Hej!

Min VVS-are har nyligen dragit samtliga rör i det kommande badrummet.
Avloppsröret ligger nu kloss mot väggreglarna, och min fråga är om jag kan ha det såhär. Jag kommer att ha en vägghängd ”vanlig” toalett (se bild).

Jag antar att jag får bygga ut en låda senare så att avloppsröret kommer rakt ut från väggen. men hur är det med tätskikt bakom. Nu är där inte ens plats för en gipsskiva.. Måste inte väggen bakom ha fullgott tätskikt INNAN jag bygger själva lådan som avloppsröret kommer ut från? Eller räcker det att tätskikt är enbart på lådan?

Tycker det är svårt att hitta info om denna typ av toalett där spolknapp inte sitter i väggen utan precis som en vanlig toalett.

/ A

• Avloppsrör nära väggreglar, med synliga VVS-installationer och rördragningar i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av vägghängd toalett med måttangivelser för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sån där toalett behöver inte sättas på en låda.
Den kan hängas på väggen.
Dra om avloppsrören så den kommer upp innanför väggen och en vinkel ut från väggen.

Tack för era svar. Tyvärr finns inte den möjligheten att dra röret inne i väggen då fördelarskåpet är i vägen. Om jag bygger ut väggen, behövs det även tätskikt då på väggen bakom röret?

Nej, inte pga. röret. Avloppsrör skarvas i väggar o golv.

En inbyggnadscistern har tappvattenledning anslutet, därför behöver den sitta i vattensäkert utrymme.

Så det är skillnad mot ditt fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.