyfärg, på ett säkert sätt
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur fixar jag denna vägg enklast?
Färg, Måla & Tapetsera -
Är denna vägg bärande? Håller på att bli tokig...
Planlösningar -
Vad bör jag göra med denna vägg? Ljudisolering eller bara ytskikt?
Byggmaterial & Byggteknik