Byggahus.se

Använda stolpspjut istället för plintar?

1. D
    Medlem · västernorrland · 3 inlägg

dannem

Medlem
    Funderar på ett altanbygge med måtten 3,5 * 5,5. Där innre långsidan av bärlinan kommer att fästas i grunden.Det jag funderar på är om man kan använda stolpspjut istället för att gjuta plintar? Har sett liknande inlägg men dessa har då gällt staket och spaljéer. Problemet då verkar vara höjd och vindfång, men hur skulle dessa funka till ett däck? Höjden på själva däcket kommer inte att överskrida 0,5 meter. Skulle det funka att slå ner ett antal spjut med måtten 96x96x750 för att sätta stolpar till bärlina och eventuellt räcke? Någon som har testat detta eller har några åsikter så skulle jag vara tacksam för dessa! :confused:

Länk till beijers stolpspjut: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=25803

mvh

/Danne

2. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Jag har svårt att tro att de klarar så stor last utan att tryckas ner i marken med tiden. De belastas ju inte vertikalt i någon större utsträckning när de används till staket och liknande.

3. Mikael_L
    Medlem · 40 524 inlägg
    Jag misstänker också att dom kommer sjunka ner allteftersom. På höst och vår när tjälen kommer och går sjunker det nog ännu mer.
    Om du först grävde ut och satt en betongplatta, som stolpspjutets spets vilar mot så funkar det nog, men då var det ändå inget vunnet jämfört med att gräva ner plint direkt.

4. Snorunge
    Medlem · Dalarna · 624 inlägg

Snorunge

Medlem
    Precis som dannem säger har jag också funderat på det. Efter att tittat på en DVD som heter "Bygg i trä-boxen" som Skogs Industrierna ger ut. Där används stolpspjut på byggen av altaner. Och dom verkar slå ner den i leran direkt. Så nu vet jag varken ut eller in. :confused:

5. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Ja, se där. Jag kan ha helt fel, det kanske fungerar. Men jag hade inte byggt så.

• Laddar…
  6. D

dannem

Medlem
    Jag fick tipset av en granne som använde dessa till ett trädäck som han byggde för något år sedan, det har stått oförändrat sedan dess. Men jag tycker verkligen att Mikael och Jon har en poäng vad gäller sjunkfaktorn.. (tackar för svaren!) Funderar ändå på att testa spjuten.. Skulle det sjunka med tiden så får man väl pressa upp bygget med en domkraft och sätta block eller plattor under?! Jag ska prata med en snickare som jag känner om detta idag med.. Jag postar hans svar här.. det kanske kan vara till hjälp för dig med "snorunge"..

Fortsätt gärna att komma med svar och funderingar/idéer på denna tråd! Jag tror att vi är rätt många som funderar på detta!

7. Snorunge

Snorunge

Medlem
    Ska bli spännande att höra vad en snickaren säger om detta. Jag tycker oxå det borde sjunka med tiden om man använder spjut, men man kanske är för konservativ för att acceptera att utvecklingen går framåt (stenkakan var oxå bra på sin tid). Det kanske funkar kanon.

Din granne (dannem) som använder spjut, hur tätt sitter spjuten och vad är det för marktyp? Är det blandat underlag (vissa spjut i lera och vissa i sand/grus som är närmast grunden)???

8. Carnivore
    Medlem · Sollentuna · 325 inlägg

Carnivore

Medlem
    Det jag upptäckt med dessa spjut är att de har en tendens att vrida sig om det ligger sten ivägen... det går ju alltid att ordna med men så man har det i åtanke.

9. T
    Medlem · Stockholm · 289 inlägg

Toobster

Medlem
    problem blir det väl om någon större sten typ knytnäve som inte flyttar på sig. 35 cm ner i packat jord. Antigen tar det stopp eller så drar sig spjutet?

10. Carnivore

Carnivore

Medlem
    Toobster: ungefär det jag menade... men det går att rätta till med slägga och slå på sidan har jag märkt.

• Laddar…
  11. Snorunge

Snorunge

Medlem
    Visst är sten ett elände, men man kanske kan flytta spjutet nån dm. I mitt fall tror jag inte det finns sten. Men det är väl så att om det bara finns en knytnävsstor sten på 100 m2 så nog fan träffar man på den med spjutet.

Åter till problemet om spjutet vandrar nedåt med tiden. Funderar på om det kan vara så avancerat med spjutets spetsvinkel att man hittat en optimal vinkel. En för trubbig spets skulle lyfta spjutet vid tjäle, och en för spetsig spets skulle göra att spjutet sjunker med tiden. Och nu har man hittat en idealvinkel som gör att spjutet "flyter". Men som sagt, det är bara en fundering.

12. O
    Medlem · 71 inlägg

Osten_3

Medlem
    För 8 år sedan byggde jag en altan på ca 50 kvm med hjälp av stolpspjut samt infästning av inre bärlina i husgrunden. Den har inte rört sig utan ser ut precis som när den var ny. Jag hade stenfri lerjord (de pålade 15 m för husgrunden). Hade ca 1,5 m mellan spjuten. Halva altanen hade räcke och där lät jag 95-stolpar gå upp till rätt räckeshöjd. (viktigt att de blir helt raka) På den räckeslösa delen blev det korta stolpar som slutade i nivå med bärlinans överkant (inte lika viktigt att det blir helt rakt)

Har man stenar i marken tror jag däremot att det blir mycket svårt att få stolparna raka och unvika att de vrider sig. Har man väl slagit ned en stolpe måste den nog grävas upp om man vill göra om det hela. (sitter som berg)

Jag kanske hade tur med att markförhållanderna var perfekta för denna metod?

Min slutsats är att om jorden är stenfri och alternativet är plintar på 50-70 cm är detta den bästa och enklaste metoden. För den som däremot funderar på om plinten skall ned till 2,5 eller 3 meters frostfritt djup och för säkerhets skull lägger isolering under kanske det inte är riktigt det rätta.

13. Mikael_L
    Medlem · 40 524 inlägg
    Tja...
    Känslan säger mig att stolpspjut inte borde fungera så bra ...

Men känslan är ibland en dålig rådgivare :surprised: , nu med flera vittnesbörd om att det kanske fungerar, så ...

14. Carnivore

Carnivore

Medlem
    Man kan få upp nysatta stolpspjut med planka och kofot. Gjorde det själv när den drog sig något grönjävligt.

15. D

dannem

Medlem
    Kollade på den där "bygg i trä boxen" Mycket bra instuktioner om altanbyggen, jag kan verkligen rekomendera en titt på den om man känner sig grön, eller bara vill ha några sköna tips! Där anväder man för övrigt stolpspjut även till att bygga en stor carport . Funderar vidare.. men börjar nog bygga till helgen eller så.. Så innan dess får man väl ta nått beslut angående spjuten.. lutar fortfarande åt att det blir sånna! dels pga "filmen" men även av "Osten_3" ´s inlägg och vittnesbörd! hehe!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.