Byggahus.se
Jag har en massa termomotorer (termoställdon?) till golvvärme och radiatorkretsar. Läser att moderna system använder pulsbreddsstyrning, men vad jag förstått är det en långsam av/på reglering enligt sofistikerat mönster.

Jag skulle vilja använda termomotorerna för att ställa ventiler steglöst. Dvs 0 25 50% öppen osv. Då kan jag tex reglera temperatur i garaget beroende på dag och dygn men utan att behöva pulsa ut värmen (stör bara resten av systemet).

Går det?
Inga problem att lägga på en PWM signal med en mikrokontroller men frågan är hur den svarar?
Har bara provat att lägga på olika spänningar med ställdonet löst i luften och det fungerar inte. Piggen kryper ut/in och det blir ej repeterbart.

När den är monterad och ventilfjädern trycker emot pinnen med några kilo kanske det funkar bättre?

Får nämligen för mig att termomotorer används på detta sätt i en del kylsystem mm. Skulle även vilja styra framledningstemperaturen till golvvärmen på detta sätt (styra en termomotor som steglöst stryper flödet), då kan jag ha olika framledningskurvor till radiatorer och golvvärme fast jag bara har en vvx.

L
Termodon ska ha ett tryck baklänges för att gå tillbaka , piggen ute fullt flöde
Normal funktion , spänning från en källa , värmer spritbulben som stänger mot piggen ,
( pulsar ut ) går sakta så inga stora svängningar blir , när spänningen går bort eller pulsarna kommer med lägre mellanrum , så trycker piggen tillbaka donet
Finns speciella reglercentraler för att reglera med givare i varje rum
Men du kanske kan göra något själv i den vägen , men dom måste ha en referens från en givare

De går tillbaka även utan mottryck, men blir väldigt "flytande" mellan ca 30-50% effekt, dvs piggen kan vara lite var som helst. Jag hoppas att med mottryck så kommer de att stanna i en position som är relativ till effekten jag tillför. Jag kan bygga hur jag vill och jag har massor med givare, det jag INTE har är positionsgivare för ventilerna.

Jag vill heller inte behöva återkoppla ventilen direkt på temperaturen efteråt eftersom det kommer att oscillera (det gör redan många golvvärmetemperaturbegränsare fast ingen märker det).

Om det finns en signal som gör att 10% signal = 10% ventilöppning 20% = 20% osv (relationen behöver inte vara linjär!) så kommer det att fungera.

I värsta fall får jag väl köpa en extra ventil och provköra på bordet och titta in i den. :)

• Gilla
Patrik.
  • Laddar…
L
Det är rätt med det du säger om oscillerar med av och till på spritbulben , det beror på att den får impulser i olika längd eller ofta , värmer mer eller mindre , det är detsamma som på gamla CTC-pannor där det var samma princip med ett termodon , och ingen reagerade på det så länge det var varmt. och skönt
Tror det blir svårt att få ett termodon att stanna på ett mellanläge med en sån styrning , det enda som kan få det att fungera är att belasta donet med en variabel spänning 0 - 24V
( har inte tänkt i dom banorna men är kanske möjligt ) med kanske 0 - 10V till en regulator , det är detsamma som till styrning av en shuntmotor för VV , den reagerar snabbt , men då kommer en sak till , givaren måste då vara ganska stabil och lite trög eller med lite fördröjning ,
Då är man nog tillbaka på ruta ett med oscilleringen , och för att inte fladdra upp och ner i värde p-g-a att någon öppnar en ytterdörr eller liknande
Med 0-10V kan du få ett värde från 0 -100% men är inte riktigt sanning för det var ju donets ställning du vill ha , tror inte det finns några don med lägesindikering på , har inte sett några .
Då är det bara en sak kvar för att veta exakt , ta ut värdet på 0-24V och dela upp den i 100 delar 0,24V/per %
Lite av kaka på kaka och inte så avancerat som man vill ha det

Mm. Som sagt det är ju jag som programmerar så jag kan göra hur jag vill. MEN ett bra system måste bete sig lika varje gång, annars måste man sätta dit en positionsgivare (dvs köpa dyrare ställdon med inbyggd sådan tex) eller så får man acceptera qtt jobba med fulla cykler av/på. Komfortmässigt lär ingen märka det men den stackars shuntventilen kommer jobba ihjäl sig.

