Jag tänkte ge mig på att byta duschblandaren i ett av badrummen här hemma. Just nu sitter en blandare med cc150 och den nya är cc160. Dock är det cc160 på rören som kommer ut ur väggen och väggplattan har excenterkoppling (är det rätt term?) som gör att jag kan ansluta min cc150 blandare. Den nya blandaren är en Mora MMIX

Nu till frågan, kan jag bara skruva av excenterkopplingarna (markerat med rött i bilden) och koppla på den nya blandaren på "det som är kvar" eller behöver jag någonting annat för att det ska funka?

Tänkte att jag frågar här innan jag skruvar av allt och märker att jag saknar nått 😄

Duschblandare i badrum med markerad excenterkoppling mot kaklad vägg, detaljbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tror jag du kan

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stäng av vattnet, huvudkranen om du inte har avstängning till duschen, lossa och prova, bara att montera tillbaka om det mot förmodan inte skulle passa

nino nino skrev:
Stäng av vattnet, huvudkranen om du inte har avstängning till duschen, lossa och prova, bara att montera tillbaka om det mot förmodan inte skulle passa
Yes, får bli till att testa nu i helgen. Återkommer här i tråden kring utfallet så kanske det kan hjälpa nästa person som står inför samma 😀

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om det bara finns en huvudkran för huset så kanske man inte ska ge sig på att byta blandare när butikerna är stängda eller det är väldigt dyrt att kalla ut en jourrörmokare.

• Gilla
nino
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det bara finns en huvudkran för huset så kanske man inte ska ge sig på att byta blandare när butikerna är stängda eller det är väldigt dyrt att kalla ut en jourrörmokare.
Jepp, bara en huvudkran, men ingen mins en fegis 😆

Jag gjorde bytet idag och jag kunde återanvända väggbrickan utan några extra "delar", så allt gick bra. Dock var vvs-skruven som fäste den gamla takduschen i väggen för tjock för det nya fästet så måste iväg imorgon och inhandla ny skruv.

• Gilla
nino
  • Laddar…
BirgitS
Fint att det gick bra!

Har du silikon hemma redan?
Skruvhålet ska ju fyllas med silikon.

BirgitS BirgitS skrev:
Fint att det gick bra!

Har du silikon hemma redan?
Skruvhålet ska ju fyllas med silikon.
Yes, hade silikon och fyllde både gamla skruvhålet och nya innan jag skruvade i skruven. Tack alla för all hjälp 👌

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.