Jag skall bygga in farstukvisten för att få en något större hall. Under farstun så har jag ingång till källaren så undertill på de träreglar som bär golvet så har jag trä som tak.

Jag har försökt att hitta information om hur jag skall hantera golvets isolering och fuktavvisning när det undertill kommer att vara ett trätak. Försökt titta på krypgrund, grund på plint m.m. men just detta extra lager av trä gör mig orolig över att jag någonstans bygger in fukt.

Vill någon vänlig själv visa vägen för mig, hur jag skall tänka när jag tätar upp och isolerar golvet på min farstukvist?

Tack på förhand!

Är källaren uppvärmd? Normalt sett är det bara isolering i bjälklaget och kanske golvspån i hallgolvet och sedan golv eller klinker.

Det är nergången till källarentren, alltså en yta som är utomhus som befinner sig under farstun.

Jaha, lite ovanligt. Kanske bra att ha vindskydd ovan träpanelen som sitter utomhus underifrån och sedan full isolering.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, lite ovanligt. Kanske bra att ha vindskydd ovan träpanelen som sitter utomhus underifrån och sedan full isolering.
Skall jag använda sådan asfaltboard ovanför takpanelen som isoleringen vilar på eller hade du lagt det rakt på den befintliga panelen?

Bästa svaret

Underifrån: träpanel / vindskydd/vindstopp / isolering/ golvspån/ golv/klinker

• Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
Tack så jättemycket!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.