Byggahus.se

Använda takskiffer till annat?

1. L
    Medlem · Södermanlands län · 109 inlägg

lindquist_o

Medlem
    Ser att det finns några äldre trådar på samma tema men då de fått dåligt med svar provar jag en gång till.

Jag planerar för att bygga ett fritidshus. Absolut inget lyxigt men vinterbonat och riktig VA.
    Har tillgång till hundratals skifferplattor som legat på hög i snart 50 år.
    Känner att det vore kul att kunna använda dessa till något vid mitt fritidshus och undrar därför om ni har några tips att ge mig.
    Kan man mura någon vägg i t.ex badrummet eller entrén eller är de för olika i tjocklek m.m.?
    Kan man använda dem på väggen bakom kamin?
    Kan man göra något kul på utsidan huset? T.ex. del av vägg, något vid altan el.likn.

Vad kan man göra respektive inte göra?

Vore jätteglad för en massa roliga och annorlunda tips. Inget är för tokigt...

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 347 inlägg

justusandersson

Medlem
    Om det är takskiffer så är de nog ganska jämtjocka. Dessutom har de hål för infästningen. Varför inte lägga dem på taket? Skiffer är ett fantastiskt takmaterial, ett av de bästa som finns. Räcker plattorna inte till hela taket, så kan du lägga dem på finsidan. Du kan också klä en del av en utefasad med skiffer.

3. L

lindquist_o

Medlem
    Ja, det är takskiffer. Kommer ihåg när de byttes ut mot annat tak.
    Även om jag tycker det är väldigt fint med skiffertak så är jag rädd för att det innebär en del jobb. Jag kommer inte varken ha tid eller lust med att krypa runt på taket för att fixa. Men kan någon övertyga mig om att det inte innebär varken mer jobb eller högre risker så blir jag glad.
    Ang. att klä en del av en utefasad så tackar jag för tipset. Är det någon mer här som har erfarenhet av detta och kanske t.o.m. har några bilder?

4. H
    Medlem · Värmland · 311 inlägg

Hybro

Medlem
    Kronan på verket typ...

Klädde in skorstenen med takskiffer, när jag la nytt Planjatak i år.

Kapade plattorna med Biltema diamantklinga.

Nu vände jag vinkelslipen upp och ned. Vred sprängskyddet rätt och satte handtaget på andra sidan.

Grejen blir då att sten o dammsprut far frammåt.

Skyddsglasögon och ordentlig gummimask med dammfilterpatron.

Du kan väl klä in vad du vill. Riktigt roligt faktisk.

Viktigt är att du får täta fogar, så inte vatten tar sig in, om det ska vara utomhus.
    Rådet av murare, färgad Kerakolor GG, som fogmassa.
    Och så en primer på skivorna och underlaget innan de trycktes fast i utehäftmassa.

Till sommaren ska jag dessutom enligt gammalt recept, stryka med rå linolja och terpentin.
    I vart fall på en provyta.

Redigerat 30 jan 23:46
    • Laddar…
  5. H
    Medlem · Värmland · 311 inlägg

Hybro

Medlem
    I stället för att klättra upp och ned, och
    bl a måtta in skivorna, så gjorde jag en ram som kopia på varje sida, att lägga, skivorna i allteftersom.

Så tillkom först nytt skorstensbeslag...

Redigerat 30 jan 23:49
  6. L

lindquist_o

Medlem
    Tack för tipset!
    Uppskattas mycket. Glad för alla idéer och tips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.