Använda/tvätta smutsigt virke?

827 läst  18 svar

1. N
    Medlem · Nivå 11
    Jag använder i dag ett antal OSB skivor för att skydda golvspånet och golvärmerören under tiden jag färdigställer el, väggar och tak.

De har av naturliga skäl blivit lite skitiga och det har dragits in en del smuts och jord utifrån. Inte så farligt, men skivorna är inte rena.

Skivorna kostade trots allt 1500-2000kr så jag skulle gärna vilja använda dem i andra delar av bygget

Går det och isf hur gör jag rent dom på enklast/säkraste sätt?

2. N
    Tillbyggare · Nivå 8
    Se till att de är torra och sopa av dem med en piasavakvast?

3. N
    Medlem · Nivå 11
    Det lär knappast räcka för att få bort eventuella mögelbakteriet som hängt med i jorden

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Det finns ALLTID en massa mögelsporer i luften.

5. N
    Medlem · Nivå 11
    Jo jag vet, men nu rör det sig om det utan att jag har gått med jordiga skor på dessa skivor.
    De snickare som byggde stommen till vår tillbyggnad kasserade en del virke just pga att det var skitigt. Jag kanske är fel ute nu men jag gissar att de kanske hade en rätt bra anledning till att de kassade virket.

6. V
    Verktygstokig · Nivå 20
    Klart det möglar lite lättare om det är massa smuts på dem. Men trä möglar också. Den avgörande punkten för att undvika mögel är att det måste vara torrt. Sopa av dem så som skrevs ovan och använd dem sedan på ställen där de inte syns. Så länge de sitter monterade på torra sidan behöver du inte oroa dig för något mögel.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · Nivå 11
    Det kan inte mögla bara för att det är smutsigt..........det behövs fler förutsättningar än det. Att byggarna kasserade skivor kanske mer handlar om att de inte betalar dem själva.
    Sopa av och använd dem bara. Kommer inte att hända nånting.

8. D
    Medlem Nivå 1
    Skura och spola av med slang, låt torka och slutspraya med mögelfri i tryckspruta som du låter torka in. Tvättat och impregnerat.

9. S
    Medlem · Nivå 11
    Varför spraya och behandla med mögelfri? Inte konstigt folk är rädda för mögel om det hela tiden är nåt man ska utrota på alla möjliga vis.............

10. D
    Medlem Nivå 1
    OM Ts nojjar för påväxt genererad av skitiga skor och hyser tvivel att det inte går att avlägsna med sopkvast så är nån form av ”gift” lösningen för mögelångesten. Mer jobb och mer pengar men kanske något mindre grubblande om ev odling i väggarna. Men detta scenario kräver såklart fysikaliska betingelser för att överhuvudtaget bli aktuellt.

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Kan det ha med "klimatångest" att göra :confused:

12. D
    Medlem Nivå 1
    Kanske Greta sitter inne på några pointers kring OSB frågan..

• Laddar…
  13. E
    Medlem · Nivå 10
    Tvätta inte dina OSB. De kan svälla av det. Borsta så rent du kan, sen är det inte några problem att använda skivorna.

14. N
    Medlem · Nivå 11
    Nojja och nojja, jag har lagt ca 2 mille och hundratals timmar på att bygga en tillbyggnad på huset, då är det väl dumt att chansa och få möggel om man enkelt kan få ett svar här? Eller? ;)

15. N
    Medlem · Nivå 11
    Jag visar bara henne solcellerna och elbils-laddboxen på väggen blir hon tyst av beundran ;)

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: