Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
A
http://www.dn.se/ekonomi/apple-tar-hem-produktion

"Apple ska flytta hem en del av produktionen av datorer från Kina under nästa år. Enligt vd Tim Cook har bolaget en skyldighet att skapa arbeten i USA."

Det är patriotiskt må jag säga. En hypotetisk tanke på samma tema är att svenska hantverkarköpare skulle börja anlita enbart företag som har hemvist och skattar i Sverige och att personalen som utför jobben endast måste vara personer som skattar och är skrivna i Sverige (svenskfödda eller utlandsfödda spelar ingen roll så länge de är skrivna i Sverige och skattar här)?

Det borde hypotetiskt innebära att det skulle skapas flera jobb i Sverige som drar in mer skatt till den gemensamma välfärden och att pengarna (lön och företagsvinster) spenderas mestadels i Sverige vilket bidrar ytterligare... eller?

Skulle man ens kunna skriva ett sådant avtal med ett företag utan att bli anklagad för diskriminering eller bryta mot någon EU-regel om fri rörlighet?

• Gilla
larsson r och 5 till
  • Laddar…
Tvärtom, handelshinder och isolation skapar på sikt lägre konkurrenskraft och sämre service och priser för konsumenterna. Hantverkarna kan luta sig tillbaka ännu mer än idag och rötan inom byggbranchen öker. Någon här på forumet ansåg sig kunna surfa en tredjedel av arbetstiden utan problem. Med en sådan inställning förtjänar man nästan att gå i konkurs. Öka transparensen och möjligheten till konkurrens istället, låt svenska hantverkare och firmor i allmänhet mäta sig med hantverkare i andra länder och slopa komplett de nationella normerna och reglerna och använd Eurocodes, EN och ISO normer istället. Svenska entreprenörer måste arbeta hårt, vara innovativa och effektiva samt leverera kvalitet för att ta marknadsandelar. Då kan de också evtl. ta marknadsandelar i utlandet. Detta är det enda sunda sättet, och det ger också konsumenterna bästa priser, kvalitet och service. Detta säkrar arbetsplatser i Sverige, handelshinder gör det ej.

Tills dess, köper jag gärna varor och tjänster från andra länder om de är bättre eller mer prisvärda.

• Gilla
big mike och 12 till
  • Laddar…
femitolv skrev:
Tvärtom, handelshinder och isolation skapar på sikt lägre konkurrenskraft och sämre service och priser för konsumenterna. Hantverkarna kan luta sig tillbaka ännu mer än idag och rötan inom byggbranchen öker. Någon här på forumet ansåg sig kunna surfa en tredjedel av arbetstiden utan problem. Med en sådan inställning förtjänar man nästan att gå i konkurs. Öka transparensen och möjligheten till konkurrens istället, låt svenska hantverkare och firmor i allmänhet mäta sig med hantverkare i andra länder och slopa komplett de nationella normerna och reglerna och använd Eurocodes, EN och ISO normer istället. Svenska entreprenörer måste arbeta hårt, vara innovativa och effektiva samt leverera kvalitet för att ta marknadsandelar. Då kan de också evtl. ta marknadsandelar i utlandet. Detta är det enda sunda sättet, och det ger också konsumenterna bästa priser, kvalitet och service. Detta säkrar arbetsplatser i Sverige, handelshinder gör det ej.

Tills dess, köper jag gärna varor och tjänster från andra länder om de är bättre eller mer prisvärda.
En hantverkare som kunde surfa en tredjedel? Det kan inte och gör ingen seriös företagare...

Vi har sett exempel på utländsk arbetskraft och den största skillnaden är regler kring våtrum. De har ingen som helst aning om vilka regler som gäller och de vi råkade ut för sket totalt i vilket.

Skulle de följa svenska normer så visst, slipper vi prata engelska så visst, annars nej. Då vill vi hellre jobba med svenska hantverkare som vet att vi måste följa säkert vatten.

• Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
sj6 skrev:
Då vill vi hellre jobba med svenska hantverkare som vet att vi måste följa säkert vatten.
Blir inte kunder misstänksamma när hantverkaren inte känner till det korrekta namnet på normen han försöker följa? :p

• Gilla
Byggis1976 och 1 till
  • Laddar…
Sj6, du har rätt att det kan vara svårt att hitta utländska firmor som förstår de svenska normerna. För oss konsumenter är detta ett hinder för ökad konkurrens. Efter att ha bott i Tyskland i 16 år och vill bygga ett hus i Sverige blir man helt förtvivlad över skillnader i normer även om man tror att en harmonisering är på gång med Eurocodes och EN-normer. Problemet verkar vara att alla länder har sina nationella tillägg och bilagor.

Tyska och svenska energikrav är i stort sätt likvärdiga (tror jag) men kriterierna har definierats olika. När jag köper isolering i Tyskland köper jag bredderna 40, 60, 80, 100, 120 dvs enkla förståeliga mått. I Sverige måste jag köpa 45, 70, 95, 120, etc. Samma sak med limträbalkar. I Tyskland alla jämna 20 mm, i Sverige dessa konstiga "avhyvlade" tum-måtten. I Sverige är ett känt avståndsmått 600 mm, i Tyskland används 625 mm. Allt fullständigt absurt. Dvs. vill jag köpa mitt material i Tyskland måste jag se till att jag hittar ett klart "gränssnitt" där jag kan övergå från tyska till svenska mått och vise versa.

Ett annat exempel är bedömninger av byggprodukter och system. Enstegstätad putsfasad fördöms i Sverige. I Tyskland används systemet mycket ofta (även med trästomme) utan att åtminstone jag har läst om att stora problem uppstått. Naturligtvis används i Tyskland systemet tillsammans med diffusionsöppen puts och mestadels med diffusionsöppen mineralull/träfiberplatta som putsbärare. Därmed har man förbättrat uttorkningspotentialen med en faktor 10 i vissa fall i jämförelse med tät tjockputs och cellplast.

I Sverige ser vi FTX som framtidens lösning. I Tyskland ses det delvis som en potentiell bärare av bakeriehärdar med långa tillluftsrör som gror igen. I Sverige bygger vi in golvvärmen i bottenplattan. I Tyskland byggs golvvärmen in i ett separat flytande rumsbundet undergolv (Estrich) på cement- eller anhydrit-bas.

Listan kan göras lång och det blir förvirrande för konsumenter att veta vad som är rätt och fel. Speciellt för mig med hjärtat och erfarenheter från två länder.

När det gäller ämnet så har femitolv helt rätt, att sätta den internationella marknaden ur spel missgynnar oss konsumenter i långa loppet och skulle leda till sämre välfärd.
När det gäller Apples mfl flytt ut ur Kina så är det en trend just nu, ganska mycket produktion flyttas tillbaka till Europa och Nordamerika från Kina. Detta är enbart pga att kostnaderna i Kina stiger. Att sedan Apple mfl vill tjäna lite bonuspoäng och marknasdsföra det som pateriotism är ett smart move för att skapa goodwill för företaget.

• Gilla
noone70 och 3 till
  • Laddar…
Instämmer med Nimanjeb på samtliga punkter.

Sedan gäller det ju en mindre del av Apple's produktion, nämligen Mac datorer. Här talar vi om ett högt värde, mindre volymer och högre fraktkostnader jämfört med andra produkter såsom iPhone och iPad.

A
Jag håller i princip med ovanstående om att konkurrens ska främjas.

Å andra sidan försöker jag ofta handla i närområdet för att stödja mina lokala handlare. Det kanske är lite dyrare men det är ett pris jag ibland är beredd att betala, bl.a. för att inte allt ska koncentrera sig till de stora köpladorna och de opersonliga och servicebefriade drakarna som t.ex. Media Markt/Elgiganten, Bauhaus m.fl. Jag tycker det är bra att ha en bygghandel, matvarubutik, blomsteraffär och liknande på ett stenkast avstånd. Så länge som de sköter sig med avseende på service och utbud så kan jag tänka mig att betala lite mer för att de ska kunna vara kvar i närområdet. Jag kan också tänka mig att betala lite mer för närproducerad mat och betala en slant för att det är lite sämre odlingsförhållanden häruppe i norr.

