2 415 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Använda en kranfräs.
Retar mig på krandropp och står nu redo att i gammal god rörmokarstil använda min per postorder inköpta, sprillans nya kranfräs. Vet någon om kranen kan fräsas på plats, sedan "kranbröstet" skruvats loss? Eller ska hela kranen tas loss och noga renblåsas med tryckluft efter fräsningen? Metallspån från fräsningen kan enligt somliga "experter" ligga kvar och störa funktionen.
Några förståsigpåare vet att kranfräsen ska vridas fram och tillbaka under proceduren, medan andra vet lika bestämt att handtaget ska vridas åt samma håll hela tiden. Vad är sanning?
Några förståsigpåare vet att kranfräsen ska vridas fram och tillbaka under proceduren, medan andra vet lika bestämt att handtaget ska vridas åt samma håll hela tiden. Vad är sanning?
Kranbröstet bort ner med fräsen och dra åt samma håll hela tiden, behövs inte mycket ska ju bara plana ut, och vid slut av fräsningen ska du vrida samtidigt som du lyfter vid back kan det bli små grader. Det med spånen, kan du öppna under bänken så spola lite försiktigt, kanske någon med trasa över kan vara behjälplig vid spolningen, på med bröstet och spola utan att stänga föst, spånorna åker ut
Inspektera även med ficklampa för att se att hela ytan blivit blank efter att du fräst, vissa säten kan vara duktigt slitna.
Inspektera efter fräsning så inga sprickor eller skador syns för att säkerställa att du kommit djupt nog i godset.
Som Jonaserik påtalar, snurra bara åt ett håll, likaså blåses spånen ut genom blandarpipen då man sätter på vattnet igen med bröstet återmonterat men ej stängt.
Dock värt att nämnas att strålsamlaren bör demonteras först för att slippa risken att behöva byta den.
Inspektera efter fräsning så inga sprickor eller skador syns för att säkerställa att du kommit djupt nog i godset.
Som Jonaserik påtalar, snurra bara åt ett håll, likaså blåses spånen ut genom blandarpipen då man sätter på vattnet igen med bröstet återmonterat men ej stängt.
Dock värt att nämnas att strålsamlaren bör demonteras först för att slippa risken att behöva byta den.
Tack Jonaserik och Bredare för goda råd. Hittade en kranfräs för under hundralappen på nätet och ska nu använda den. Priset antyder att verktyget (tyskt) är för hobbybruk, men jag kör. Kranarna har aldrig frästs tidigare, under de 47 år jag bott i huset. Återkommer med "lägesrapport".
Jag köpte en på Bauhaus, nåt halvår sen. Har även en äldre jag köpte på nån veteranbilsmarknad, har för mig det var Motorns Dag i Målilla för ett par år sen.
Hej Magnu, jag blev tipsad i detta forum för några månader sedan om den här firman och produkten: https://www.esska.se/shop/Ventilsatesfras-i-set-for-vattenkran--949380410000-21460. Var inte alls dyr.M magnu skrev:
mvh Hans Lindquist
Liknande trådar
-
Kan man använda ek som virke i lavarna?
Bastu -
"Ankarmassa K2 Fix" Är den okej att använda nu för att förankra stolpskor? (Bild finns)
Byggmaterial & Byggteknik -
Takbyte (av företag) - Använda material som stått ute i 3 mån?
Tak & Vind -
Vad är det jag ska använda för att förlänga dessa slangar?
Vatten & Avlopp -
Använda 3 fas spisvakt till 1 fas?
El