En bekant har en frånluftvärmepump typ Aquaes 350 från 1991. Nu har enligt den lokala VVS-firman kompressorns lämnat in. Varmvatten erhålls enbart via tillsatsvärme från elpatron.
Är det någon som har erfarenhet av dessa pannor - är det lönt att ge sig på att byta kompressorn eller är det bara utbyte av hela maskinen som gäller för en så här pass gammal maskin?
VVS-firman har rekommenderat en Nibe F370 om jag inte minns fel.
Är det någon som har erfarenhet av dessa pannor - är det lönt att ge sig på att byta kompressorn eller är det bara utbyte av hela maskinen som gäller för en så här pass gammal maskin?
VVS-firman har rekommenderat en Nibe F370 om jag inte minns fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Erfarenhet ja, lönt att laga för ca 13-17kkr nej. ) Om något år kommer nästa problem, sedan nästa....
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Kolla blocket, många som byter sina f370 till f750 som bara är några år. Säljs för 8-12kkr ibland, en lokal röris på löpande sätter sedan in den på 4-5 timmar x 550kr/timme. Plus någon tusing i material(flexslangar). Är man lite om sig behöver det inte blöda i plånkan )
Det är fantastiskt vad längre kompressorerna har hållit när de haft riktig köldmedia som R12 och R22, vilka nu är förbjudna. Modellen på bilden ser ut att vara gjord enbart för frånluftsåtervinning vid varmvattenproduktion och bland NIBE's nuvarande modeller motsvarar den F110 som inte kostar så mycket.
Huset där pannan står har två system för varmvatten och uppvärmning. Varmvatten sköts med aktuell panna, uppvärmning går via gaspanna. Tanken är att helt koppla bort gasanläggningen och låta den nya pannan sköta all värmeproduktion.
Ja de där kopplade man in på löpande band nästan när man var elmoj i början på 90-talet. Jag skulle inte laga den, resten av inkråmet är lika gammalt. Någon småpryl typ kontaktor, termostat, givare eller liknande skulla jag byta om den pajjade men inte kompressorn.
Om man vill byta en gaspanna mot en värmepump behöver man först ta reda på vilken framledningstemperatur som behövs för att hålla värmen i huset vid DVUT vilket för Lund ligger på -12 grader men i andra norra delar av Skåne kan vara -18 grader eller så. En gaspanna kan gasa på med 80 grader på värmevattnet men en värmepump vill normalt inte arbeta med mer än 55 grader även om el-patronen kan ge lite till liksom vissa modeller klarar lite till.
Jag har ännu en gång varit hemma hos min bekant med denna gamla värmepump.
Som det verkar har nu frånluftfläkten lämnat in, dvs inget utsug sker i bad/toalett etc.
Vi gjorde ett tappert försök att komma åt fläktpaketet, genom att skruva loss frontplåten (andra sektionen från toppen).
Under plåten sitter då ett ljudisolerande material, men längre än så kommer vi inte. Även om ett antal skruvar för denna plåt lossas så sitter skivan och ramen stabilt på plats och hindrar åtkomst till fläktarna.
Är det någon som vet hur man bäst angriper detta och hur man kommer åt att serva/inspektera fläktarna?
Som det verkar har nu frånluftfläkten lämnat in, dvs inget utsug sker i bad/toalett etc.
Vi gjorde ett tappert försök att komma åt fläktpaketet, genom att skruva loss frontplåten (andra sektionen från toppen).
Under plåten sitter då ett ljudisolerande material, men längre än så kommer vi inte. Även om ett antal skruvar för denna plåt lossas så sitter skivan och ramen stabilt på plats och hindrar åtkomst till fläktarna.
Är det någon som vet hur man bäst angriper detta och hur man kommer åt att serva/inspektera fläktarna?
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Yes det är korrekt. Han vill gärna hålla den vid liv så länge som möjligt. Den ger bra med varmvatten via elpatron, men vent. i badrum har upphört, troligtvis pga av trasig fläkt eller trafo.H Hjulbent skrev:
Hade vi bara kommit in i fläktutrymmet så hade det gått att göra en koll.
Många i samma område har bytt sina pannor, så visst, de rullar på övertid....
Har bara vara inne och fixat med el-delen, men om jag inte mins fel så ska den plockas ut från plats och plockas isär i princip hela överdelen för att komma åt fläktdelen på dom, sitter nu på annan ort så kan inte se hur, men en av ungarna har en av samma typ,
ska se när jag kommer hem hur det ser ut
Tack för hjälpen. Lägg inte för mycket krut eller tid på detta. Vi kan höra med lokala VVS:are eller med IVT som jag tror har tagit över detta fabrikat.H Hjulbent skrev:Har bara vara inne och fixat med el-delen, men om jag inte mins fel så ska den plockas ut från plats och plockas isär i princip hela överdelen för att komma åt fläktdelen på dom, sitter nu på annan ort så kan inte se hur, men en av ungarna har en av samma typ,