Fann följande elinstallation som nyligen har gjorts på en fastighet som ägs och sköts av en ideell förening där jag är aktiv sedan många år tillbaka. Jag är inte helt övertygad av vem eller under vilka förutsättningar som dessa installationer gjordes, men de ser inte helt 100 ut i mina ögon, och skulle därför vilja ha lite input från experterna här. Mitt mål är inte att peka finger, utan snarare fastställa huruvida detta är något farligt som borde åtgärdas alternativt konstatera "såhär hade inte ett profs gjort, men det är ingen fara för liv eller egendom".
Så, till exempel nummer ett, vi har två strålkastare som har monterats på kortsidan, under taknocken, i söderläge, ca 3-4 meter ovan mark. Framdragningen till det första uttaget är gjort för länge sedan (20+ år) och av allt att döma är det gjort enligt konstens regler. Det som är nytt är det som är efter, d.v.s. en stickpropp som är dragen till en dosa, där förgrenas kopplingen. En del går till strålkastaren och den andra delen går till en kopplingsdosa vid den andra strålkastaren. Kopplingen mellan strålkastaren är gjord med en 1.5mm^2 gummikabel. Kopplingarna inne i respektive dosa är gjorda med så kallade sockerbitar. Liter bilder:
Delen till höger, där kopplingen till uttaget är gjord:
Och till höger:
Det andra exemplet jag har är från den norra sidan av fastigheten, också under taknock och 5-6 meter van mark. Här har vi ett uttag där det har kopplats en led belysning. På insidan är detta uttaget draget till en stickkontakt som sedan är kopplad i ytterligare ett uttag via en timer. Tidigare satt timern direkt i uttaget på utsidan (även det tvivelaktigt). Misstänker att det nya uttaget på insidan plus att timerna har flyttats in vad för att det läckte in vatten i timern och den slutade fungera när den satt på utsidan (eller för att göra det lättare att justera den). Liter bilder på detta:
Så, ser ni någon uppenbar fara med dessa två installationer?
En sista fråga, rent juridiskt, ven är ansvarig för elinstallationen i en ideell förening (där föreningen äger fastigheten)? Jag misstänker att det är styrelsen alternativt de som är firmatecknare?
[EDIT] Laddade upp bilderna på nytt, nu utan massa vitt i dem
Så, till exempel nummer ett, vi har två strålkastare som har monterats på kortsidan, under taknocken, i söderläge, ca 3-4 meter ovan mark. Framdragningen till det första uttaget är gjort för länge sedan (20+ år) och av allt att döma är det gjort enligt konstens regler. Det som är nytt är det som är efter, d.v.s. en stickpropp som är dragen till en dosa, där förgrenas kopplingen. En del går till strålkastaren och den andra delen går till en kopplingsdosa vid den andra strålkastaren. Kopplingen mellan strålkastaren är gjord med en 1.5mm^2 gummikabel. Kopplingarna inne i respektive dosa är gjorda med så kallade sockerbitar. Liter bilder:
Delen till höger, där kopplingen till uttaget är gjord:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Och till höger:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det andra exemplet jag har är från den norra sidan av fastigheten, också under taknock och 5-6 meter van mark. Här har vi ett uttag där det har kopplats en led belysning. På insidan är detta uttaget draget till en stickkontakt som sedan är kopplad i ytterligare ett uttag via en timer. Tidigare satt timern direkt i uttaget på utsidan (även det tvivelaktigt). Misstänker att det nya uttaget på insidan plus att timerna har flyttats in vad för att det läckte in vatten i timern och den slutade fungera när den satt på utsidan (eller för att göra det lättare att justera den). Liter bilder på detta:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så, ser ni någon uppenbar fara med dessa två installationer?
En sista fråga, rent juridiskt, ven är ansvarig för elinstallationen i en ideell förening (där föreningen äger fastigheten)? Jag misstänker att det är styrelsen alternativt de som är firmatecknare?
[EDIT] Laddade upp bilderna på nytt, nu utan massa vitt i dem
Ser ut att vara en elektriker som gjort installationen. Han visste exempelvis att ha metalklipps och inte vita plastklammer för att fästa kabeln ute.
I sak:
-Övergång från skarvsladd till fast installation är inte godkänt.
