Jag är nöjd ägare till en Moretens MF30 fräsmaskin, men instruktionsboken som följer med lämnar mycket övrigt att önska. Det har varit mycket klurande och en del har jag fått lära mig genom videoklipp på Moretens och Logosols hemsidor, samt genom detta forum.
Jag hoppas det går att samla lite "tips och tricks" i denna "tråd" som rör MF30 (även andra vertikalfräsmaskiner).
Jag har två specifika funderingar runt MF30:
1) Tiltningen av spindeln är smidig, men det saknas en fixpunkt/ referens/ skala för vinkeln. Jag vill främst veta om det finns en låspunkt för 90 grader vinkel? Dvs i normalt vertikalfräsläge underifrån. Det finns en "låspinne" (se röd pil i bilden nedan) men den har jag inte märkt att den gör någon nytta.
Tack för att den digital Wixey-vinkelmätaren finns till hands, annars hade tiltningen av spindeln varit ett riktigt bökigt projekt.
2) Alla skalor på maskinens vevar har en liten "pekare" i form av ett "fönster", men jag förstår inte riktigt vad denna detalj har för funktion, ska man läsa av inne i "fönstret" eller till höger alt. vänster? Spelar förstås ingen roll om man alltid utgår från samma punkt, men jag vill gärna veta om det finns en bra förklaring till utformningen? Se röd pil i bild 2.
Jag hoppas det går att samla lite "tips och tricks" i denna "tråd" som rör MF30 (även andra vertikalfräsmaskiner).
Jag har två specifika funderingar runt MF30:
1) Tiltningen av spindeln är smidig, men det saknas en fixpunkt/ referens/ skala för vinkeln. Jag vill främst veta om det finns en låspunkt för 90 grader vinkel? Dvs i normalt vertikalfräsläge underifrån. Det finns en "låspinne" (se röd pil i bilden nedan) men den har jag inte märkt att den gör någon nytta.
Tack för att den digital Wixey-vinkelmätaren finns till hands, annars hade tiltningen av spindeln varit ett riktigt bökigt projekt.
2) Alla skalor på maskinens vevar har en liten "pekare" i form av ett "fönster", men jag förstår inte riktigt vad denna detalj har för funktion, ska man läsa av inne i "fönstret" eller till höger alt. vänster? Spelar förstås ingen roll om man alltid utgår från samma punkt, men jag vill gärna veta om det finns en bra förklaring till utformningen? Se röd pil i bild 2.
Produkter som diskuteras: "vinkelmätaren"

Vinkelmätare
Vinkelmätare är ett praktiskt verktyg som hjälper till att exakt mäta och överföra vinklar. Detta verktyg är användbart i en mängd olika scenarier, från byggprojekt till precisionshantverk. Många moderna vinkelmätare erbjuder digitala
Läs mer
1. På den MF30 jag kört ( men inte äger
) så hoppade iallafall den spärren i både för Vertikal- och horisontalläge. Den var dock inte exakt så en dubbelkoll behövs.
Har du vridit till den så att den har chans att hoppa i läge?
2. Vet ej, tar den hänsyn till glappet i gängstigningen kanske?
Har du vridit till den så att den har chans att hoppa i läge?
2. Vet ej, tar den hänsyn till glappet i gängstigningen kanske?
1) Tack Bax, det stämmer "stiftet" hoppar in i varje 45 grader vinkel, jag testade idag.
2) Kan ligga något i det, får undersöka saken vidare?
Ny fundering, ska tiltningen gå väldigt trögt att veva? Får ta i så att veven nästan kroknar, och ja, jag har lossat på båda stoppvreden för tiltning, men det går väldigt trögt ändå. Hur var maskinen du körde Bax?
2) Kan ligga något i det, får undersöka saken vidare?
Ny fundering, ska tiltningen gå väldigt trögt att veva? Får ta i så att veven nästan kroknar, och ja, jag har lossat på båda stoppvreden för tiltning, men det går väldigt trögt ändå. Hur var maskinen du körde Bax?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har ingen erfarenhet av den maskinen, men däremot har jag träffat på reglage på splitter nya maskiner som sitter väldigt hårt, trots att man lossat stoppvreden.
Man vill väldigt gärna ta tag i motorn med andra handen och lyfta lite samtidigt som man vevar tiltenGruvberget skrev:
Ett tips om du har en stark skruvdragare: kapa ett vevhandtag och slipa till det så att du kan sätta det i dragarens chuck, bra att ha, speciellt vid höjning och sänkning.
För övrigt hann jag bli less på alla de där låsspakarna som man hela tiden får ta omtag med.
När (observera när, inte om) jag köper en MF30 så tänker jag byta ut alla dom där spakarna mot vanliga skruvar och sedan skaffa en sån där smutt spärrnyckel till dom.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spärrnyckel"

