Har groteska gamla utanpåliggande spotlights som underskåpsbelysning i köket, och kablarna till dessa spotlights är dragna (tror jag) mellan skåpens undersida och en täcksida som jag helst inte tar bort. Skulle jag kunna använda befintliga kablar och på något sätt montera på nya spotlights bara? Eller borde jag bara kapa de gamla kablarna i båda ändarna och ignorera deras existens?

Med detta sagt vet jag absolut inte vilka utanpåliggande spot/downlights som erbjuder mig att koppla på befintliga gamla kablar...

• Gammal utanpåliggande spotlight med synliga kablar monterad under ett köksskåp, visas medan någon håller den i handen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kablarna är säkert inget problem. Möjligen att få plats med en skarv.

• Gilla
AndyPandyJ
  • Laddar…
Det finns modeller på spotlights där det är plintar på baksidan så som den jag länkade till. Det är modellen att gå på om man ska använda befintligt kabel. Sen fördelen med den jag länkade är att i det flesta fall så kan man fortsätta använda befintlig transformator som sitter.

• Gilla
AndyPandyJ
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kablarna är säkert inget problem. Möjligen att få plats med en skarv.
Hehe, jag kom till samma insikt efter att jag kapade de första kabel-paret som sticker ut från hålet. Insåg därefter att jag kunde slita bort skyddet i de gamla IKEA-spottarna och få mycket längre kablar att jobba med... så nu har jag tre spottar av fyra installerade, och måste skarva det återstående korta kabel-paret 😭

Köpte ny trafo också (Vadsbo 0-70W), den gamla bör ha varit från ~2008 och kunde bara jobba från 20-70W. Blir nog jättebra till slut men lite dyr lösning. Ska ersätta 8 spottar fördelat på två ställen. Allt som allt med spottar, distansringar och två trafos landar det nog på ca 4000 kr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.