-Dragavlastning saknas i dosa.
Fråga:
-Uttag ute ska ligga över jordfelsbrytare. Gör de så? Om inte så ska det åtgärdas.
Är detta farligt?
-Sett värre, jag skulle inte vara orolig så länge uttagen är över jordfelsbrytare.
Juridiskt ansvarig för anläggningen:
-Styrelsen
Har jag fel i något eller missat något så får ni rätta mig!
I sak:
-Övergång från skarvsladd till fast installation är inte godkänt.
-Dragavlastning saknas i dosa.
Fråga:
-Uttag ute ska ligga över jordfelsbrytare. Gör de så? Om inte så ska det åtgärdas.
Är detta farligt?
-Sett värre, jag skulle inte vara orolig så länge uttagen är över jordfelsbrytare.
Juridiskt ansvarig för anläggningen:
-Styrelsen
Har jag fel i något eller missat något så får ni rätta mig!
Redigerat:
Kan ej se något fel med att använda "sockerbitar" för sammankoppling. Det är en vedertagen komponent för koppling av elkablar.
Lite ovanligt materialval med gummikabeln. Den ser dock ut att vara rejält klamrad längs vägg.
Eluttag med timer, en kreativ lösning, kabelarean ska minst vara 1,5 mm2 för ett fast eluttag. Vet ej om grunkorna uppfyller detta.
Lite ovanligt materialval med gummikabeln. Den ser dock ut att vara rejält klamrad längs vägg.
Eluttag med timer, en kreativ lösning, kabelarean ska minst vara 1,5 mm2 för ett fast eluttag. Vet ej om grunkorna uppfyller detta.
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
Bild 2: det var nog ingen bra elektriker som har gjort detta. Den vita kabeln har alldeles för mycket mantel inne i dosan. Det verkar komma in lösa ledare från vänster. Den svarta gummikabeln till vänster verkar gå genom samma hål som de tre lösa ledarna. Det är fel.
En elektriker hade väl också klamrat den svarta kabeln upptill direkt ovanför dosan.
Inget snyggt jobb och de tre lösa ledarna till vänster kan vara lömska.
En elektriker hade väl också klamrat den svarta kabeln upptill direkt ovanför dosan.
Kan inte se de tre lösa ledarna i bild 2 du pratar om. Det kommer in 3st kablar i dosan. Två svarta och en vit. I sockerbiten ser jag spår efter 3st kablar. En av de svarta kablarna går dock in i genomföringsmembranet så det kan se ut som att det kommer 3st lösa ledare därifrån?T Thomas_Blekinge skrev:Bild 2: det var nog ingen bra elektriker som har gjort detta. Den vita kabeln har alldeles för mycket mantel inne i dosan. Det verkar komma in lösa ledare från vänster. Den svarta gummikabeln till vänster verkar gå genom samma hål som de tre lösa ledarna. Det är fel.
Visst, det är för mycket kabel i dosan. Han hade kanske klippt till kabeln innan han klättrade upp på stegen? Hur lösa problemet? Låta saken bero låter ju enklast. Spelar ju egentligen ingen roll. Så länge det inte är tvärt om.
Vad man kunde ha gjort är den eviga frågan. Den ena eller andra vägen/metoden. Själv tar jag inte alltid den bästa vägen eller metoden när jag gör något. Ibland har jag även andra åsikter än andra.
Ja på båda frågor!Stefan N skrev:
Wago är favorit hos de flesta jag pratat med om saken men sockerbitar och ubåtar används också. Vet inte om det är praktiska skäl eller om det är chefens uppfattning om priset på Wago som avgör frågan!
Wow, tackar för de sabba och utförliga svaren! För att svara på några frågor:
Ja, hela fastigheten har jordfelsbrytare.
Tyvärr inte helt lyckad bild från min sida, där är som Ntek skriver, det går in tre kablar, en vit nerifrån (går till lamparmaturen), en svart från höger (vidare till nästa dosa/armatur) och en svart uppifrån. Genomföringen för kabeln från höger syns inte i bild, den är även från denna kabel som de "lösa" ledarna ser ut att komma från. Så är alltså inte fallet, utan manteln för den kabeln slutar uppe i vänster hörn och ledarna är böjda bort till sockerbiten.
