Fyllt upp med 2-5 på några ställen där ny platta ska gjutas i källaren. Mest pga oregelbunden vägg så isodränet är svårt att passa in utan massa krångel.

2-5 pga att jag hade det hemma.

Men det slog mig att det kanske är ett misstag. Är det kapilärbrytande (tillräckligt)? Handlar om 6.5-13cm högt.

Isodränen är ju kapillärbrytande om inte annat så du behöver inte oroa dig.

Hur går det för dig annars? 😀

mexitegel mexitegel skrev:
Isodränen är ju kapillärbrytande om inte annat så du behöver inte oroa dig.

Hur går det för dig annars? 😀
Fast jag har ju tagit flis upp till där golvet ska gjutas på visa ställen.

Jodå, har under trappan kvar bara - men skippar isolering där och fyller på med makadam har jag bestämt nu. Ska bygga in där och ha som matkällare och nån plats för mitt vin som brygger varje höst 👍

Imorgon kommer vvs och lägger golvvärme!

Behöver ta reda på höjd av färdigt golv tills dess helst så att brunnar osv kan ställas in.

Hur går det själv?

• Rum med svart markduk på golvet, beredd för gjutning, med stenar och öppet fönster, vid förberedelse för installation av golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som försämrar det kapillärbrytande är 0-fraktionen. Det är därför man helst använder tvättat när man gör husgrunder.

I brist på bättre vetande frågade jag ChatGPT som sa följande, som verkar rimligt:

Kapillär stigning i ett poröst material (som jord, sand eller makadam) beror på porstorleken. Ju finare porer, desto högre kan vattnet stiga. För grova material som makadam blir kapillär stigning väldigt liten.

För fraktionen 2–5 mm makadam gäller ungefär:
• Porerna är relativt stora → ytspänningen kan bara dra upp vatten några få centimeter.
• I praktiken brukar man säga att kapillär stigning i grovt grus eller makadam (>2 mm) är 0–5 cm och ofta försumbart.
• I jämförelse:

• Finsand (0,06–0,2 mm): kapillär stigning kan vara 50–80 cm
• Mellansand (0,2–0,6 mm): ca 20–40 cm
• Grovsand (0,6–2 mm): ca 10–20 cm
• Makadam (>2 mm): i princip ingen kapillär stigning (<5 cm)

För egen del är plattan gjuten, skulle börjat bygga väggar i helgen men frugan drog hem nån influensa så nu ligger hela familjen 😳.

Det som försämrar det kapillärbrytande är 0-fraktionen. Det är därför man helst använder tvättat när man gör husgrunder.

I brist på bättre vetande frågade jag ChatGPT som sa följande, som verkar rimligt:

Kapillär stigning i ett poröst material (som jord, sand eller makadam) beror på porstorleken. Ju finare porer, desto högre kan vattnet stiga. För grova material som makadam blir kapillär stigning väldigt liten.

För fraktionen 2–5 mm makadam gäller ungefär:
• Porerna är relativt stora → ytspänningen kan bara dra upp vatten några få centimeter.
• I praktiken brukar man säga att kapillär stigning i grovt grus eller makadam (>2 mm) är 0–5 cm och ofta försumbart.
• I jämförelse:

• Finsand (0,06–0,2 mm): kapillär stigning kan vara 50–80 cm
• Mellansand (0,2–0,6 mm): ca 20–40 cm
• Grovsand (0,6–2 mm): ca 10–20 cm
• Makadam (>2 mm): i princip ingen kapillär stigning (<5 cm)

För egen del är plattan gjuten, skulle börjat bygga väggar i helgen men frugan drog hem nån influensa så nu ligger hela familjen 😳.
Då kanske det är lugnt med min 2-5. Ska se om jag orka byta ut övre lagret idag, annars får det kvitta.

Gött att ha gjutit. Jag ska försöka fixa resten + armering i veckan och ringa betongaren efter det. En vecka lite drygt från mitt samtal trodde dom.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
P Psan skrev:
Då kanske det är lugnt med min 2-5. Ska se om jag orka byta ut övre lagret idag, annars får det kvitta.

Gött att ha gjutit. Jag ska försöka fixa resten + armering i veckan och ringa betongaren efter det. En vecka lite drygt från mitt samtal trodde dom.
Hm, jag kollade precis status............ Jag mindes fel. Jag hade ett lager 65mm isodrän på. 😅

• Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Passar på att köra fogskum i sprickor istället

Isodrän själva föreskriver ju makadam eller lecakulor för utfyllnad 😉

Isodrän själva föreskriver ju makadam eller lecakulor för utfyllnad 😉
Detta va mer springor utmed kanter om du menade fogskumen. Redan gjort oavsett ;)

Fogskum verkar tryckt upp kanterna lite. Fick tryckt tillbaka och är ändå lägre än högsta punkt i varje rum. Nåt att tänka på nästa gång jag gör om källaren 😁

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag funderade på fogskum också när jag höll på men vågade inte av just den anledningen.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Jag funderade på fogskum också när jag höll på men vågade inte av just den anledningen.
Då tänkte du rätt ;)

Fick akutlaga när vvs va här för golvvärme... Smulades söndes ända nr till marken. Fick byta tre skivor och patcha nedre lagret 😱

• Golvyta med synliga skador och hål, där tre skivor är ersatta och nedre lagret av patchmaterial syns. Verktyg och förpackningar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
mexitegel
  • Laddar…
Jag fick lägga ut större bitar av plywood för att kunna gå på skivorna….

Jag fick lägga ut större bitar av plywood för att kunna gå på skivorna….
Det gick fint att gå på dom.. tills det inte gick längre.

Men dom har lagt ut lite skivor nu.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.