Sen skulle jag också kunna tänka mig att vara patriotiskt under begränsad period och stödja "Svenskt" när det är "kristider" för att sedan när hjulen återigen snurrar för fullt igen sluta med mitt patriotiska stöd.

• Gilla
eviljava och 3 till
  • Laddar…
isolde skrev:
Blir inte kunder misstänksamma när hantverkaren inte känner till det korrekta namnet på normen han försöker följa? :p
Poäng till paragraf-ryttaren :p

femitolv skrev:
Sj6, du har rätt att det kan vara svårt att hitta utländska firmor som förstår de svenska normerna. För oss konsumenter är detta ett hinder för ökad konkurrens. Efter att ha bott i Tyskland i 16 år och vill bygga ett hus i Sverige blir man helt förtvivlad över skillnader i normer även om man tror att en harmonisering är på gång med Eurocodes och EN-normer. Problemet verkar vara att alla länder har sina nationella tillägg och bilagor.
.
Listan kan göras lång och det blir förvirrande för konsumenter att veta vad som är rätt och fel. Speciellt för mig med hjärtat och erfarenheter från två länder.
Du har ju på nära hand sett att det finns skillnader, väldigt nära. Jag kan hålla med om att det är konstigt att man tycker så olika om material, byggnadssätt etc, det vi måste bry oss om är vår kund. De hade anlitat polacker, inget fel i landstillhörigheten bara okunskapen, och eftersom de inte pratade svenska så blev det kunden som fick vara tolken när jag inte var med och detta var när jag gick VVS-utbildningen så jag var inte med hela vägen. Det blev väldiga missförstånd och ren idioti rent ut sagt. Vi påtalade detta för kunden också vad som gått snett men de ville inte lyssna. Det var petitesser allt vi påtalade.

Denna erfarenhet gjorde att vi drar öronen åt oss när vi hör att det är utländsk arbetskraft där vi ska jobba.

Det är ju inte endast arbetsmoralen som skiljer mellan svenska och utländska byggarbetare som man kan få intrycket av här skatten dom betalar skiljer samt lönen bygg gubben får skulle du vilja jobba för 75 kr tim om alla anlitar billig arbetskraft från utlandet hur ska vi få in pengar till vården och skolan.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Jag håller i princip med ovanstående om att konkurrens ska främjas.

Å andra sidan försöker jag ofta handla i närområdet för att stödja mina lokala handlare. Det kanske är lite dyrare men det är ett pris jag ibland är beredd att betala, bl.a. för att inte allt ska koncentrera sig till de stora köpladorna och de opersonliga och servicebefriade drakarna som t.ex. Media Markt/Elgiganten, Bauhaus m.fl. Jag tycker det är bra att ha en bygghandel, matvarubutik, blomsteraffär och liknande på ett stenkast avstånd. Så länge som de sköter sig med avseende på service och utbud så kan jag tänka mig att betala lite mer för att de ska kunna vara kvar i närområdet. Jag kan också tänka mig att betala lite mer för närproducerad mat och betala en slant för att det är lite sämre odlingsförhållanden häruppe i norr.

Sen skulle jag också kunna tänka mig att vara patriotiskt under begränsad period och stödja "Svenskt" när det är "kristider" för att sedan när hjulen återigen snurrar för fullt igen sluta med mitt patriotiska stöd.
Du har ett fundamentalt feltänk i ditt resonemang. Effekten av att du handlar där tjänsten/varan produceras ineffektivt och dyrt leder till att din totala konsumtion minskas och därmed så hamnar vi i en ond spiral som leder till färre jobb och minskad välfärd. Om du bara handlar lokalt till tex 25% högre pris så kommer du att handla/konsumera totalt sett 20% mindre än vad du gör idag. Mao samma sak som om din lön skulle minskas med 20%.
Detta är speciellt i kristider riktigt illa. Detta hindrar ju inte att man till en begränsad del kan nyttja lokala aktörer då närheten till en viss del har en långsiktig betydelse.

