1 515 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Är denna förbrukning rimlig för ett avstängt fritidshus?
Svärmor har en hytte i Norge och klagar på det höga elpriset. Hon har betalat 9000 kr i räkningar för de senaste sex månaderna. Men jag trodde inte på att det är elpriset som är boven i dramat utan lyckades till slut få fram en faktura som visar på en förbrukning på över 500 kWh per månad fast nästan allt är avstängt. Hon har sex LED-lampor som tänds på natten samt en värmekabel på ca 2,5 m i ett vattenrör med termostator. Jag bedömer en rimlig förbrukning för allt på max 50 kWh. Vi kan skicka dit en 75-årig tant för att ta en titt. Element och allt annat som drar ska vara avstängda och kablarna utdragna. Någon som har något tips på vad hon ska leta efter?
Ingen aning. Det var en firma som satte dit den i fjol. Den ska vara självreglerande men även om den kör dygnet runt blir det väl svårt att komma upp i 500 kWh? Jag har en liknande men lite kortare i mitt fritidshus och den drar typ 10 kWh på en månad.Violina skrev:
Börja med att kontrollera vad elmätaren anser är momentan förbrukning. Vet ingenting om norska elmätare men på något sätt bör det gå att se. Eventuellt genom att räkna blink eller i "värsta" fall två avläsningar med exempelvis en timma emellan.daddydj skrev:
Sen är det naturligtvis ingen garanti att förbrukningen är konstant utan det kan exempelvis vara ett "bortglömt" element i något krypin som slår av och på med en termostat.
Får man en momentan förbrukning som är rimlig utifrån fakturorna är nog nästa steg att stänga en grupp i taget, eller bara köra en grupp i taget, för att se vilken/vilka grupper som drar ström.
Nu är det löst. Jag tjatade om att dubbelkolla att alla element verkligen var avslagna och det visade sig vara ett som stått på full fräs hela vintern men nu är det avstängt i alla fall. Tur att elpriset varit så lågt den här vintern! 
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur farlig är denna träskadeinsekt på timmerstock/fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Varför mögel runt denna anslutning?
Tak & Vind -
Är detta glapp / denna lutning på taket OK?
Tak & Vind -
Vad är det som ger denna elförbrukning?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vilken förbrukning denna härliga vinter?
Värmepumpar