Av intresse, hur dragavlastar man en kabel i en dosa som denna?
Gå in på Elektroskandia och sök på: 1438291 (det är ett e-nummer). Du sätter den inne i dosan.J JSten skrev:
Kravet är att anslutningskablar som går ut från dosa ska dragavlastas inne i dosan. Kablar som går ut från dosan men är klamrade utanför dosan behöver inte dragavlastas. Kort och gott: "Kablar som du kan dra i ska dragavlastas!"
Exakt så.
Är kabeln klamrad direkt efter den löper ut/in i dosan är den dragavlastad iom detta.
Man kan säkert diskutera i lämpligheten att klamra gummikabel, och om man ens får det.
Gummikabel brukar inte anses höra till den fasta installationen, men ibland sitter den ju dock där den sitter i 50 år, så ...
Är kabeln klamrad direkt efter den löper ut/in i dosan är den dragavlastad iom detta.
Man kan säkert diskutera i lämpligheten att klamra gummikabel, och om man ens får det.
Gummikabel brukar inte anses höra till den fasta installationen, men ibland sitter den ju dock där den sitter i 50 år, så ...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Det är definitivt ingen yrkesman som gjort detta. Felen är många, men jag ser inget säkerhetsmässigt allvarligt i hastigheten som påkallar ändring.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Ntek skriver att man skall använda metallklammer utomhus. Räknas kallvind som utomhus i detta avseende?
Är Lettiklammer godkänt eller skall det vara rostfritt?
Är Lettiklammer godkänt eller skall det vara rostfritt?
Klamren ska hålla, och man vill slippa byta ut de lite då och då.
Plastklammer tar främst stryk av solljus och i andra hand av andra vädrets makter utomhus, och bra sorter av plastklammer funkar bra - länge.
Sådana bra klammer funkar nog nästan för evigt på en kallvind.
Jag kör med Thorsman (numera Schneider) och skulle helt utan tvekan klamra med t.ex. TC 8-12 på en kallvind, inne i ett uthus osv. Överallt utom möjligen extremt utsatta sollägen. Men jag har också upptäckt att det finns plastklammer som går sönder av sig själva i helt perfekt miljö, så det viktigaste är faktiskt att välja bra kvalitet på klammer.
Rostfria JK (som är i bilderna i denna tråd) är absolut mest hållbart, de klarar alla normala miljöer i evighet, i extremt salta eller frätande miljöer i viss processindustri kan de däremot sakta ge efter.
Letti är ju som du skriver inte rostfria, men de är elförzinkade och överdragna med en ganska stark plastbeläggning, så de klarar sig faktiskt mycket länge utomhus om man spikat så försiktigt att plastskiktet inte gått sönder.
Plastklammer tar främst stryk av solljus och i andra hand av andra vädrets makter utomhus, och bra sorter av plastklammer funkar bra - länge.
Sådana bra klammer funkar nog nästan för evigt på en kallvind.
Jag kör med Thorsman (numera Schneider) och skulle helt utan tvekan klamra med t.ex. TC 8-12 på en kallvind, inne i ett uthus osv. Överallt utom möjligen extremt utsatta sollägen. Men jag har också upptäckt att det finns plastklammer som går sönder av sig själva i helt perfekt miljö, så det viktigaste är faktiskt att välja bra kvalitet på klammer.
Rostfria JK (som är i bilderna i denna tråd) är absolut mest hållbart, de klarar alla normala miljöer i evighet, i extremt salta eller frätande miljöer i viss processindustri kan de däremot sakta ge efter.
Letti är ju som du skriver inte rostfria, men de är elförzinkade och överdragna med en ganska stark plastbeläggning, så de klarar sig faktiskt mycket länge utomhus om man spikat så försiktigt att plastskiktet inte gått sönder.
Finns inget sånt formellt krav, men en elinstallatör ska tänka på saker som beständighet bl.a., och därmed se till att välja bra och beständigt material. Men som sagt, jag själv tvekar inte att använda bra plastklammer utomhus, blir mest aningens tveksam i perfekt solutsatt söderlägeA Anders_Nilsson skrev:
Finns ju spikklammer med rostfri spik, tyvärr verkar int elektriker använda dem.... så spiken rostar efter några år.A Anders_Nilsson skrev: