929 läst · 15 svar
929 läst
15 svar
Använda tre kallax-hyllor för att bygga en trappa - möjligt?
Har nyligen köpt hus för första gången och har i ett par månader sabbat både det ena och det andra genom att försöka bygga och fixa 
Jag har (med hjälp) byggt en loftsäng i ett litet rum och skulle egentligen vilja ha något i stil med vad den här trådskaparen byggde ihop till sitt loft för några år sedan: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-loftsaeng.297533/
Men nu undrar jag om man inte skulle göra en genväg genom att fästa tre kallaxhyllor i väggen och använda dem som trappor, typ på det här sättet:
Man får förstås förstärka upphängningen i väggen, men skulle det kunna funka?
Här är måtten på kallaxen:
Jag har (med hjälp) byggt en loftsäng i ett litet rum och skulle egentligen vilja ha något i stil med vad den här trådskaparen byggde ihop till sitt loft för några år sedan: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-loftsaeng.297533/
Men nu undrar jag om man inte skulle göra en genväg genom att fästa tre kallaxhyllor i väggen och använda dem som trappor, typ på det här sättet:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man får förstås förstärka upphängningen i väggen, men skulle det kunna funka?
Här är måtten på kallaxen:

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 985 inlägg
Kallaxhyllor är masonitskal med wellpappfyllning. Ingen man har som trappa om du inte vill förstöra den ena eller andra kroppsdelen. 😉

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 984 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 984 inlägg
Bortsett från att det finns otroliga mängder plywood av olika slag och tjocklekar så ligger mycket av bärigheten i själva konstruktionen. Du får göra en ordentlig ritning på hur du tänkt dig så kan vi ge tips och råd om det rimligen kommer fungera eller inte.
Det är få Ikea möbler idag som är gjord av något massivt trä.
Det mesta är tyvärr pappersmöbler.
Har du funderat på en vanlig trästege upp till sängen?
Du kan ju fortfrande då ha klena kalax hyllor under sängen för förvaring.
Det mesta är tyvärr pappersmöbler.
Har du funderat på en vanlig trästege upp till sängen?
Du kan ju fortfrande då ha klena kalax hyllor under sängen för förvaring.
Tack för alla synpunkter! Som ofta verkar ju genvägar leda fel, så jag släpper den idén. Hade gärna köpt en stege men de känns så ovärdigt dyra!
Jag har dock en 170x45-regel kvar + en del golvplankor i massivt furu. Det går kanske att använda till att bygga en trappa med? Verkar det rimligt?
Jag har dock en 170x45-regel kvar + en del golvplankor i massivt furu. Det går kanske att använda till att bygga en trappa med? Verkar det rimligt?
Jag gjorde prcis som i länken, kapade ner en stor kallaxhylla till en trapp. Bara se till att alla "steg" har stöd under och inte vilar bara på plugg eller liknande. Jag använde furuhyllplan där jag inte kunde få hyllans hyllplan att få ordentligt stöd och högst upp för att få ut "trappen" en bit från väggen + ett myshörn för kvällsläsningen.
Funkade utmärkt, magiskt nog hittar jag inga bilder 😢
Ah, fru ftw!
Funkade utmärkt, magiskt nog hittar jag inga bilder 😢
Ah, fru ftw!

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Låter mer som att du generellt är ute efter en snabb budgetlösning givet lösningsförslagen.J johnny112 skrev: