8 381 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Är 12,5 mm våtrumsgips på toafixtur tillräckligt starkt att kakla på?
Hej.
Är 12,5 mm våtrumsgips på toafixtur tillräckligt starkt att kakla på? Om jag har cc 30 cm? (Jag får sätta en lodrät regel till vänster om jag skall komma ner i cc30.)
Såg i tex denna tråden
http://www.byggahus.se/forum/badrum/154089-inbyggnad-av-fixtur-till-vaegghaengd-toa.html att man rekommenderade tjockare material.
Sen såg jag någon annanstans att några som använt för tjocka skivor hade fått problem med spolknappen - den hade inte nått in till spolmekanismen pga den tjocka skivan. Var för IFÖ.
Jag har IFÖ.
Är 12,5 mm våtrumsgips på toafixtur tillräckligt starkt att kakla på? Om jag har cc 30 cm? (Jag får sätta en lodrät regel till vänster om jag skall komma ner i cc30.)
Såg i tex denna tråden
http://www.byggahus.se/forum/badrum/154089-inbyggnad-av-fixtur-till-vaegghaengd-toa.html att man rekommenderade tjockare material.
Blir det alltså sådana spänningar i fixturen att man riskerar och knäcka gipsen?
Sen såg jag någon annanstans att några som använt för tjocka skivor hade fått problem med spolknappen - den hade inte nått in till spolmekanismen pga den tjocka skivan. Var för IFÖ.
Jag har IFÖ.
Jag har för mig att fixturleverantörerna rekommenderar dubbelgips. Jag för min del brukar använda dubbla mineralbaserade (inte gips) plattor på framsidan (tex Minerit VT som är 8 mm, dvs 2x8 mm som inte är för tjockt för någon spolknapp). Det blir kanske mer än tillräckligt starkt, men man ska ha klart för sig att påfrestningarna i underkanten av toalettstolen är väldigt stora. Mineralplattorna är väsentligt mer motståndskaraftiga mot tryckspänningar än gipsskivorna.
Jag har sett flera av dessa cisterner monterade med bara enkelgips och det verkar funka, men inget jag skulle rekomendera!
På min egna lilla toalett monterade jag en OSB bakom gipset, sen kakel och det funkar klockrent! Inga bekymmer alls att få på spolknappen. (IFÖ mattförkromad)
På min egna lilla toalett monterade jag en OSB bakom gipset, sen kakel och det funkar klockrent! Inga bekymmer alls att få på spolknappen. (IFÖ mattförkromad)
Tack för svar. Vad jag sett i IFÖ fixtur moneringsanvisning så står det inte ngt alls om rek tjocklek på skivorna tyvärr. Inte heller ngt om att det inte får bli för tjockt pga spolknappen.
Nåväl, jag kör med ngn skiva som är tjockare än våtrums-enkelgips eller dubbelgips (våtrum). Finns ju de här 30 mm tjocka våtrumsskivorna.
Nåväl, jag kör med ngn skiva som är tjockare än våtrums-enkelgips eller dubbelgips (våtrum). Finns ju de här 30 mm tjocka våtrumsskivorna.
Men vad är problemet med tjockleken på väggen förresten?! Slog mig just... Den blåa lådan som du ej monterat ännu, där spolknappen ska sitta, kapar man ju efter hur tjock väggen blev. Pinnen som går in och tar tag i spolanordningen år ju teleskopisk.... Men men...
Klicka här för att svara