Fyllt upp med 2-5 på några ställen där ny platta ska gjutas i källaren. Mest pga oregelbunden vägg så isodränet är svårt att passa in utan massa krångel.
2-5 pga att jag hade det hemma.
Men det slog mig att det kanske är ett misstag. Är det kapilärbrytande (tillräckligt)? Handlar om 6.5-13cm högt.
2-5 pga att jag hade det hemma.
Men det slog mig att det kanske är ett misstag. Är det kapilärbrytande (tillräckligt)? Handlar om 6.5-13cm högt.
Fast jag har ju tagit flis upp till där golvet ska gjutas på visa ställen.mexitegel skrev:
Jodå, har under trappan kvar bara - men skippar isolering där och fyller på med makadam har jag bestämt nu. Ska bygga in där och ha som matkällare och nån plats för mitt vin som brygger varje höst 👍
Imorgon kommer vvs och lägger golvvärme!
Behöver ta reda på höjd av färdigt golv tills dess helst så att brunnar osv kan ställas in.
Hur går det själv?
Det som försämrar det kapillärbrytande är 0-fraktionen. Det är därför man helst använder tvättat när man gör husgrunder.
I brist på bättre vetande frågade jag ChatGPT som sa följande, som verkar rimligt:
Kapillär stigning i ett poröst material (som jord, sand eller makadam) beror på porstorleken. Ju finare porer, desto högre kan vattnet stiga. För grova material som makadam blir kapillär stigning väldigt liten.
För fraktionen 2–5 mm makadam gäller ungefär:
• Porerna är relativt stora → ytspänningen kan bara dra upp vatten några få centimeter.
• I praktiken brukar man säga att kapillär stigning i grovt grus eller makadam (>2 mm) är 0–5 cm och ofta försumbart.
• I jämförelse:
• Finsand (0,06–0,2 mm): kapillär stigning kan vara 50–80 cm
• Mellansand (0,2–0,6 mm): ca 20–40 cm
• Grovsand (0,6–2 mm): ca 10–20 cm
• Makadam (>2 mm): i princip ingen kapillär stigning (<5 cm)
För egen del är plattan gjuten, skulle börjat bygga väggar i helgen men frugan drog hem nån influensa så nu ligger hela familjen 😳.
I brist på bättre vetande frågade jag ChatGPT som sa följande, som verkar rimligt:
Kapillär stigning i ett poröst material (som jord, sand eller makadam) beror på porstorleken. Ju finare porer, desto högre kan vattnet stiga. För grova material som makadam blir kapillär stigning väldigt liten.
• Porerna är relativt stora → ytspänningen kan bara dra upp vatten några få centimeter.
• I praktiken brukar man säga att kapillär stigning i grovt grus eller makadam (>2 mm) är 0–5 cm och ofta försumbart.
• I jämförelse:
För egen del är plattan gjuten, skulle börjat bygga väggar i helgen men frugan drog hem nån influensa så nu ligger hela familjen 😳.
Då kanske det är lugnt med min 2-5. Ska se om jag orka byta ut övre lagret idag, annars får det kvitta.mexitegel skrev:
Det som försämrar det kapillärbrytande är 0-fraktionen. Det är därför man helst använder tvättat när man gör husgrunder.
• I jämförelse:
Gött att ha gjutit. Jag ska försöka fixa resten + armering i veckan och ringa betongaren efter det. En vecka lite drygt från mitt samtal trodde dom.
Hm, jag kollade precis status............ Jag mindes fel. Jag hade ett lager 65mm isodrän på. 😅P Psan skrev: