Har nyligen köpt hus för första gången och har i ett par månader sabbat både det ena och det andra genom att försöka bygga och fixa :)

Jag har (med hjälp) byggt en loftsäng i ett litet rum och skulle egentligen vilja ha något i stil med vad den här trådskaparen byggde ihop till sitt loft för några år sedan: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-loftsaeng.297533/

Men nu undrar jag om man inte skulle göra en genväg genom att fästa tre kallaxhyllor i väggen och använda dem som trappor, typ på det här sättet:

Ritning av tre Kallax-hyllor monterade som trappor vid en loftsäng, med en dörr bredvid i ett litet rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man får förstås förstärka upphängningen i väggen, men skulle det kunna funka?

Här är måtten på kallaxen:

Ritning med mått på en Kallaxhylla, visar höjd 146,5 cm, bredd 41,5 cm, och djup 39 cm. Fyra hyllplan med avstånd på 33,5 cm mellan varje.
Skapa konto

Redigerat:
Skum länk, handlar om glasdörrar när jag klickar på den.

K Kane skrev:
Skum länk, handlar om glasdörrar när jag klickar på den.
Vet inte vad som hände där - men har fixat länken nu! Tack för påpekandet!

Kallaxhyllor är masonitskal med wellpappfyllning. Ingen man har som trappa om du inte vill förstöra den ena eller andra kroppsdelen. 😉

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Några kroppsdelar vill man inte skada! Men är ramen verkligen av masonit med wellpapp? Synd! Behöver en bra och enkel lösning!

Ja det var mycket luft där! Får tänka ut något annat...

Visst borde man kunna bygga ihop hyllor av plywood då som kan bära en människa?

MultiMan
Bortsett från att det finns otroliga mängder plywood av olika slag och tjocklekar så ligger mycket av bärigheten i själva konstruktionen. Du får göra en ordentlig ritning på hur du tänkt dig så kan vi ge tips och råd om det rimligen kommer fungera eller inte.

Unikt namn
Det är få Ikea möbler idag som är gjord av något massivt trä.
Det mesta är tyvärr pappersmöbler.

Har du funderat på en vanlig trästege upp till sängen?
Du kan ju fortfrande då ha klena kalax hyllor under sängen för förvaring.

K
Kallaxhyllor kanske håller för en 6-åring, men knappast för så mycket mer, och inte i längden. Tror heller inte det blir särskilt snyggt.

Tack för alla synpunkter! Som ofta verkar ju genvägar leda fel, så jag släpper den idén. Hade gärna köpt en stege men de känns så ovärdigt dyra!

Jag har dock en 170x45-regel kvar + en del golvplankor i massivt furu. Det går kanske att använda till att bygga en trappa med? Verkar det rimligt?

MultiMan
En trappa tar ju mycket mer plats än en stege, men gör inte det något så är det väl bara att börja bygga.

Jag gjorde prcis som i länken, kapade ner en stor kallaxhylla till en trapp. Bara se till att alla "steg" har stöd under och inte vilar bara på plugg eller liknande. Jag använde furuhyllplan där jag inte kunde få hyllans hyllplan att få ordentligt stöd och högst upp för att få ut "trappen" en bit från väggen + ett myshörn för kvällsläsningen.
Funkade utmärkt, magiskt nog hittar jag inga bilder 😢
Ah, fru ftw!
En Kallaxhylla omgjord till trappa med röda steg, dekorerad med tiger- och robotmotiv, bredvid en myshörna med leksaker och en sittsäck.
Skapa konto
Hemgjord trappa i ett barns rum, byggd med en Kallaxhylla och furuhyllplan, sida dekorerad med djurprints. Leksaker syns på golvet bredvid.
Skapa konto

Redigerat:
K
J johnny112 skrev:
Tack för alla synpunkter! Som ofta verkar ju genvägar leda fel, så jag släpper den idén. Hade gärna köpt en stege men de känns så ovärdigt dyra!

Jag har dock en 170x45-regel kvar + en del golvplankor i massivt furu. Det går kanske att använda till att bygga en trappa med? Verkar det rimligt?
Låter mer som att du generellt är ute efter en snabb budgetlösning givet lösningsförslagen.

Liten uppdatering: Satte en osb-skiva bakom för att hindra korthus effekten.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.