Byggahus.se

Använda dominofrässtålen i handöverfräsen..(?)

1. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Hej,

Har funderingar på att använda mina dominostål i handöverfräsen när jag ex fräser runda hål för pluggar. Dom fräser ju bra på djupet dom där dominostålen, kostar en förmögenhet att handla en full uppsättning spiralfräsar. Dominon använder jag inte jättemycket så stålen håller nog rätt länge även om dom får dubbla uppgifter.

Så, tanken är att svarva fram en adapter som på bilden nedan, vad säger panelen, dum eller ok idé? Funkar vanligt axelstål eller det måste vara härdat o annat special?

Jag är medveten om dominofräsarnas begränsade djup men tar man hänsyn till det borde det väl funka?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Capture.PNG

2. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Tror du att de är lika bra till att göra hål då? De har ju ett relativt kort skär för ett så pass långt hål som de gör så jag tror att de är lite beroende av sidledesförflyttningen för att få bort materialet. Men jag tycker absolut att du skall prova - synd att ha verktyg liggande som man kan få fler användningsområden för...

3. pär h
    Medlem Nivå 12
    Vet inte hur fort dominon snurra. Men fräsen måste snurra bra mycket fortare även om man ställer ner varvtalet. Sedan är frågan har du svarvmöjligheter själv så kanske det är ekonomiskt.
    Det finns botten skärande pinfräsar som kan borra. Fast jag förstår inte riktigt varför du inte bara kan borra med vanlig träborr.

Pär

4. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Jag tror absolut inte att rpm är ett problem, dominon snurrar ju duktigt fort med. Jag är dock fundersam t hur bra dominostålen matar ur spånor om man borrar rakt ner, men det är väl bara att prova antar jag.

5. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Tror dominon går på 24300 rpm och min fräs på 24000 på högsta hastigheten så det borde va lugnt.

När jag körde cirkulära hål i ändträ senast brände det lätt trots splitternytt bra frässtål med bottenskär, spiralfräs med uppåtskär hade nog fixat det bättre och det var där tanken om dominon kom. Borra känns inte riktigt som ett alternativ när det är i ändträ, speciellt inte om det är vinklade ytor och man vill ha bra nogrannhet.

Jag testar lite i helgen och återkommer. Kör ett snabbtest med skaftförlängaren och er20 hylsa där dominostålet passar utan adapter. Aningen för lite ingreppslängd för att kännas bra men gott nog för ett litet test.

6. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Ska bli spännande att se resultatet!

7. mattiasp
    Moderator · Nivå 18
    Jag var precis och mätte. Skaftets diameter är 10 mm. Jag tror att det kan finnas 10 mm spännhylsor till lite bättre fräsar. Den korta inspänningslängden bör inte göra så mycket om du bara skall borra hål med dem. Det blir ju ingen belastning i sidled att tala om. Om du tänker låta göra en adapter, så vill det till att den görs med hög precision. Det är stor risk för sned inspänning, och då kommer du bara att slita på en av eggarna och dina hål kommer att bli för stora.

Edit: Här är en festoolspännhylsa:
    http://www.mtmc.co.uk/Routing--Tool...ollet---10mm__p-105-13661-12732575-37255.aspx

8. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Ja jag funderade på det där igårkväll, att infästningen/styrningen av stålet i adaptern måste bli tip-top om det ska fungera.

Mätte också skaften i förrgår och konstaterade att dom var 10mm, jag har en 10mm er20 hylsa men den passar bara i förlängaren,..men om inspänningslängden räcker för att borra kan jag tänka mig att köra med den och strunta i adaptern.

9. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Testing testing. I eftermiddags testade jag att fräsa med dominostålen. Cirkulära hål skulle jag ranka dom mellan spiralfräs med uppåtskär och notfräs med bottenskär. Ungefär som planerat och ett bra alternativ dom gånger jag behöver runda exakta hål och saknar spiralfräs i rätt dimension. Provade även att fräsa ett spår, gick inget vidare, antagligen för att jag hade större fräsdjup än vad stålet har skärlängd (började med 2 runda djupa hål och fräste sen bort det emellan så svårt att ha koll på djupet).

Adaptern struntar jag i, förlängaren duger gott.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_1402.jpg

10. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Det är ju ganska korta skär på dominostålenså men hur funkade det att fräsa spår om du håller dig till det begränsade djupet? Vad är det för spiralfrässtål som du har? Har länge funderat på att skaffa ett par olika eller så som man kan ha till att göra spår mellan 6 och 30mm men de är ju som sagt ganska dyra.

11. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Jag vet inte, fräste bara ett spår och tänkte inte på djupet, var mest koncentrerad av att prova runda hål.

Tycker vanliga notfräsar med bottenskär funkar ok för spår, till skillnad från runda hål får man ju upp spånorna ur spåret. Spiral är såklart bättre men där jag märkte att dom har grym överlägsenhet är när man på något sätt har svårt att undvika tear out på ingångs- och/eller utgångssida, samt runda hål. Jag köpte bara ett stål, tror det är ett leighstål jag hittade på axminster, 9.6mm.

Jag skulle nog få fnatt på dominons begränsade skärlängd om jag hade dom som defaultstål för spårfräsning. Men; jag kan köra ett test imorron, är också lite nyfiken.

12. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Jag tycker ofta inte spår behöver vara djupare än 10mm, då tänker jag på dörrar med ram och spegel. Tacksam för någon form av utlåtande!

13. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Kollade runt lite, tänkte någon måste fått idén förut. Hittade det här. Festoolgubbens svar inkopierat nedan (antar man får kopiera text från andra forum...?). Hursomhelst, kommer nog använda dominobitsen för runda hål nångång då jag behöver det, fräsa spår med dom verkar inte vara att rekommendera och jag kommer inte göra nåt test.

http://festoolownersgroup.com/festool-how-to/use-domino-router-bit-in-an-of-2200/

"As promised we talked to the R&D department at Festool in Germany.

Here is their answer:

DO NOT use the Domino bits in a regular router!

Main Reason:

The Domino bits are optimized to remove very small chips with the very tip of the bit. Using the Domino bit in a router for dadoes etc. would be an entirely different kind of strain on the bit. The Domino bits are not tested for that and it is unclear how the bit would cut and if it would hold up.

Bottom line is this: Domino bits are specialty bits optimized for use with the Domino and its specific pattern of movement and cutting, not for use with other routers. There is a wide range of solutions that would be far better suited to applications such as dadoes, rabbets, etc. than the Domino bit."