Men som sagt tidigare, att principiellt bara handla Svenskt alt närproducerat är en riktigt dålig medicin på din egen och värdsekonomin.

smurfen72 skrev:
Det är ju inte endast arbetsmoralen som skiljer mellan svenska och utländska byggarbetare som man kan få intrycket av här skatten dom betalar skiljer samt lönen bygg gubben får skulle du vilja jobba för 75 kr tim om alla anlitar billig arbetskraft från utlandet hur ska vi få in pengar till vården och skolan.
Visst är arbetsmoralen högre hos våra utländska vänner men frågan var ska skattepengarna komma ifrån är ju enkel att svara på. Dom pengar som du sparar på en billig hantverkare spenderar du på något annat istället vilket genererar jobb och skattepengar tex Moms. Win-Win :)

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
A
Nimajneb skrev:
Du har ett fundamentalt feltänk i ditt resonemang. Effekten av att du handlar där tjänsten/varan produceras ineffektivt och dyrt leder till att din totala konsumtion minskas och därmed så hamnar vi i en ond spiral som leder till färre jobb och minskad välfärd. Om du bara handlar lokalt till tex 25% högre pris så kommer du att handla/konsumera totalt sett 20% mindre än vad du gör idag. Mao samma sak som om din lön skulle minskas med 20%.
Detta är speciellt i kristider riktigt illa. Detta hindrar ju inte att man till en begränsad del kan nyttja lokala aktörer då närheten till en viss del har en långsiktig betydelse.

Men som sagt tidigare, att principiellt bara handla Svenskt alt närproducerat är en riktigt dålig medicin på din egen och värdsekonomin.
Jag håller principiellt med om det är så att jag väljer ett ineffektivt alternativ. Men jag värdesätter den service och närhet jag får och är beredd att betala för det. Min lokala vitvaruaffär har någon eller några hundralappar dyrare tvättmaskin men där går å andra sidan att parkera utanför butiken, jag kan snabbt stanna till där på väg hem från jobbet och få hjälp när jag behöver, de har en snabb personlig service som jag uppskattar och jag slipper stå i tre olika köer för att få med mig en inköpt vara hem. Visst, varan "produceras ineffektivt" kan man tycka eftersom jag kan handla den billigare på Elgiganten, men jag får en tjänst levererad istället.

Skulle min lokala handlare vara lika inkompetent och servicefrånvänd som Elgigantens och Bauhaus personal skulle jag aldrig handla där.

Jag skulle handla 20% mindre varor, men jag skulle göra av med lika mycket pengar så jag håller kanske inte riktigt med om att jämförelsen med att min lön har minskat. Sen är det ju så att en stor del av pengarna för själva varan skickas till Korea, Kina och Malaysia där varan tillverkas medan de pengar jag betalar för t.ex. servicetjänsten hos min lokale handlare antagligen till stor del stannar i Sverige och kan användas av honom/henne för att köpa mer varor och tjänster.

Det är också så att om jag väljer att handla t.ex. på Netonnet (som väl är svenskt?) till samma pris som på Media Markt (tyskt) eller El-giganten (Brittiskt) så ser jag inte riktigt varför det skulle vara att "sponsra" ineffektivitet, skillanden är att Netonnet vinst skattas i Sverige medan Media Markts och El-gigantens vinst flyttas ur landet. (Nu var just Netonnet, Media Markt och Elgiganten kanske inte superbra exempel efter de väl alla går med förlust, men iaf)

Men det är klart, det är ju faktiskt något annat än att det är "lokalt producerat" som jag betalar för (t.ex. bra service, snabbhet) så jag håller väl med om att även jag egentligen inte är regelrätt patriotisk i mitt agerande utan ganska krasst vill ha valuta för pengarna.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tror inte arbetsmoralen är högre på utländsk arbetskraft inte dom jag träffat på i alla fall. Visst dom pengar du spar spenderas på annat men firman du anlitar skattar inte i Sverige och polaken som gjorde jobbet hade mat med sig från Polen för hans lön räcker inte till att leva i sverige.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Nimajneb du förenklar dock. Ditt resonemang går att applicera på EU - där har man fri rörlighet och inga tullar. I världsekonomin ser det inte ut så alls. Därför är det teoretiskt resonemang.
Att konkurrensutsätta svenskt med andra eu-länder är bra. Utanför unionen kan det resonemanget bli jättefel för man inte vet hur villkoren för konkurrensen ser ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.