Spärrnycklar
Spärrnycklar är speciella typer av handverktyg som används för att greppa, hålla, lossa och dra åt muttrar och skruvar. Spärrmekanismen innebär att du kan hålla fast nyckeln på skruven eller muttern medan du rör dig i en riktning, men
Läs mer
Tilten är tungvevad pga vikten i motorn. Precis som Bax säger, lyft lite i motorn när du tiltar så går det lätt, så gör jag.
Tackar för tipsen! Ska testa med "motorlyft" till att börja med
Nu är jag lite lat av naturen, så jag tog en lågvarvig borrmaskin och gjorde en koppling identisk med den som sitter på veven. Finjusteringen gör man med veven.
Dock måste man vara uppmärksam så man inte sliter av elkabeln eller klämmer någon maskindetalj.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock måste man vara uppmärksam så man inte sliter av elkabeln eller klämmer någon maskindetalj.
Det var ju en nice lösning, det finns alltså lågvarviga tryckluftsdrivna maskiner också
Det där med gasfjäder låter intressant... Det måste testas. Jag tror spontant det kan bli problem för rörelsen är ganska stor men jag sitter inte brevid fräsen nu direkt. Ska kolla när jag kommer hem. Mycket intressant idé.
Lyfter denna tråd som jag skapade förra året
Jag har nämligen upptäckt att anhållet på vänster sida inte är i linje med anhållet på höger sida. Dvs vänster anhåll är inte i 90 grader vinkel i förhållande till fräsbordet. Förenklat sagt: lägger jag en lång rätskiva över båda anhållen så ska ju dessa ligga dikt an mot rätskivan. Men eftersom vänster anhåll inte är vinkelrätt så spelar det ingen roll hur jag justerar det in eller ut på finjusteringen där bak eftersom det alltid blir ett par mm glapp.
Rent praktiskt blir det lätt "hugg" på slutet av arbetsstycket eftersom jag inte har två anhåll i linje.
Jag har gjort en liten skiss på maskinen ovanifrån där felande anhållet är rött. Pilarna visar att det "sticker ut" i framkant närmast kuttern och "pekar bakåt" i andra änden.
Jag har provat att lossa på hela anordningen som håller anhållet i gjutjärnsbordet och jag funderar nu på om skruvarna som håller det i bordet har någon inbyggd justering? Se bilden med röd pil.
Jag märkte ingen skillnad efter min justering.
Någon MF30-ägare som vet?
Jag har nämligen upptäckt att anhållet på vänster sida inte är i linje med anhållet på höger sida. Dvs vänster anhåll är inte i 90 grader vinkel i förhållande till fräsbordet. Förenklat sagt: lägger jag en lång rätskiva över båda anhållen så ska ju dessa ligga dikt an mot rätskivan. Men eftersom vänster anhåll inte är vinkelrätt så spelar det ingen roll hur jag justerar det in eller ut på finjusteringen där bak eftersom det alltid blir ett par mm glapp.
Rent praktiskt blir det lätt "hugg" på slutet av arbetsstycket eftersom jag inte har två anhåll i linje.
Jag har gjort en liten skiss på maskinen ovanifrån där felande anhållet är rött. Pilarna visar att det "sticker ut" i framkant närmast kuttern och "pekar bakåt" i andra änden.
Jag har provat att lossa på hela anordningen som håller anhållet i gjutjärnsbordet och jag funderar nu på om skruvarna som håller det i bordet har någon inbyggd justering? Se bilden med röd pil.
Jag märkte ingen skillnad efter min justering.
Någon MF30-ägare som vet?
Nu är ju inte jag MF-30 ägare, även om jag bra gärna skulle vilja vara det
, men kan du inte shimsa upp den?
Du har på varje anhåll ett par M8 insexskruvar som håller anhållsjusteringen mot gjutjärnsbordet och ett par M8 insektsskruvar (dom som går genom de plåtrena metallblocken) som håller styrstiften som går ner i gjutjärnsbordet och bestämmer riktningen av anhållet. Om du skall ta bort annhållet lossar du alltså bara de två första skruvarna och riktinställningen behålls. Skall du justara annhållet lossar du alla fyra, justerar in vinkeln och drar fast skruvarna som håller styrstiften.
Om jag minns rätt
Om jag minns rätt
Produkter som diskuteras: "insexskruvar"

Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Tackar för tips! Ska prova dessa skruvar, har inte ens tänkt på det
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Återanvända diskbänk; avlopp och diskmaskinsavstängning?
Kök -
Använda golvprimer för kakling av vägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad kan man använda för att komma upp 6mm innan golvläggning?
Golv -
Kan man återanvända skorsten för oljepanna till köksfläkt?
Olja & El -
Moretens MF30 - Kommentarer
Verktyg & Maskiner