Använda innerdel till luftvpump för värmespridning

3k läst  2 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag eldar i kamin och får hyftsat varmt i övriga huset mha kanalfläkt.
    Funderar dock på om man inte skulle kunna köpa en lös innerdel till
    en luftvärmepump som vispar runt den varma luften som ligger under
    taket och sätta den i trapphuset. Borde funka kanon tycker jag.
    Är det någon som provar något likande?

Mvh

2. S
    Medlem Nivå 2

Re: Använda innerdel till luftvpump för värmesprid

Vi har en hel luftvärmepump i trappuppgången mellan gillestugan med braskaminen i källaren och bottenvåningen. Det funkar bra men jag har ingen jämförelse med situationen utan värmepumpen eftersom både, braskaminen och vpen installerades samtidigt.

Braskaminen har nominellt 13 kW, men jag eldar normalt relativt sakta, kanske 5 kW. I gillestugan blir det inte mer än 25 grader, 23 grader om jag öppnar dörren till resten av källaren. Värmepumpens innerdel sitter i höjd med bjälklaget mellan källaren och bottenvåningen.

Värmepumpens (Toshiba) innerdel anslutas elektriskt genom utedelen. Även om du får tag i bara en innedel, så är eventuellt anslutningen/styrning utan utedel ett problem. De är ganska prisvärda nuförtiden, jag rekommendera att installera en hel vp. Då har du värmen även när du inte eldar.

3. I
    Medlem Nivå 3

Re: Använda innerdel till luftvpump för värmesprid

Framförallt, så kan du köra kyla på sommaren om du har en komplett lvp(funkar väl på det flesta)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: