Hej,

Jag bor i ett nybyggt 1-1/2 planshus med oinredd övervåning.
Det är plastat och isolerat på övervåningen och jag ska färdigaställa ytskikt m.m själv.
Det är öppet upp i taknock, dvs ingen krypvind.
Halva övervåningen hålls upp av en limträbalk och andra halvan av bärlina på regelvägg.
Ångspärren är monterad ovanför bärlinan, och jag tycker att detta är felaktigt då ångspärren hamnar väldigt långt ut i takets konstruktion, med risk för kondensbildning.
Se bifogad bild.
Besiktningsmannen tyckte att det var gränsfall men godkände ändå entreprenaden, och tyckte att jag själv skulle övervaka fuktnivån fram till 2-årsbesiktningen..

Vad anser ni? Hur bör jag göra? Jag vågar inte börja sätta igen tak och väggar innan jag är helt säker.

• Teknisk ritning, vägsektion, rödfärgade noteringar, dimensioner, mönster, konstruktionsdetaljer, otydlig orientering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Maent skrev:
Hej,

Jag bor i ett nybyggt 1-1/2 planshus med oinredd övervåning.
Det är plastat och isolerat på övervåningen och jag ska färdigaställa ytskikt m.m själv.
Det är öppet upp i taknock, dvs ingen krypvind.
Halva övervåningen hålls upp av en limträbalk och andra halvan av bärlina på regelvägg.
Ångspärren är monterad ovanför bärlinan, och jag tycker att detta är felaktigt då ångspärren hamnar väldigt långt ut i takets konstruktion, med risk för kondensbildning.
Se bifogad bild.
Besiktningsmannen tyckte att det var gränsfall men godkände ändå entreprenaden, och tyckte att jag själv skulle övervaka fuktnivån fram till 2-årsbesiktningen..

Vad anser ni? Hur bör jag göra? Jag vågar inte börja sätta igen tak och väggar innan jag är helt säker.
Känns spontant som att den sitter på fel sida bärlinan, men dock på rätt sida isoleringen. Förstår gränsfallet. Vad händer om det inte fungerar fram tills 2års-besiktningen? Tar Ann Ann, Någon i förnamn på sig ansvaret då?

Jag ser inte samma risk som du ser, lösullen kan väl buffra en del fukt ?

• Gilla
Andersson01
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Känns spontant som att den sitter på fel sida bärlinan, men dock på rätt sida isoleringen. Förstår gränsfallet. Vad händer om det inte fungerar fram tills 2års-besiktningen? Tar Ann Ann, Någon i förnamn på sig ansvaret då?
Det är väl entreprenören som har ansvaret fram till 2-årsbesiktningen

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag ser inte samma risk som du ser, lösullen kan väl buffra en del fukt ?
Det ju fukten från rummet, dvs innanför plasten, som kondenserar mot plasten om den blir för kall.

M Maent skrev:
Det ju fukten från rummet, dvs innanför plasten, som kondenserar mot plasten om den blir för kall.
Vad finns det för ventilation i huset ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad finns det för ventilation i huset ?
FTX

M Maent skrev:
FTX
Bra, gissade/hoppades på det. Det minskar risken ytterligare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.