11 487 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
Använda Osmo hårdvaxolja på Ronseal-hårdvaxolja oljad bänkskiva?
Hej
Jag har oljat in bänkskiva (i bok) 3-4 lager med Ronseal hårdvaxolja men tänkte byta till Osmos hårdvaxolja då jag hört att den ska vara bättre. Kommer de reagera mot varandra? Eller kan det funka?
Någon som har erfarenhet?
Tacksam för snabbt svar!
Mona
Jag har oljat in bänkskiva (i bok) 3-4 lager med Ronseal hårdvaxolja men tänkte byta till Osmos hårdvaxolja då jag hört att den ska vara bättre. Kommer de reagera mot varandra? Eller kan det funka?
Någon som har erfarenhet?
Tacksam för snabbt svar!
Mona
mja, sånt händer, även om det är osannolikt. Men slipa bort det gamla vaxet om du är osäker.
Just ditt gamla vax har jag ingen erfarenhet av, men rent allmänt när man blandar två ytbeläggningar som inte trivs ihop så brukar det leda till att det släpper, ofta i form av mer eller mindre stora bubblor. Då får man slipa iallafall, så du kan lika gärna börja i den änden och passa på att fräscha upp skivan lite
Hårdvaxolja är väldigt trevligt på bänkskivor, men man måste ovillkorligen torka dem torra efter varje gång det kommit vatten på dem (fråga mig inte hur jag vet...)
Just ditt gamla vax har jag ingen erfarenhet av, men rent allmänt när man blandar två ytbeläggningar som inte trivs ihop så brukar det leda till att det släpper, ofta i form av mer eller mindre stora bubblor. Då får man slipa iallafall, så du kan lika gärna börja i den änden och passa på att fräscha upp skivan lite
Hårdvaxolja är väldigt trevligt på bänkskivor, men man måste ovillkorligen torka dem torra efter varje gång det kommit vatten på dem (fråga mig inte hur jag vet...)
Tack för svar! Har oljat bara för två veckor sedan och bänkskivan är ny men ska nog testa iaf. Blir det bubblor får jag slipa bort som du sägerricebridge skrev:
mja, sånt händer, även om det är osannolikt. Men slipa bort det gamla vaxet om du är osäker.
Ronseal hårdvaxolja är en vattenburen plastlack som beter sig, luktar och väter på exakt samma sätt som t ex Sadolin enkomponent parkettlack.
Går troligen inte att lägga Osmo ovanpå Ronseal.
Om ni undrar hur jag vet så har jag en gång, i tidsnöd, köpt Ronseal. Aldrig mer då Sadolin parkettlack är mycket bättre på alla sätt om jag nu vill ha en plastlack.
Således varning för Ronseals sk hårdvaxolja.
Mvh Findus
Om ni undrar hur jag vet så har jag en gång, i tidsnöd, köpt Ronseal. Aldrig mer då Sadolin parkettlack är mycket bättre på alla sätt om jag nu vill ha en plastlack.
Mvh Findus
Huga. Tack för varningen.findus42 skrev:
Ronseal hårdvaxolja är en vattenburen plastlack som beter sig, luktar och väter på exakt samma sätt som t ex Sadolin enkomponent parkettlack.
Mvh Findus
Tack för svar! Är det bäst att jag slipar bort det och kör med Osmo istället? Har hört att Osmo och Timberex ska vara bäst för bänkskivor.findus42 skrev:
Mvh Findus
Prova på en yta som inte syns. Slipa rent är nog ett måste. Vad som kan hända är att Ronseal trängt ner i porer där det är svårt att få bort. När du sedan lägger på Osmo kan det bli flammigt eller bli kratrar i ytan. Det visar sig.
Mvh Findus
Mvh Findus
Åh vad jobbigt allt blev. Skulle kollat allt först innan jag oljade. Gjorde detta för ca 2 v sen bara men det kan ändå vara som du säger. Tack för svaren!findus42 skrev:
Klicka här för att svara