Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Använda 18mm formplyood som undergolv

1. Tommytreeleg
    Medlem · 13 inlägg

Tommytreeleg

Medlem
    Tjena. Håller på att renovera ena badrummet. Näst på tur är att lägga nytt bärande undergolv inför flytspackling (som ska armeras)

jag har kommit över ett parti finfina formplywood 18mm 600 2500. Går det att använda som Undergolv eller är det bättre att handla vanlig plywood 21mm?

2. P
    Medlem · Västerås · 1 320 inlägg

Plutus

Medlem
    Ska de ligga ovanpå golvreglar i trä? sen spackel och klinker? Det lär i alla fall behövas kortlingar vid skarvarna då de inte är spontade

3. Tommytreeleg
    Medlem · 13 inlägg

Tommytreeleg

Medlem
    stämmer, plywoodgolvet ska ligga på träreglarna cc60. Sant. Men kortlingar bli bra. Då stärker man upp reglarna lite. Men det finns inga giftiga ämnen eller så i formplywood ?

4. P
    Medlem · Västerås · 1 320 inlägg

Plutus

Medlem
    förmodligen, men det finns det nog i golvspån också. Maskindiskmedel är inte heller att leka med.

5. I
    Medlem · Bromma · 766 inlägg

ikeo

Medlem
    formplyfa är väl inte direkt tänkt att man ska bygga med inomhus väl? vanlig plyfa och golvspån o andra sidan är ju till för att användas inomhus, det är långtisexponeringen som är intressant inte vad materialet avger första veckan

6. Bästa svaret

V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 583 inlägg

vectrexPremiumikon: Hand

Snickerinörd
    Att gå från 21mm golvspån till 18mm formplywood är ändå en rejäl försvagning. Jag hade inte gjort det, åtminstone inte i ett badrum som skall beläggas med klinker. Kanske också att den glatta ytan på formplywood (som är gjord just för att släppa från betong) inte är så bra heller eftersom den armerade flytspackelkakan ihop med golvspånet skall bilda "1 enhet"?

7. Tommytreeleg
    Medlem · 13 inlägg

Tommytreeleg

Medlem
    Tack för svar. Jag handlar rätt material. Får väl gjuta nånting med formplyfan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.