Byggahus.se

Apparatdos eller endast vprör ut, bakom spegelskåp?

1k läst  2 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Renoverar badrummet och ska dra fram el till det framtida spegelskåpet. Min fråga är då om man ska placera en apparatdosa bakom skåpet och ansluta med kabel från denna, eller endast dra fram slang/rör ut från väggen, bakom skåpet? Slang/rör direkt från väggen bör ju vara lättast att få tätt genom att dra en rörmanschett runt slang/rör? Frågan är dock hur man fäster slangen så den verkligen sitter, och om det överhuvudtaget är tillåtet? Om man placerar en apparatdosa bakom bör ju väggen vara blottad för fukt när väta tränger ner bakom skåpet? Ska man i så fall ha ett doslock med kabelutlopp, och räcker det i så fall som isolering mot fukten?

Tacksam för svar!

2. M
    Medlem · Nivå 11
    Om du vet hur spegelskåpet ser ut så ta ett mått och släpp ut slang. En dosa blir bara besvärlig att täta, även om det kanske inte behöver vara tätskikt just där. Dra gärna i en EKK direkt så det inte blir problem senare. Jag brukar dra i en 4-ledare så du kan få ström i ev. uttag i skåpet trots avstängd belysning. Kan vara bra för laddning av tandborste m.m.

3. E
    Medlem · Nivå 21
    Och jag skulle tro att det inte har någon betydelse om du får en skada i tätskiktet bakom spegelskåpet för där ska du väl knappast ha nått "vattensull".

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: