Byggahus.se

Använda tömmande vattenventil vintertid

1. T
    Medlem · Stockholm · 7 inlägg

-Tobbe

Medlem
    Jag skulle vilja stänga av vattnet till stugan när jag inte är där. Det finns en ventil på utsidan som ligger under mark. Det står ”XCD” på röret som kommer upp ur marken. Ventilen tömmer vattnet från stugans rör. Är en sådan ventil tänkt att kunna användas på vintern? Det kan vara 20-25 minusgrader när jag använder ventilen. Jag vill ju på samma gång inte riskera att ventilen fryser så jag inte kan vrida igång vattnet när jag kommer dit.

2. S
    Medlem · Västernorrland · 5 994 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Vems är ventilen? Har du eget vatten eller kommunalt? Hur vet du att ventilen tömmer stugans ledningar på vatten?

3. T

-Tobbe

Medlem
    Vi är 20 hushål i en föreningl som delar på vatten från en brunn. Det är föreningen som äger ventilen. Dels berättade tidigare ägare att huset töms, jag har även märkt att det töms när jag meckar med rören i huset.

4. B
    Medlem · Dalarna · 705 inlägg

Bjober

Medlem
    Är det en typ siljansnäsventil?
    Då är det viktigt att den är helt öppen eller helt stängd!
    Annars står vattnet och spolar ur ventilen hela tiden.

5. T

-Tobbe

Medlem
    Vet inte vad en siljansnäsventil är men man hör att den spolar ur ventilen när den inte är helt öppen eller stängd.

6. S
    Medlem · Västernorrland · 5 994 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Det är en ventil som är gjord för det du använder den till, dvs att dränera vatten till fastighet vid kallställning. Brukar normalt ligga i serie med ordinarie ventil vid tomtgräns så den du vrider på är troligen din egendom.
    Jag är tveksam till att man bör hålla på med dom om det är kallt men det är bara gissningar. Tanken är nog att man manövrerar den två ggr per år. På höst när man lämnar stugan och på våren när man kommer dit. Är man där oftare och även på vintern så är det nog bättre att ha värme på grejerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.