L
Något don med elektronisk lägesindikering går inte att googla på
Enda chansen till att få en indikering på donen är om det finns något att sätta ovanpå som påverkas av knoppen på toppen , men blir nog lite överkurs att få till det med .
vet inte om det finns över huvud taget , kanske .
Jag har ströp in mina slingor för 16 år sen och det har inte förändrats sen dess , utan går som tåget , och en shunt som går efter utetemp , levererar med kurva för det , kanske om du har en massa givare och vill veta lite mer ( tekniknörd :) ) så går det att se hur det ser ut
Angående shuntmotor så finns dom som styrs med 0 - 10V och där kan du få ut hur många %
som den är öppen , annars inga ideer hur det ska gå att få ut det du vill ha
PS det finns eleektroniska termostater som sitter i rummen , men vet inte vad dom ger för signal ut , normalt är det 2tråd till dom , grannen har någon som ska ha 4tråd ,
2 för 24V och två för reglering vad jag förstår , men hur den ger signal vet jag inte

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack för tipset, jag har sett dem men jag vill ha 12st och det blir för mycket pengar, därav ursprungsfrågan.

martin43 martin43 skrev:
Tack för tipset, jag har sett dem men jag vill ha 12st och det blir för mycket pengar, därav ursprungsfrågan.
Ok. Har nog inget bra förslag då. Har sett installationer där vanliga termoställdon regleras med typ pulsbreddsmodulering, eller egentligen on/off signal med olika längd, och det blir ju pendlande öppna-stäng med olika tidsintervall.
En dålig lösning när det gäller ställdon med så lång gångtid tycker jag iaf.

martin43: När du säger termoställdon, menar du då att du kör med ventiler, t.ex. som de kom kommer med golvvärmefördelare eller radiatorer? D.v.s. har du rätt mekanik till ditt ställdon?

Jag har själv "termoställdon" till min golvvärme med egen reglering, och jag ser inga problem med "repeterbarhet". Om man däremot bara kör med ställdonet löst så kan jag hålla med dig att det beter sig skumt.

Dock har t.ex. uponors ställdon väldigt lång tidskonstant, ordningen minuter.

Jag har Uponor golvvärme med system WGF med gröna/blå ställdon (7st). Sen har jag satt dit MMA FVR ventiler på stammarna till övervåningen (tre st) och strypt in radiatorkretsarna och en handdukstork. Till dessa har jag köpt passande MMA ställdon VAO/VAC (normalt öppen resp stängda). Dessa ställdon passar även på handdukstorken nere och slingan ut till garaget.

Helst skulle jag vilja ha ett ställdon på returen från golvvärmen så jag kan reglera energin dit steglöst och bara ha termostaten som övertempskydd.

Övervåningen behöver jag mest kunna stänga av nät solen skiner, handdukstorkarna är bara av/på men övriga skullen jag egentligen vilja kunna styra proportionerligt och inte vara av/på även om man i genomsnitt kan uppnå samma sak. Men det blir väldigt mycket temperaturfladder och motion på VVX motorställdonet som ska försöka reglera framledningen.

Har inte kunnat hitta någon teknisk info om hur moderna golvvärmesystem pulsar mer än skisser i produktkataloger, där ser det ut som att man pulsar ut i sekvens en slings i taget. Tiden bestämmer energin. Det är ju ett alternativ, men det hade varit elegant att styra steglöst!!

Speciellt till garaget med lång kulvert vill jag gärna reglera som en riktig termostat (de är ju riktigt bra) men jag vill styra själv så att börvärdet kan styras utifrån dag tid om jag ska meka etc...

Slutsatsen är att det är bara att bygga styrelektroniken och testa...

Redigerat:
Anders243, ja det är rätt mekanik. Och det fungerar utmärkt av/på på/av med en viss lång tidskonstant.
Frågan är om tex 500Hz PWM 25% skulle positionera ventilen på samma ställe någonstans mellan stängd-öppen varje gång. Ändlägena är som sagt inga som helst bekymmer.

Är det repeterbart mellan ändlägena går det ju att prova olika %, mäta/beräkna flödet och spara ner en fusktabell över sambandet.

Mysko att det inte funkar då. Jag har de blå uponordonen och de fungerar fint att styra. Jag kör med nån KHz PWM-frekvens, men egentligen tror jag det fungerar alldeles utmärkt att välja hur många sekunder på 100 sekunder man skall slå på utspänningen på.

De färdigköpta reglercentralerna jag kollat på verkar göra något liknande (alltså väldigt långsam PWM)

Nä jag vet ju inte! Har inte provat än! Kör bara vanlig termostat on/off än och det går bra.

Aha! Förstår nu vad du skrev. Du ser alltså att det fungerar att ställa ventilpositionen i andra lägen än bara av/på?
Kan du rentav ställs 25% 75% etc och ventilen hamnar i samma läge varje gång?

Bästa svaret

Jag är lite seg just nu, så jag skriver nog inte helt tydligt... :) Och läser bra verkar jag inte heller göra, men ja; det jag menar är att de ställdon och ventiler jag har till golvvärmen är "linjärt" styrbara genom att ändra pulsbreddsförhållandet.

Dock är ju donen väldigt långsamma eftersom de är termiska, så man kan inte ändra sin styrsignal allt för snabbt. (Dock ser jag inga problem med en hög PWM-frekvens även om det nog inte tillför något)

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.