Byggahus.se

Använda ett 18V batteri till en 10.8V maskin? DeWalt

1. S
    Medlem Nivå 6
    Nu har jag kommit på en dum idé...:surprised:

Jag har tänkt köpa en DeWalt skruvdragare (DCD771C2). Det är en 18.V maskin med 1,3Ah XR batterier.

Jag har även tänkt köpa en DeWalt skruvdragare (DCD710N), som saknar batteri. Det är en 10.8V maskin som brukligt säljs med 1,3Ah XR batterier i 10,8V.

Vad händer om jag sätter ett 18V batterierna till en 10,8V maskin?

2. V
    Medlem · Nivå 12
    Den "brinner" går sönder.
    Samma sak som att skicka in 400v i TV apparaten.

3. 1
    Medlem · Nivå 14
    Det verkar onödigt att du köper maskinen utan batteri.

4. S
    Medlem Nivå 6
    Det var ett tillfälle som dök upp och jag fick bevisligen en dålig idé.
    Men jag var bara tvungen att fråga :rolleyes:

Men då ska jag lägga ner den tanken illa kvickt.

Hittar nog en bra lösning tillslut.
    Tack för snabba svar!

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Det lär ju inte ens passa.....

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 1
    Det går skitbra!
    Plocka bara fram hammare och stämjärn så att du får in batteriet i maskinen. Om polerna lyckas få kontakt märker du direkt. Ingen rök = ingen kontakt.
    Går allt som det ska så är det bara att ta fram pulversläckaren, som du fyllt med koldioxid, och släcka det som tidigare var en skruvdragare. Plastpölen som bubblar låter du kallna och sen kan du använda den som spelmarkör när du spelar Monopol med familjen.

Redigerat 28 apr 2015 21:18
    • Laddar…
  7. P
    Medlem · Nivå 14
    Kul!

TS har redan fattat att det inte går. Tack för förtydligandet.

//Pysslarn

8. S
    Medlem Nivå 1
    Vassego!

9. S
    Medlem Nivå 6
    Lade direkt ner planerna så vill ni fortsätta spekulera och komma med tveksamma tips, (även för eget nöjes skull) är det helt OK för min del.

Det införskaffades ett DeWalt kombikit i 10.8V iställer. En borr/skruvdragare och en slagskruvdragare.
    TS nöjd. :D(y)

10. S
    Medlem Nivå 1
    Det mesta jag gör är för mitt eget höga nöjes skull faktiskt ;)
    Men inget jag menade något illa med!

Slagskruvdragarna har börjat poppa upp lite var stans. Tyckte det verkade lite "jolligt" till att börja med men precis som med så mycket annat så har ett behov börjat växa fram :p
    Grattis till dom nya leksakerna! Det luktar gott med nytt!

11. S
    Medlem Nivå 6
    Ska väl inte dra iväg i denna tråden allt för mycket offtopic men jag ville ha en liten smidig 10.8V men behöver lite mer kräm än de klarar normalt. Därför var planen att köpa en 18V för de tyngre borr/skruvandet och en 10.8V till det mindre mer vanligare jobben.

Men då min initiala plan att använda 18V i 10.8V maskinen så fick det bli ett kombipaket i stället. Tror det blir kanon! Plus att det var kampanjpris på kombipaketet. 1999:- känns helt OK.

12. S
    Medlem Nivå 1
    Förutom att göra saker för mitt eget höga nöjes skull så är att driva trådar off topic något jag ägnar mig flitigt åt!
    Men för att hålla tråden på spår så ger jag er här Ohms lag så att ni kan räkna på era batterier framlänges och baklänges.

U = R x I

• Laddar…